Kínai víztakarékos zuhanyrózsa teszt - az igazi rezsicsökkentés

2015.01.19. 10:00

mrgergoke

_57.JPG

Már rég volt spórolós cikk, és a magyar ember agya úgyis folyton azon jár, hogy hol lehetne egy kicsit spórolni. Úgy tartják, hogy zuhanyzáskor sokkal kevesebb vizet használunk el, mintha engednénk a kádba, és ott áztatnánk magunkat. Ezzel én személy szerint egyetértek, de nemsokára kiderül, hogy igaz-e, és mi van, ha a zuhanyzást még összekombózzuk egy igazi óccsó kínai takarékos zuhanyrózsával. Lássuk, mennyit lehet összespórolni!

Számolok, mint állat

Lakberendezési webshopok kádkínálatát böngészve, és víztakarékossági tanácsokat osztogató irományokat olvasva arra jutottam, hogy zuhanyozni valószínűleg tényleg jobban megéri, de pár dologra nem árt figyelni, hogy ez tényleg így legyen.

A kádba úgymond fix mennyiségű vizet öntünk, mert annyiba heverünk bele mindig, amennyit kellemesnek gondolunk, nincs mese. A zuhanyzás ilyen szempontból sokkal jobb, mert ott annyi vizet engedünk ki, amennyivel meg tudunk mosakodni, vagy amit még nem tartunk túlzottan pofátlannak.

Egy modern kád űrtartalma átlagosan 200 liter (szinte mind 190-210 liter között volt). Az átlag ember egy ilyen kádba mondjuk 100-110 liter vizet enged bele. A mostani zuhanyrózsákról sajnos nem találtam a leírásukban semmilyen infót a vízáramról, kíváncsi lennék, hogy a hivatalos adataik szerint mennyi vizet engednek keresztül egységnyi idő alatt. Csak ilyen innen-onnan szedett adatokból tudok gazdálkodni. Ezek alapján egy nem takarékos zuhanyrózsa 10-16 litert is átenged percenként. Legyünk baromi reálisak, és számoljunk mondjuk csak 10 literrel. Ezt azért csinálom, hogy a számolás végére egy minimum megtakarítási érték jöjjön ki. Ha ilyen közelítésekkel is azt látjuk, hogy értelmes mennyiséget spórolunk, akkor el lehet kezdeni nagyobb számokkal nagyobb takarításokat számolni, amik a saját háztartásunk valódi értékeihez jobban igazodnak.

Akkor nézzünk egy mostani takarékos zuhanyrózsát. Ahol ilyet árulnak, ott nyilván kellőképpen bereklámozzák, hogy mekkora állat cuccok ezek, akár 40-60%-ot lehet spórolni velük, mert csak 4-6 litert esznek percenként. Ezek valóban jó értékek, és egy legalább 3-4 fős családban néhány hónap alatt lazán megtérül egy ilyesmi vásár a maguk 7000-10.000 forintos áraival.

DE! Mi valami sokkal olcsóbb megoldással próbálkozunk, ami közel ilyen hatékony. Fogtam egy jó nagy lábast, egy vízforralót, a teás kancsómat, meg a kedvenc whisky-s poharamat. Itthon volt a régi zuhanyrózsa, ami egy kiló kula, meg volt a most tesztelendő példány. Először a régivel kezdtem.

Leraktam a lábast, előkapartam telefonon egy stoppert, megnyitottam a vizet annyira, amiről úgy gondoltam, hogy zuhanyzáshoz ilyesmit használnék, elindítottam a stoppert, és beleengedtem 30 másodpercnyi vizet a lábasba. Amikor letelt az idő, hirtelen elzártam a főcsapon lévő gyorszárat, így mindkét alkalommal pontosan ugyanakkora nyomású vizet kell kapjon a két fej.

A mérések nyilvánvalóan nem centiliter pontosak, de egy decinél több eltérés biztosan nincs. A régi fejjel 30 másodperc alatt 3.8 litert mértem, tehát percenként mondjuk 7.6 litert tol ki ilyen nyomáson. Az előbbi adatok alapján már ez is tök jónak mondható szerintem amúgy. Eljátszottam ugyanezt a kínaival is, és percenkénti 4.5 literes értéket kaptam. Az majdnem kereken 40%-os spórolás. Meg akkor van a feltételezett 10 literes rózsa, az akkor 100 litert kajál meg, az rohadt sok.

Számoljunk tovább. Ha mondjuk 10 perces zuhanyzáshoz vagyunk szokva (ami szerintem már bőven kényelmes), akkor rendre 76, illetve 45 és 100 liter vizet engedünk ki. Ez a kádas dologhoz képest már jelentős megtakarítás, úgyhogy a kádat felejtsük is el instant. 10 perces zuhanyzások esetén tehát kábé 30, illetve 55 liter vizet takarítunk meg. Napi egy fürdés, és 2 fő esetén ez évente  kb. 4800 forint, illetve 8800 forint. Őszintén szólva eléggé meglepődtem most, tízezres nagyságrendekre számítottam.

 

Képek

 

A rózsa olcsón adja magát, de nem is olyan hülye

Hadd fejtegessem ezt egy kicsit tovább. Az a vízsugár, amit én beállítottam a teszthez, ugyan éppen kényelmesnek volt mondható, de ha ott állnék alatta, és egy retek hossz hétfő után minden vágyam a fizikai és szellemi megtisztulás lenne, akkor tutira lényegesen erősebbet állítanék be, és még ott állnék is alatta. Na ez az, ahol igazán jól jön egy ilyen zuhanyrózsa. Miért?

Van egy ilyen funkciója szerintem, amiről elfelejtettek tájékoztatni minket. Lehet, hogy csak azért nem került szóba, mert a kínaiak örülnek, hogy le tudják írni a termékleírásokba, hogy mennyire csodálatos érzés ezzel zuhanyozni, és gyökeresen megváltoztatja majd az életünket, meg olyan boldogak leszünk tőle, ha megtapintjuk a prémium minőségű, fényes ABS felületét, hogy csak na. Szóval ez nem kerül a leírásba, de én olvastam róla, hogy valami O alakú gyűrűket raknak a nyílásokhoz, amik automata igazítják az átfolyást a nyomáshoz. És amikor elér egy bizonyos pontot (és megjegyezném, hogy ez már tapasztalat), nem enged több vizet átfolyni. Hiába tekered a hideget-meleget, mint egy bolond, nem történik semmi, nem fog több víz kifolyni. Ez azért jó az összes többi rózsával szemben, mert azokat nagyon nagy átfolyásokig lehet tekerni, ergo, ha feltekered a csapokat, akkor sokkal több vizet fogsz elhasználni, ez meg a nagy nyomás érzetét kelti viszonylag kicsi és közepes nyomás hatására is. A konklúzió tehát az, hogy ha hagyományos rózsád van, minél nagyobb nyomással szoktál zuhanyozni, ez annál többet spórol neked.

Most joggal gondolhat mindenki arra, hogy de ha elérjük ezt a pontot, és állítani akarjuk a hőfokot, akkor nem fog rá reagálni, mert már így sem megy bele annyi víz, amennyit megpróbálunk áttolni rajta? Nem, kérem, erre zuhany mivoltánál fogva nincsen hatással, mert nem ott keveredik a hideg-meleg. A kevert víz már csak a csövön jön keresztül, a csaptelepben pedig megfelelően elkeveredik, így bármikor tudjuk állítani az arányt kedvünk szerint.

Három fokozata van, egy ilyen szokványos, egy kisebb sugarú, picit szúrós és fröcskölős, meg egy baromi szúrós, és nagyon fröcskölős. Ez leginkább autómosásra alkalmas. Nézzétek meg, hogyan alkot videón:

 

 

Tapasztalatom

Az előző rózsa után az volt az érzésem, hogy nagyon kevés vizet ereszt ki, és valamiért kényelmetlen. Aztán rájöttem, hogy azért gondolom ezt, mert a külső kör viszonylag nagy átmérőjű, és középen nem jön semmi, onnan hiányzik még pár sugár. Ezt idővel teljesen megszoktam, már egyáltalán nem zavaró pár hét használat után. Az anyagával nincsen különösebb probléma attól eltekintve, hogy rémesen olcsó. Tipikus fényesre fújt ABS pille tömeggel. De őszintén szólva a legkevésbé sem érdekel.

 

Összegzés

Határozott mennyiségű vízszámlacsökkenést csak akkor tapasztalhatunk, ha kiszállunk a 7 hektós kádunkból, és komoly elhatározás mellett beállunk a zuhany alá egy ilyennel. Esetleg akkor, ha valami tényleg nagyon rossz zuhanyrózsát használtunk eddig. Kisebb összegeket viszont egy még majdhogynem takarékosnak nevezhető háztartásban is meg lehet spórolni vele, és a különbség aligha fog feltűnni az élményt tekintve. Minthogy 1000 forintot fizettem érte ebay-en, világos, hogy legkésőbb is néhány hónap alatt megtérül, extrém helyen hetek alatt. Ez nem egy kötelező termék tehát, de aki mindenképpen minimálisra akarja hozni a számláit, annak bátran javaslom egy ilyen beszerzését. Sok kicsi sokra megy.

De rohadt nagyot mondtam.

Itt megvásárolható egy csomó víztakarékos zuhanyrózsa.

Uff.

4 komment

Címkék: kiegészítők otthon

A bejegyzés trackback címe:

https://rendeljkinait.blog.hu/api/trackback/id/tr657071639

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Till S. Seemann · http://seemann.blog.hu 2015.01.19. 14:53:58

Drága Csicsamániás lakótársam a jó múltkor üzembe helyezett valami ilyesmi cuccot. De az villogott is. Meg nagyon nehéz volt. Kényelmetlenül nehéz. Szóval visszatettem a régit.

mrgergoke · http://rendeljkinait.blog.hu/ 2015.01.20. 19:50:25

Amikor a cikk készült, már üzembe volt helyezve nálam is egy, pár héten belül majd arról is írok :)

foxx666 2015.01.21. 11:13:24

Szia Gergő írtam üzenetet neked!megkaptad?

DolDaniel 2015.10.24. 22:23:31

Ugyanilyenem van már jó pár hónapja, az árához képest jó, nem törik rajta az állítgató pöcök se, egész használható. Én ajánlom!
süti beállítások módosítása