Kínai OBD 2 adapter teszt - ennyiért mit vártál?

2015.04.06. 10:00

mrgergoke

new-2013-mini-white-elm327-font-b-bluetooth-b-font-v1-5-font-b-obd2-b.jpg

Olcsó ketyere, amit autósok, sufnituningosok, modderek nagyon kedvelnek. Nem minden változata olcsó természetesen, de lehet találni az itthoni árakhoz képest meglehetősen olcsó darabokat, természetesen az is ki fog derülni, hogy miért olyan olcsóak.

Mindenre fény derül

Mi is ez pontosan? Általánosságban egy olyan eszköz, amit a modern autók szervizcsatlakozójába dugva az autó számítógépe képes lesz kommunikálni külső eszközzel. Jelen esetben ez annyit jelent, hogy bluetooth-on (van vezetékes is) beszélget számítógéppel, telefonnal, táblagéppel, ami éppen akad.

Képes kijelezni a mért sebességet, megtett utat, fogyasztási adatokat (pillanatnyi, átlagos), fordulatszámot, nyomásokat (beszívott levegő, üzemanyag a tankban), hőmérsékleteket, gyorsulási adatokat, pillangószelep százalékos állását, grafikonokat rajzolni tetszőlegesen vegyített adatokból, hibakódokat megnézni és törölni stb.

Szóval tud nagyon alap, szinte felesleges dolgokat, meg egészen speckó értékeket is kijelezni. A Wikipédia szerint 2001.01.01. óta szabvány a dolog a benzineseknél, és 2004.01.01. óta a dízeleknél. Akinek régebbi verdája van valamelyik típusból, mint az itteni dátumok, ne csüggedjen, jó eséllyel működni fog az övével is! Sajnos teljes listát sosem találtam az autókhoz, amiben tényleg mind szerepelt volna, viszont ha rákeres az ember az OBD 2 compatible cars kulcsszóra, nagy valószínűséggel megtalálja az első találatok között azt a listát, amelyben szerepelhet az autója. Esetleg érdemes megpróbálni az autó pontos típusára rákeresni.

 

Képek

 

Működés közben

Éppen tök új volt a nem olyan rég elszidalmazott Leagoo Lead 7 és arra telepítettem fel a Torque Lite nevű appot. Sajnos a notebook-om nem bluetooth-képes, így android alapú eszközt kellett használnom. Nem tudom, meglepődtök-e, ha azt mondom, hogy nem működött a dolog a telefonnal, úgyhogy a Thl 5000-et kellett használnom a célra, amellyel furcsamód elsőre összejött a dolog. Párosítási kulcsot kér az elején. Ezt sokszor az eladók is írják a description-ben, de ha elfelejtenénk, most megjegyzem, hogy egyszerű: általában 0000, vagy 1234. Vannak kivételek, de az eladó egészen biztosan meg tudja mondani, és fórumokon is találni ilyen kérdéseket.

Én egy 2013-as évjáratú dízeles Skoda Octavia RS-sel használtam. Ez pont a másik véglet, de legalább meggyőződhetünk róla, hogy a legújabb autókkal is jó még az ELM327 szabvány, amivel a kínaiak az olcsó darabokat árulni szokták. A szervizcsatlakozó így néz ki:

img_0542.jpgForrás: rav4world.com

... és a kuplung (helye) fölött található nagyjából. A pedálok fölött kell keresni, a kormány alatt. A legtöbb autónál így van, de nem biztos, hogy általános.

Bedugtam a kütyüt, piros fény gyulladt rajta, jelezve, hogy áram alatt van, és küldi szét a BT jeleit. Elővettem a telefonokat, és próbáltam csatlakozni. Rájöttem, hogy ha egyszer megpróbál az ember csatlakozni, és párosítja a két eszközt, akkor az adapter hozzáköti magát az adott eszközhöz, és másik számára nem is lesz már látható. Tehát törölni kell a párosítást, kikapcsolni a BT-t az adott telefonon és akkor lehet új eszközzel próbálkozni. Több ilyen program létezik, de fizetősek általában.

Az említett Torque Lite ingyenes, és tud is szerintem elég dolgot átlag ember számára. Ami sajnálatos, az az, hogy szerintem egyszerűen rémes a kezelőfelülete. Telefonon végképp, talán nagyobb kijelzőn jobb lenne. Elindítottam az appot, miután párosítottam az adaptert a Thl-lel, és elhelyeztem a képernyőn pár grafikont, meg számlálókat, meg olyan dolgokat, amikhez legalább értek egy kicsit. Szomorúan tapasztaltam, hogy a gyorsulási értékeket a telefon giroszkópja méri, tehát ezek pontossága nem az autó fedélzeti számítógépén múlik, a válaszidő pedig relatíve nagy. Sokszor megszakadhatott a kapcsolat, mert másodpercekbe telt, mire vette a lapot, hogy a fordulatszám már ezresekkel a kijelzett érték alatt van. Alapvetően olyan 0.5-1 másodperc volt a válaszidő, de szerintem alacsony lehet a mintavételezési gyakoriság, mert olyan tört hatása volt az egésznek. Az adatok nem gördülékenyen jelentek meg a számlálókon, hanem nagyon darabosan.

Szintén szomorú tapasztalat, hogy egy csomó értéket nem is mutatott a program. Több oka is lehet a dolognak, most ezt nem tudnám be igazán semminek sem, mert lehet az eszköz hibája, a program hibája, vagy az, hogy nem vettem meg a teljes verziót, ezért nem közöl velem dolgokat. Botlottam korlátozásokba, ezért mondom.

 

Végeredmény

A hűtővíz hőmérsékletében kb. 20°C-os eltérés volt (a verda 90-et, a program 70-et mutatott), az értékeket viszonylag lassan jelezte ki, némelyiket meg sehogy. Mindezek ellenére én azt mondom, hogy itt a program is hibás volt, és ha valaki rászánja az időt a kísérletezésre, meg érdekli a dolog, akkor jó dolgokat lehetne ebből kihozni még ezekkel az olcsó, 1050 forintos BT-s ketyerékkel is. Máskor erre azt mondanám, hogy retek, de szerintem ennek adnia kellene mindenkinek egy esélyt.

És akkor a #SZERK.: rész következik. Egy olvasóm tájékoztatott, hogy autódiagnosztikai eszközöket (akár csak kábelt is!) vásárolni Kínából rettentő veszélyes lehet. Vele személyesen történt meg, hogy rendelt egy OBD adaptert, majd hosszú időn át járt beidézésekre, tanúvallomást tenni, rengeteg pénzt kidobott ügyvédekre, satöbbi. Hogy miért? Azt mondta azért, mert a NAV szerint hamisított szoftverű volt a termék, így az importálása bűncselekmény. Elismerem, hogy ennek egy cseppnyi értelmét sem látom, olvassátok el magatok is. Ezen a linken, az 5. oldalon, a 3. pont vonatkozik ide.

Ennek fejében mit változott a véleményem a dologgal kapcsolatban? Csupán annyit, hogy SENKINEK NEM AJÁNLOM az ilyen jellegű termékek kintről való berendelését. Ha valaki mégis bátor, ezt tartsa észben!

Ha valaki mégis bátor az Gearbesten és Banggoodon nézzen magának ilyesmit.

Uff.

3 komment

Címkék: kiegészítők elektronika

A bejegyzés trackback címe:

https://rendeljkinait.blog.hu/api/trackback/id/tr707240195

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Watt25 · http://sablonvalasz.blogspot.hu 2015.07.30. 15:31:23

Én rögtön kettő fajtát rendeltem, mert tartottam tőle, hogy valami gond lesz velük.
Az egyik így nézett ki, mint a képen. Azért nem tudtam használni, mert a külső mérete pont egy picivel nagyobb, hogy beférjen a helyére...
A másik működik, de nem is ez a lényeg.
Tény, hogy adnak hozzájuk CD-t, amit telepakolni warez helyekről összelopkodott szoftverekkel! (Az egyik programhoz van keygenerátor is a CD-n, basszus!) Szóval, ez a része igaz!
Az, hogy sok értéket nem jelenít meg, az autód ECU-jától függ. Ha az ECU nem tudja az értéket, akkor neked sem fogja tudni megmondani...
A megjelenítés lassúsága darabossága pedig a telefonod sebességétől függ nagyrészt.

DolDaniel 2015.10.24. 22:21:47

ELM 327 kínai verzióját rendeltem, ami BlueTooth kompatibilis. A saját Daewoo Nubirámban (2000 évjárat, OBD 2-vel ellátott) bedugom, pirosan világított, BlueTooth csatlakozás, telefonon beállítom a Torquet bluetooth keresztül csatlakozzon, semmi.

Ugyanezt a 2008-as Opel Insigniába probléma nélkül csinálja. Kijelzi rendesen a hibakódokat, törli rendesen, kissé lassan de küldi az adatokat a fedélzeti számítógépről.

Hallottam róla, hogy autódiagnosztikai cuccokat nem érdemes rendelni, mert hamisítással vádolhatnak, de ahogy én utánajártam, nekem csak azt mondták, hogy hamisított termékkel (még ha a vevő tudta is, hogy hamisított) nem lehet a vevőt vádolni, csak az eladót.

007 turbozva nem keverve... 2016.07.26. 09:54:01

Sokkal jobban mukodik laptoppal mint okostelefonnal....
süti beállítások módosítása