A GoolRC 210 FPV racing quadcopter -t kézbevéve, azonnal jön a kérdés, mire is jó ez? Aki valaha kezébe vett már valamilyen multirotoros gépet, biztosan ámulva nézi azokat a videókat, amelyekben a profik elképesztő trükköket képesek végrehajtani, a fizika törvényeit meghazudtolva.
Az alapelv mindig az, hogy egy könnyű vázra erős motorokat, strapabíró légcsavarokat szerelnek, fedélzeti kamerával, megfelelő akkumulátorral, mindezt a lehető legkisebb méretben, és irány a levegő. Versenygépet írtam, ugyanis az ilyen gépeknek már komoly versenyeket szerveznek, 2016-ban Dubai adott otthont a legutóbbi World Drone Prix-nek. Kiépített pályán versenyeznek, akár csak a Forma 1-es autók, de mindezt a levegőben, 3D-ben, a verseny látványvilágát pedig a gépek fedélzetéről érkező videókép adja, illetve az éjszakai versenyek. Magyarországi futamok is voltak, a legelső Velencén a Korzón. Tehát aki belevág a versenyzésbe, itthon is van esélye megméretni magát!
Akit érdekel ez a világ, vagy egyszerűen csak szeretné kipróbálni milyen a free style akrobatikus repülés úgy, mintha a gép fedélzetén ülne, sajnos azzal szembesül, hogy ezek a gépek - lévén versenygépek - nagyon drágák.
Erre kínál igen jó lehetőséget a TOMTOP GoolRC termékvonalába tartozó 210mm-es karbon vázas, készre szerelt géppel, 89 USD-ért, amelybe csak az akkumulátort és a vevőt kell beszerelnünk a repüléshez, illetve ha a fedélzeti érzésre vágyunk, akkor egy kamerát és egy adót is. Tehát az eredeti versenygépek árának feléért-harmadáért juthatunk hozzá egy remek kis géphez, ami után még a profik is megnyalják az ujjukat! Ne hagyd ki, ha szeretnél a free style világba belépni!
Kicsomagolás
Nem túl izgalmas és nem is túl igényes hullámpapír dobozba csomagolták a kis masinát, ám a dobozban erős polietilén hab védi, igen stabilan tartja és védi az ütésektől. Ha a tetejét egy széles ragasztó szalaggal rögzítjük, már meg is van az állandó tároló helye. A pontosan kivágott forma tökéletesen fogja a kvadot, későbbi szállításra is tökéletesen alkalmas.
Mivel vevő és akkumulátor nélküli készre szerelt (BNF - Bind to fly) gépről van szó, ezen kívül csak a légcsavarok és az akkumulátort rögzítő tépőzáras szalag van. Légcsavarból mindjárt két garnitúra (két lapátos), egy fekete és egy piros készlet áll rendelkezésre, hogy még a színekből se legyen hiány.
Kapunk a csomagolásba hajtogatva egy néhány oldalas fekete-fehér tájékoztatót is, amiből sajnos semmi sem derül ki annak, aki kíváncsi a vevő bekötésére (a kép fekete-fehér, tehát csak a vezetékek színe nem látszik, ami a leglényegesebb információ), vagy hogy milyen akkumulátort érdemes használni hozzá (az ajánlás szerint 7.4 V, 2S 1500-2200 mAh LiPo XT60-as csatlakozóval, valószínűleg elírás, mert többnyire 11.1 V, 3S 1300-1800 mAh szokás használni). Egyetlen hasznos információt találtam, mégpedig azt, hogy a kamerát és a hozzá tartozó videó transzmittert honnan lehet megtáplálni némi villannyal.
Tesztüzem
Egyébként remek alkatrészekkel és igényesen megépített gépet kapunk, amelynek a méretezésével sem kell törődnünk, mert van benne tartalék. 2300kv motorok, 12 A-es ESC-k, CC3D opensource vezérlő, 5045-ös légcsavarok, jobbra és balra forgó, a motorokon pedig menetes légcsavarkúpok, a menetiránnyal ellentétes menettel, hogy saját magát szorítsa meg forgás közben. Ez a fajta megoldás igen biztonságossá teszi a légcsavarokat, ugyanakkor egyszerűvé a cseréjüket.
Ha már a légcsavaroknál tartunk, említsük meg azt is, hogy az eredeti vázhoz képest egy igen hasznos, apró módosítás is van a gépen, egy kis piros keret védi a motorokat a karok végén. Miért jó ez? Nos, a válasz igen egyszerű! Amikor esik a gép, gyakran a karok érnek le a földre legelőször, pontosabban a motor. Egy nagyobb ütéstől a motorok csapágyai gyorsan feladják a küzdelmet, és egy kisebb esésből gyorsan lehet motor csere. Ez a pici apróság így sok bosszúságtól ment meg bennünket.
Egyetlen apróság nem tetszett csak, a vezérlő szoftvere, amelyet jó ideje nem fejlesztenek tovább, tehát kissé elavult. 2015-ben nyúltak hozzá utoljára, azóta a versenyzők igényeinek sokkal jobban megfelelő szoftvert használnak ehhez a vezérlőhöz.
A repülésvezérlőn található mini USB csatlakozóval (figyelem: nem micro-, hanem mini USB csatlakozó) kapcsolhatjuk össze a számítógépünkkel, hogy azután egy szoftverrel aprólékosan beállíthassuk és felkonfigurálhassuk a vevőt is. A vezérlőn lévő szoftver az OpenPilot 2015-ös legutolsó szoftvere, manapság azonban a CleanFlight-ot használják leginkább, illetve annak egy tovább fejlesztett kísérleti változatát a BetaFlight-ot. Az OpenPilot tovább él LibrePilot néven, így ezt érdemes használni is a beállításokhoz.
A másik apró probléma a szervó csatlakozók kábeleinek színkódolása, amely CC3D esetében szabványos, a beállítás során használt szoftver is ezeket a színeket használja. A szabvány szerint minden kábelnek más és más színe van, a géppel szállított kábelnél azonban sok azonos színű szervó kábelt találunk, ami megnehezíti a korrekt bekötést.
A váz karbon, az ImpulseRC méltán híres Alien V váza ihlette (ebből is az 5"-os), szinte majdnem pontosan ugyanaz, néhány apró eltéréstől eltekintve. Ez az FPV versenyzők egyik kedvence, gyors, erős, és mozgékony kvadot lehet építeni belőle. Ideális. Szerencsére pontosan követték a váz anyagának vastagságát is, így a teherbírással sincs gond. Nyugodtan mondhatjuk, a minőségét tekintve azonos az eredetiével.
A motorok is megfelelő teljesítményűek, a 2300kv elegendő ehhez a mérethez, hogy látványos repülést tudjunk produkálni és megtanuljuk vezetni a gépet. A motorok vezérlésére használt ESC áramkörök 12A-re vannak méretezve, két-három cellás akkumulátorhoz még éppen jó.
Kapunk még hozzá egy tépőzáras akkumulátor rögzítő szalagot, amellyel a tetejére rögzíthetjük, de mivel a váz nagyon sima, könnyen kicsúszik az akksi. A legjobb, ha ragasztunk egy tépőzárat a felső panelre, a párját pedig az akksira, így tuti nem veszítjük el repülés közben.
A gépet nem fogjuk tudni használni az akksi csatlakoztatása után, ugyanis a vevő beállításhoz és a teljes konfigurálásához számítógépre és megfelelő szoftverre van szükségünk. Az egyetlen elérhető ilyen program a LibrePilot, rögtön panaszkodik is, hogy a gép firmware-e nagyon régi, nem tud vele mit kezdeni. Így nem marad más, mint az OpenPilot frimware-t le kell cserélni LibrePilot-ra és kezdődhet a beállítás.
Az ajánlott 1800mAh-s 11.1 V-os akkumulátor és egy 6 csatornás vevő kényelmesen elfér benne.
Sajnos az eredeti beállításokkal a gép rendkívüli módon oszcillál, így ajánlatos a PID értékeket rendesen beállítani még otthon, mielőtt terepre megyünk vele. Ha megvannak a korrekt értékek, sikeresen beállítottuk a vevőt, élesíteni kell a motorokat, és felszállás.
Az apró lábacskák segítenek a szilárd talajról felszállni, de nem árt alaposan végig nézegetni a csavarokat, mert azokat bizony nem húzták meg, az első tesztrepülés alkalmával el is veszett az egyik láb. Ezután a mindegyiket átnézve találtam még néhány laza csavart.
Nagyon erős a négy motor, rettenetesen agilisen repül. Minden kormánymozdulatra azonnal reagál, szinte szemmel követhetetlen. Gyakorlott kezeket kíván, de szerencsére a LibrePilot szoftverrel megszelídíthető a repülő kisördög kezdők számára is, nem okoz gondot a vezetésének megtanulása. Természetesen az FPV repüléshez sok gyakorlat kell és leginkább acro módban érdemes megtanulni vezetni a kis gépet, de van stabilizált üzemmódja is, tehát a quadkopterekkel most ismerkedők sem fognak csalódni.
Alapos beállítások mellett elképesztő sebességre képes, a magasságot gyorsan veszi, mivel a súlypont épp a gép geomertiai középpontjára esik, könnyen is fordul. A kemény kormány mozdulatok után a leszállás igazi élvezet, mert finoman és óvatosan kell irányítani ahhoz, hogy puhán landoljon. Mivel karbon vázas, az eséseket jól tűri, az egyetlen törékeny pontja a légcsavar. Nem árt néhány garnitúra propellert rendelni hozzá.
Ha esetleg - valamilyen fatális véletlen folytán - mégis rommá törtük volna szeretett kis gépünket, akkor sincs baj, mivel népszeű vázról van szó, nagyon sok helyen lehet hozzá alkatrészt kapni.
Összegzés
Összességében egy olyan versenygépet kapunk a - nem túl sok - pénzünkért, amely igen figyelemre méltó, akár profi pilótáról, akár kezdő pilótáról van szó. Aki szeretne belekóstolni az FPV versenyzésbe, esetleg a free style világba, mindenképpen ajánlom ez a mérges kis jószágot, mert könnyen szelídíthető és nagyon sok tartalék van benne.
Ennél a modellnél fokozottan érvényes a "kicsi a bors, de erős", elképesztő ereje és szinte törhetetlen váza első versenygépnek kiváló, tartalékai miatt pedig versenyzésre is tökéletesen alkalmas.
A 89$-os ára azok számára is elérhető, akik olcsó pénzért kész és főleg használható, tartós gépet szeretnének.
A gépet itt lehet megvásárolni : Link