Thieye T5e 4K kamera teszt – Egynegyed GoPro

2017.08.26. 16:35

bhlnt

Thieye T5e

A Thieye T5e kamera azon üdítő kivételek közé tartozik, amelyik nem hazudik a műszaki paraméterek terén, valóban 4K felbontással büszkélkedhet. A hardver lényegében megegyezik egy GoPro Hero kamerával, csak az ára - 30.000 forint - a negyede nagynevű konkurensének. Leteszteltük, hogy van-e olyan jó, és hogy kijön-e az árkülönbség.

Kicsomagolás

A dobozra - ha nem tudnám, hogy ez egy kamera – azt mondtam volna, hogy telefon. A Thieye T5e egyébként nem cseng olyan ismerősen, mint mondjuk a GoPro, az SJCAM vagy a Xiaomi, cserébe viszont nem is fog vastagon a ceruza, bár ezt a csomagolás alatt megbújó kiegészítők száma is tükrözi.

Felül figyel a készülék a vízzáró tokban – ami egyébként kísértetiesen hasonlít a GoPro sajátjára -, míg a papír alatt a csekély számú kiegészítő található meg, ilyen a színes tartó, a ragadós tappancsok, az optika törlőrongya, 2 db akkumulátor és egy kábel. A dupla akku meglehetősen ritka, ami örvendetes, ellenben az, hogy kiegészítők – bilincsek, tapadó korongok és egyéb alkalmatosságok – nincsenek, jellemzően az ár alacsonyan tartásában játszanak fő szerepet. Az illesztő hézagok a kompatibilitás jegyében készültek, a tok mérete viszont eltérő a GoPro-tól.

A kamera kinézetre a szokásos kockaformát másolja, persze még ha szabad kezet is adnak, ugyan mit lehet kihozni egy ilyen alakzatból? Nem sokat, de azért az anyagválasztással lehet játszani, ami szerencsére a mi esetünkben masszivitást sugároz, a szálcsiszolt alumínium pedig eléggé egyedi ahhoz, hogy megkülönböztesse a konkurenciától. Érzésre jól összerakott a Thieye T5e, kár hogy a műanyagjai nem puhábbak, akkor még kellemesebb lenne fogdosni.

Hátul egy 2 inch-es, nem érintésérzékeny kijelzőt találunk, míg körben 4 különböző LED-et, amik azt is visszajelzik, amit nem akarunk. Bal oldalon a portokat – micro HDMI, illetve az SD kártya bemenetet – láthatjuk, míg a micro USB nemcsak a töltésre jó, hanem TV OUT kimenetként is funkcionál. Ez a drónozóknak fog jól jönni, amennyiben FPV kameraként akarják használni. Érdekes, hogy gyárilag nincs az oldalán takarólemez, pedig a kiképzés ott van, amiben különösebb logikát nem találtam.

Tesztüzem

Első dolog: mindenki tegye fel a legújabb firmwaret, mert egy csomó hibától megkímélhetitek magatokat, illetve kaptok rengeteg új funkciót, ami kifejezetten hasznos. Enélkül nem lesz három fokozatú FOV állítás, hosszú expozíció, és a slow motion is máshogy fok működni. A változások listáját itt olvashatjátok el.

Akinek a kamera esetleg fagyna, az se ijedjen meg, erre is van megoldás, ugyanis nemcsak a szokott módon lehet firmwaret frissíteni, hanem egy Windowsos program segítségével is, ahol gyakorlatilag közvetlen a chipet lehet vezérelni, ami egy elég egyedi dolog. Erre két videót is találtam, a gyárit be is illesztettem a cikkbe, illetve itt egy lényegesen hosszabb verzió. Nekem ez minden problémámat megoldotta, nagyban  megnövelve a kamerába és a gyártóba vetett hitemet, ugyanis ez azt jelenti, hogy tényleges támogatás van mögötte.

A teszt kezdésekor már bőven lenyugvóban volt a nap, tehát úgy döntöttem, hogy a menü átpörgetése után éjszakai teszttel fogok kezdeni. Kellemes az elrendezés, és a vezérlést is könnyű megszokni, adja magát a 2+2 gomb. Ami viszont idegesített, hogy ha egy funkciót akarok ismételni – ilyen például a különböző szűrők használata – akkor minden lehetőség kiválasztása után újra el kell lapoznom a beállítások menübe és ott megnyomnom, amire szükségem van. Mégsem volt olyan hülye ez a GoPro, hogy a kamera és a fényképezés főmenü alá szervezte azt, ami logikailag oda tartozik.

Gondoltam, ha már Bluetooth-os, akkor használjuk ki, így megpróbáltam párosítani a telefonommal, de nem sikerült. Próbáltam egy másik készülékkel is, mindkettő látta is a kamerát, de a párosítás itt sem ment. Aztán eszembe jutott, hogy ez lehet hogy valami korlátozott kontroll funkció, amit Bluetooth-os selfie botokhoz vagy egyéb távoli vezérlésre alkalmas eszközökhöz fejlesztettek ki. Végül neten találtam egy videót, hogy a Firefly Bluetooth egységével működik, de kipróbálni nem tudtam.

A Thieye T5e az összes lényeges funkciót tudja, különösebb hiányosságot nem fedeztem fel. Használhatjuk autós kameraként is, mert képes mozgásérzékelésre indítani a felvételt, illetve számtalan, a képre húzható szűrőt használhatunk, de előre kevert színösszeállításokat is a képre vihetünk. Nem sorolnám fel az összes lehetőséget, ezeket mindenki végig próbálgathatja maga, csak a különlegesebbekre térnék ki.

Van Superview, ami egy speciális szálesvásznú kép, illetve a legtöbb – de nem az összes – felbontást megtámogathatjuk EIS-sel, vagyis elektronikus képstabilizálással. Ez ráadásul - nagyon helyesen – alapból bekapcsolva van, ahol lehet. Mivel a stabilizáláshoz extra szenzorhely szükséges, ezért maximális felbontás – 4K 30 FPS – mellett, illetve Superview nézetben nem működik a funkció, de ez pont így van az összes többi gyártó terméke esetében is.

A fenti felbontás valós, vagyis natív módban is tudja a Thieye T5e. Ehhez a hardvert kell szemügyre vennünk, ami lényegében megegyezik a Xiaomi Yi 4K vagy a Gopro Hero 4 Black kiépítésével. A chipset egy Ambarella A12LS75 egység, míg a szenzor egy IMX 117-es, ami egy f/28 appertúrájú üveg mögött lakik, ebből kell összejönnie a 4K 30 FPS-nek. Érdekes, hogy a képek felbontás opciói között 16 MP-os variáns is található, ez biztosan interpolált érték, vegyük le 12 Megapixelre, ugyanis ennyit tud a szenzor.

További érdekes felbontások a 1080p 60 FPS Superview, amit biztosan sokan fognak használni, illetve ennek a 16:9 és 4:3 képarányú variánsai. Van 720p 240 FPS, ami remek lassított videókra ad lehetőséget, de még 1080p mellett is képes a hardver 120 FPS-t produkálni. A látószög 166 fok, ami szerintem fölöslegesen nagy, kivéve, ha véletlenszerű mozgást akarunk elkapni, egyébként csak a teret görbíti úgy, hogy azt még Steven Hawking is megirigyelné.

Amit viszont hiányoltam - bár apróság -, az a kép megfordítása, ami akkor jön jól, ha fejjel lefele akarjuk felrögzíteni a Thieye T5e-t, például egy drónra. Persze ez egy jobb szoftverrel egy gombnyomással megoldható probléma, de azért jobb lett volna erre egy menüpont, hogy terepen is elvégezhető legyen.

Az 1100 milliamperórás akkumulátor kapacitás alapvetően jobb az átlagnál, és még ezen tudunk optimalizálni mindenféle képernyővédő funkció bekapcsolásával, de akár a LED-es visszajelzést is kikapcsolhatjuk. Így az üzemidő olyan másfél óra körül alakul, ami nagyjából megegyezik a konkurencia által produkált értékekkel.

A sötétben készült videók sajnos már közel sem ilyen jók, de ez kevésbé a kamera, semmint a körülmények hibája. Fény nélkül ugyanis nem lehet normális felvételeket készíteni, ehhez szokjunk hozzá, és ne erőltessük azt, ami fölösleges. Azért betettem a cikkbe néhány mintát, de ezek pont ugyanolyan rosszak, mint amilyeneket a konkurencia is csinál.

Mindez drasztikusan megváltozik nappali világosság mellett. A képminőség feljavul, a színek élettel telnek meg, minden nagyjából olyan, mint amilyennek lennie kell. Az elkészített anyag kísértetiesen hasonlít a Xiaomi YI 4K és a GoPro Hero 4 Black felvételeire, ami nem meglepő, a hasonló hardver miatt. Minden flottul működik, bár szerintem a brutális halszem hatás itt is zavaró.

A különböző effekteket mókából ráhúztam a videókra és a képekre, viszonylag vegyes eredménnyel. Ez persze ízlés dolga, hogy például a retro hatású szépia valakinek bejön-e, én sok esetben nem azt kaptam, amit vártam, de azért így is lehet vele mókázni. Ugyanez igaz a különböző "scene" beállításokra is, ennyi különböző lehetőséget kameránál már régen láttam.

A 4K felbontás szerintem erőteljesen "túlhájpolt" dolog, de azért készítettem néhány mintát abból is. Mivel a legtöbb embernek nincs hozzá megjelenítője - például nekem sem -, ezért jelenleg viszonylag nehezen értékelhető. Ezért megpróbáltam az adatsűrűségből kiindulni, amit a kamera produkált, ez olyan 62-63 Megabájt másodpercenként ami nem rossz érték, van ott adat, csak az emberek 95%-a nem fogja tudni ezt élvezni. A színek itt is jók, közel állnak a valósághoz, sehol nem mosódik a kép, összességében elégedett voltam az eredménnyel.

Ahogy az hallható, sehol nem vágtam ki a videók alól a hangot, azért hogy ti is megtapasztaljátok, nagyjából mit vesz fel a kamera. A mikrofon sajnos csak mono és a készülék tetején található két kis nyíláson próbál előtörni, ha véletlenül nem fogjuk le az ujjunkkal. Nekem ez sikerült néhányszor, de gyorsan megszoktam, hova nem szabad nyúlni, utána nem volt vele gond. Nem mondom, hogy Bose minőség, de szerintem elfogadható, csak ne tegyük bele a vízzáró tokba, mert akkor bizony nem sokat hallani.

A Thieye T5e applikációja meglehetősen érdekes darab. Elég stabil - és ami sokkal lényegesebb - hogy tudja gyakorlatilag az összes funkciót vezérelni, amire szükségünk lehet. A részletes beállító menüben három oldalnyit lapozhatunk a menüpontok között, innentől kezdve nem is nagyon nyúltam a kamera sajátjához. A kezdőképernyőn alul három egyszerű piktogram között tudunk lapozgatni, a jobb alsó kettő a különböző videó és fényképezési funkciókat teszi elérhetővé, míg a felvétel fölötti kör betölti a kamerán tárolt anyagokat.

Amit viszont furcsállottam, hogy miért nem fordították át az összes widgetet angolra, de az is zavaró, hogy egyes nevekből nem lehet következtetni arra, hogy mit csinál az ikon, ha megnyomjuk. Például a "Maker Space" vagy a " 10s MV" nem túl beszédes, és a kínai írásjelek sem segítenek ebben. Az aktuális állapotot, amiben az akciókamera van szerencsére a bal felső állapotsávon megjeleníti a szoftver, vagyis ha megszoktuk a működését, utána a fenti anomáliák már nem okoznak gondot.

A másik érthetetlen dolog, hogy a fényképeinket és a videóinkat miért nem tudja előnézetben megjeleníteni. Arra tippelek, hogy ebben a Mixza Tohaoll 16 GB UHI-U1 kártya is ludas volt, hiszen a gyártó UHS-I U3 sebességet ír elő a 4K videók miatt, de sajnos ilyen kártyám mikro méretben nem volt. Pozitívum viszont, hogy lehetőségünk van a képanyagokat direktben letölteni a kameráról okoseszközünkre, így megkönnyítve az anyagok megosztását. Egyébként az applikáció teszi a dolgát, és az 5 inch-es telefonomon lényegesen könnyebb volt mindent átlátni, mint a 2 inch-es hátlapi kijelzőn.

Összegzés

Nehéz helyzetben éreztem magamat, amikor az összefoglaló részt írtam, mert a Thieye T5e kamera eléggé bejött, mégis éreztem a különbséget a GoPro és a Xiaomi Yi 4K-hoz képest. Ez elsődlegesen néhány funkció és hardveres szolgáltatás hiányában csúcsosodik ki. Néhány prémium szenzor - például a GPS - is hiányzik, de ezen kívül mindent tud.

A színek és a videók jók, van egy rakat lehetőség, amit szerintem a legtöbben nem fogunk használni, mert olyan nagy számban állnak rendelkezésre, hogy csak a próbálgatás tartana hetekig. Számtalan felbontás, slow motion, filterek, FOV állítás és még száz egyéb olyan menüpont van, ami kiegészíti a kép- és videókészítési lehetőségeket.

De mondom a lényeget, ami nyomatékot ad a leírtaknak: az ára 30.000 Ft és EU Express szállítással nem kell egyéb közterheteket megfizetnünk. Ennek a duplájába kerül a Xiaomi Yi 4K, a Gopro Hero 5 Black pedig durván négyszer ennyi. Én pedig nem érzem ezt a súlyos felárat indokoltnak, szóval +1 szavazat a Thieye T5e mellett.

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://rendeljkinait.blog.hu/api/trackback/id/tr6712779128

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása