Mikroszálas bicikliülés – Logó nélkül fele annyi

2018.07.24. 11:31

Jackal_

img_20180521_184908.jpg

A mikroszálas bicikliülés problémaköre azért speciális, mert vannak olyan témák az ember életében, amikkel nem szokott foglalkozni, csak ha feltétlenül szükséges. Nem azért, mert ellenére lenne, hanem mert minek. A Harcosok Klubjának elején azt mondja a mesélő: “ha az ember például vesz egy kanapét, akkor hajlamos azt gondolni, hogy egy életre van egy kanapéja, és történjék bármi, a kanapé gondot letudta”. Pontosan így voltam a bringanyergekkel kapcsolatban is, ha van, akkor minek másik, amíg használom, teljesen jó lesz a gyári is, vagy mégsem?

A termék oldala itt található >>

 

A mikroszálas bicikliülés kiválasztása

Egy nyereg kiválasztását senki nem tartja problémás dolognak. Vannak örök érvényű szabályok, amik annyira beleégtek a tudatunkba, hogy segítség nélkül is a jó úton tartanak. Jelesül: a klasszik kerékpárra, amin egyenes háttal ülsz, tepsi nyereg kell, versenybringára pedig keskenyebb és hosszabb fazon. A mountain bike/trekking vonal pedig a kettő közé ékelődve picit szélesebb a versenynyeregnél és kicsit hosszabb a klassziknál.

Ez az a mankó, amit mindenki a előtérbe helyez, hiszen sosem látott még teli üléssel versenybringát és ennek fordítottja is ritkaságszámba megy. Sokkal érdekesebb, hogy mi a mögöttes tudomány. A lenti képen szuper egyszerűen magyarázzák el a lényeget.

bontrager-biodynamic-saddle-posture-comparisons.jpg

Minden az ülési pozíciótól függ. Ennek oka, hogy a különböző testtartás miatt máshogy oszlik el a súly a három érintkezési ponton a lábnál, a kéznél és a fenéknél. Egyenes háttal a feneked jó nagy területen érintkezik a nyereggel, ezért annak nagynak kell lennie és puhának. Az efféle hajtás előnye a földöntúli kényelem és az izzadtságmentes lassúság. A csigatempó oka azonban nem a kézenfekvőnek tűnő légellenállás, hanem sokkal inkább az üléspozíció. Felegyenesedett háttal sajnos csak a combizmodra támaszkodhatsz és slussz. Az előrehajlás lényege éppen ezért az, hogy még több izmot csatornázzunk a hajtásba, sőt a kerékpársport csúcsán a szarvkormány alsó részét fogva akár karizomból is ráhúzhatunk a tekerésre. A test döntését pedig a nyeregnek is követnie kell, hiszen a széles nyereg nem hagyna helyet a comboknak, az előrehajlás miatt pedig simán lecsúsznál a rövidke ülésből.

sdsd_1.jpg

Tovább bonyolítja a helyzetet, ha a nemek szerinti fizikai különbségeket is bevesszük a buliba, hiszen lényeges eltérések vannak a női-férfi anatómiában. Tömören összefoglalva a férfiak ülőcsontjai átlagosan 120mm-re vannnak egymástól, a nőké pedig 130mm-re. Ez az alig centis különbség is jelentős tud lenni, de még fontosabb eltérés, hogy a lágyékunknál futó artériák és vénák teljesen más úton, hosszban és távolságban helyezkednek el. Maradjunk annyiban, hogy kifejezetten rémes hosszabb távon elnyomott erekkel tekerni. Szóval lehetőség szerint a nemednek megfelelő nyerget válassz magadnak, az unisex sajnos nem elég jó senkinek sem.

img_20180521_185034.jpg

A kategóriákat a fenti képen már elétek tártam, ezért az egyszerűség kedvéért igyekszem csak a lényegre koncentrálni.

A cruiser/városi/holland típusú bringára tepsi ülést vásároljál, a fitness/cross/trekking vonalon a moderate-fitness nyereg a nyerő, az outira/ss-re még éppen megfelelő a performance/sport típusú ülés, a fixidre pedig tökmindegy, mert alig tartózkodsz az ülésben, mielőtt perecelsz.

A versenysporttal most nem foglalkozom, mert ott újabb szintekkel bővül a már amúgy is zsúfolt gyehenna. Természetesen az egész fabatkát sem ér, ha nem a nemednek megfelelő nyerget választod. Elég tömény a mögöttes tudomány, pedig éppen csak megkarcoltam a felszínt és még szót sem ejtettem az egyéni ízlésről és preferenciákról.

 

Mikroszálas bicikliülés Kínából

Amikor kiválasztottam a teszt nyergét, mindezekről semmit sem tudtam. Ha vettem magamnak bringát és volt rajta nyereg, mindössze az volt a lényeges, hogy az ülés gyári legyen, illetve illeszkedjen az alkatrészek és szerelékek közé. Amikor egy égszakadás után tönkrement a bőr Bianchi nyergem, csak annyi volt a motivációm, hogy nézzen ki faszán, ne legyen rajta csiricsáré felirat és legyen fekete. Miután átfutottam a választékot, pár dolog még felkerült a „wishlist-re”.

oldal1.jpg

A mikroszálas bőr, mint anyag azért volt fontos, mert ez a ma elérhető legjobb minőségű műbőr, ami néhány jellemzőjében még felül is múlja az eredetit, meg aztán nem szeretek bizonytalankodni, hogy egy állat melyik testrészét seggelem le naponta. A króm-molibdén pálca pedig azért jó selling point, mert az acélnál könnyebb, azonban igen tartós és ellenálló, rugalmas ötvözet, ami ugyan észrevétlenül, de mégiscsak csillapít valamicskét a budapesti utakon. Kell még középen húzódó vágat, ami jó hatással van a szellőzésre, és egyes gyártók “szerelemcsatornának” is nevezik, mert csökkenti a nyomást a prosztatára. Win-win.

htb1pee4gqmgskjjssplq6yicpxa2.jpg

Miután összesítettem a számomra lényeges dolgokat, pár jelölt maradt csak a listán, és próbáltam úgy választani, hogy a nyereg gondot egy életre letudjam. Ekkor trappolt be a monitorom közepébe Ő, a névtelen ODM ülés.

Original Design Manufacturer (ODM) Olyan társaságokra vonatkozik, amelyek olyan termékeket terveznek és gyártanak, amelyek aztán más márkanév alatt kerülnek forgalomba. 

forrás: Wikipedia

 

A mikroszálas bicikliülés tesztje

A nyeregért jelenleg szűk 14.000 forintot kérnek, ami nem kevés, de ha jobban belegondolok, miszerint ez a brand nélküli verzió, akkor biztosan nem járhatok rosszul. Ha továbbviszem ezt a gondolatmagvat, kiokoskodhatom, hogy nem szoktak olyan terméket megvásárolni a forgalmazók, ami miatt aggódni kell, tehát nekem sincs okom nyugtalankodni.

img_20180521_185004.jpg

A terméket az árához képest egészen dicstelenül egy műanyag zacskóba csomagolták, nem meglepő módon márkajelzés nuku, körítés zéró, itt az árunak önmagáért kell beszélnie. Azt se felejtsük el, hogy ezen a tárgyon később egy neves gyártó logója fog éktelenkedni, dupla árazás mellett, ahhoz jár majd a csiri-csáré doboz, meg a mese a fejlesztésről. Nekünk pedig marad az 50%-os ár.

img_20180521_184949.jpg

A nyereg pedig jó, sőt nagyon jó. A minősége, az összeszerelés, a részletek mind olyanok, mint a gyári mintafotókon. Sehol egy ergya illesztés, nincs kifolyt ragasztó és megnyomorgatva egy nyikkanás hangot sem ad. A súlya 260g, pont, mint a leírásban, no nem mintha nekem ez lényeges lenne. Szóval a minőség pazar, de ezért az árért Kínából pont ezt várom.

Felszerelni semmiség, de beállítani rendesen, na az türelemjáték. Erre nincs bevált recept, itt jön be az “ahány ember, annyi fenék” faktor. Nagy általánosságban azt szokták mondani, hogy a nyereg közepe legyen egyenes, illetve ha a középrész ívelt, az elejét és a végét összekötve vízszintet kapjunk. Ha ismerjük ezt az ökölszabályt, a milliméteres állítgatással akkor is el lehet és kell is tölteni minimum egy hetet, hogy a beállítás az elérhető legjobb legyen. Nekem nagyjából 8 nap kellett, mire a nyeregcső magassága, az ülés dőlése és a pálcán lévő helye kiadta a tökéletes elhelyezkedést.

Mostanra nagyjából 3 hónapja használom, és egészen elégedett vagyok vele. Naponta 26 kilométert ingázom, szóval egyhuzamban 30-40 percet töltök a nyeregben és remek helyem van rajta. Mivel eddig sosem figyeltem rá, milyen az ülésem, bajosan állíthatnám, hogy mennyivel frissebb, lágyabb, kellemesebb élmény emezen tekerni, de empirikus tapasztalataim alapján kijelentem, hogy érezhetően jobb lett a helyzet. Lehet, hogy a párnázás vastagabb, lehet, hogy a szellőzés miatt van, nem tudom pontosan körülhatárolni a dolgot, de jobb.

img_20180521_185157.jpg

Azóta kipörgettem egy 60 kilométeres túrát is, és még mindig elégedett vásárló vagyok. Bár azt hozzá kell tenni, hogy hosszabb távon a tekerés közben izgő-mozgó alsógatyád sokkal nagyobb kárt tesz az alfeledben, mint a legkényelmetlenebb nyereg valaha is tudna, szóval a bringás gatyát sem hobbiból találták fel.

 

Összegzés

A cikk megírása előtt természetesen beugrottam a kedvenc szervizembe, a Balkar bringába, hogy csevegjünk kicsit a témáról. Ekkor jött a hidegzuhany, mert nagyjából első ránézésre azt találták mondani, hogy a tuti kis nyergem női fenékre való. Kicsit meglepődtem, de aztán részletesen elmagyarázták, hogy kissé túl széles az ülőrész, és azt is megfejtették, hogy elég agresszív pozíciót tesz lehetővé a forma, szóval sportnyereg a javából. Hazaérve aztán feltúrtam a netet és meg is találtam a névtelen gyártó múzsáját a Specialized S-Works Power személyében, ami egy top kategóriás ülés 2-300 dollár közötti árban, ami Magyarországon 70.000 forintot jelent. Ízlelgessük ezt a számot, a 14.000 forintos ár tudatában, ez pont ötször annyiba kerül, mint kintről, brand jelzés nélkül.

Kétféle méretben árulják, férfiaknak 143mm, a nőknek pedig 155mm szélességben. Az én ülésem pedig éppen 155mm széles. Akkor hogyan lehet mégis kényelmes? Hát, ahány ember, annyi fenék, szokták volt mondani. Szóval kicsit mellényúltam a döntésemmel, de nektek már nem kell. Sajnos a tesztelt bicikliülés már nem kapható, de ha a fenti leírást következetesen betartjátok, rengetegféle nyerget találhattok a magyar árnál jóval kedvezőbben, csak figyeljetek oda, hogy a nemeteknek megfelelő típust válasszatok.

Gearbest kerékpár nyergek >>

Banggood kerékpár nyergek >>

Szólj hozzá!

Címkék: egyéb kiegészítők

A bejegyzés trackback címe:

https://rendeljkinait.blog.hu/api/trackback/id/tr7413994554

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.