Eonon GA8151 Androidos fejegység tesztje - Pimp my ride

2017.12.07. 10:14

molcsa

 last-696x415.jpg

Az Eonon GA8151 fejegység egy csapásra felhozta a 13 éves autómat a mai új autók szintjére. Segítségével lett internetem, navigációm, fedélzeti számítógépem, fedélzeti kamerám és tolatókamerám is, így abszolút naprakész lett a kocsi.

Az Eonon egy kínai cég, akik típusspecifikus autórádiók, kamerák és egyéb kiegészítők gyártásával foglalkoznak. Szinte minden autótípushoz kínálnak a gyári helyre dizájnban és anyaghasználatban beleillő megoldást. A teljesség igénye nélkül: BMW, Audi, Opel, Mazda, Ford, Volkswagen, Skoda és Toyota is szerepel a kínálatban. Szerencsére van EU raktáruk is, így Angliából tudtam megszerezni a fejegységet, DHL szállítással, áfa- és vámmentesen, 4 munkanap alatt. Plusz még egy ajándék R0008 típusú fedélzeti kamerát is kaptam, mert 178 dollár felett vásároltam, de választhattam volna tolatókamerát vagy OBD adaptert is.
img_3463.jpg

Régóta tervezem, hogy lecserélem a 2004-es Mazda 3-am gyári rádióját valami okosabbra, mert bár telefonnal is lehet navigálni és zenét hallgatni, mégiscsak sokkal kényelmesebb és menőbb egy külön fejegység, ráadásul így a kamerákról sem kell lemondanom. Sok fórumozgatás után az Eonon egységei tűntek nyerőnek, mert azon túl, hogy dizájnban tökéletesen beleillenek a műszerfalba, a gyári funkciók is megmaradnak, ellentétben egy univerzális 2 DIN-es Androidos rádióval. Kommunikál a kocsi CAN busz hálózatával, így többek között megmaradnak a kormányon lévő vezérlő gombok, a gyári LCD kijelző - amire a légkondi és fogyasztás adatokat írja a kocsi -, és egyéb okos dolgokat is kapunk, mint az automatikus tolatómód és háttérvilágítás.

 

Kicsomagolás

Komoly hatású, fekete dobozban érkezett a termék, mintha csak egy európai gyártóé lenne. Két nagy tasak kábel és a fejegység mellé angol nyelvű beszerelési és használati utasítást és még egy kijelzővédő fóliát is adtak.

Fekete műanyagból készült az előlap, a többi része természetesen fém. Nem olcsó hatású, van benne anyag. A gombok kellemesen puhán járnak, a potméterek is nagyon jók. Az előlapon találunk egy DVD olvasót is, ami bár lassan kezd kihalni, hasznos extra, és természetesen CD-t is tud olvasni.

 

Ez a típus a 2004-2009 között gyártott Mazda 3-akkal kompatibilis, viszont ezekből több változat is létezik, így érthető a rengeteg kábel, amit kaptunk hozzá. Van csatlakozó például a Bose hifi-hez is, ha valakinek ez van az autójában, kapunk külső GPS antennát, CAN busz átalakítót, külső mikrofont, USB kimeneteket, HDMI kábelt és tartalék biztosítékot is.

Utóbbi segítségével a fejegység képét külső megjelenítőre küldhetjük ki, például a hátsó ülés támláján lévő monitorokra, így a hátsó utasok tudnak filmet nézni út közben. Gyermekes családoknak ez kifejezetten hasznos lehet. USB portból kettőt kapunk a mellékelt kábel segítségével, de az előlapra sajnos nem került, így érdemes az egyiket kivezetni valahova a kocsiban. Ellenben két darab SD kártya helyet is tettek az előlapra, így a háttértárral nem lesz probléma.

 

Tesztüzem

Bár a gyártó honlapján számos beszerelési videó is található, és a fórumokon is aktívan jelen vannak, mégsem tartottam magam elég hozzáértőnek, hogy én szereljem be, így egy autószerelő ismerősömre bíztam a dolgot. Ahogy vártam, remekül beleillik a gyári dizájnba, nagyon jól néz ki a végeredmény.

 

A fejegység és a fedélzeti kamera mellett egy kamerás rendszámtartó és egy Bluetooth-os OBD adapter is része lett a rendszernek, amiket sikerült tökéletesen integrálni. Üröm az örömben, hogy az adaptert időközben el kellett távolítanom, mert összezavarta az autó kommunikációját, így ha valaki szeretne ilyen eszközt használni, komolyabb darabbal próbálkozzon.

Hardveresen elsőre nem tűnik nagyon komolynak a szerkezet, pedig a valóságban igen jól szolgál. Négymagos Rockchip RK3188 SoC, 2 GB Samsung RAM és 16 GB háttértár lakik az eszközben, utóbbit SD kártyával vagy pendrive-val is bővíthetjük. Egy telefon esetében ez nem lenne sok minden, de egy fejegység más világ. Remekül elfut rajta az Android 7.1 rendszer, gyors és reszponzív. Egyedül a multitasking fog ki rajta, ha túl sok megnyitott alkalmazásunk van, hajlamos belassulni, de ezen lehet segíteni a felesleges appok bezárásával. Egyébként remekül meg van írva a rendszer, semmi hibával nem találkoztam. Hasznos továbbá, hogy alvó módba teszi magát az autó leállításakor, így 1 másodperc alatt "bootol", nincs idegesítő várakozás az autó indítása után.

 ga8151-02.jpg

Az Android rendszer előnye a végtelen testreszabhatóság és kompatibilitás, a teljes értékű Play Áruházban minden alkalmazást elérünk, amit pl. egy telefonon is. A beállítások menü és az értesítési sáv ismerős lehet, és szerencsére megkapjuk az osztott képernyős nézetet is, ami kifejezetten hasznos egy autóban. Így két alkalmazást futtathatunk egymás mellett, például a térképet és a zenelejátszót. A gyártó azért belenyúlt itt-ott, a Launcher saját, a beállítások menü rejt néhány plusz elemet - NAVI gomb funkciója, kormány gombok beállítása, fejegység gombjainak háttérvilágítása RGB skálán megadva. Utóbbi nekem nagyon bejön, tényleg bármilyen színűre belőhetjük, és külön extra, hogy a fényszóró bekapcsolására a háttérvilágítás is bekapcsol, a kijelző fényerejét pedig igény szerint lejjebb veszi.

 

Saját alkalmazás a rádió, a zene- és videolejátszó, a DVD lejátszó, a DVR, a Bluetooth alkalmazás és az EasyConnection is. Mindegyiknek gyönyörű a felülete és mindent tudnak, amit kell. A rádió a digitális jeleket is veszi, van RDS, automatikus keresés és tárolás, alternatív frekvencia, és még sok más.

A DVR a fedélzeti kamera szoftvere, mivel a fejegység végzi a feldolgozást. Az R0008 kamera maga nem tartalmaz semmi feldolgozó egységet, USB-n továbbítja a jelet a rádiónak. A szoftver nincs túlbonyolítva, be tudjuk állítani a klipek hosszát és a mentés helyét. Vissza tudjuk nézni a felvételeket, amiken a GPS pozíciót és sebességet is mutatja igényünk szerint, és tudunk fotókat is készíteni. Nem tudjuk viszont állítani a felbontást, és azt sem, hogy magától induljon el a felvétel. A képminőség kielégítő, de nem egy csúcsragadozó a 640x480 pixel felbontásával, és hangot sem vesz. Éjszaka darabos a mozgás, de a lényeg azért látszik, nappal viszont kifejezetten használható, még a rendszámok is jól látszanak. Összefoglalva: a célnak megfelelő, egy ilyen eszköz lényege ugyebár a bizonyíték készítése egy esetleges balesetnél, így nem kell 4K-nak lennie, hogy használható legyen.

Internetet WiFi-n (pl. mobiltelefonról osztott mobilnettel) vagy az USB csatlakozóba dugott 3G stick-kel is varázsolhatunk rá. A Bluetooth spéci, ugyanis képes magát kihangosítónak tettetni, dedikáltan kezeli az OBD adaptereket, és egyszerre több eszközhöz is képes csatlakozni. Egy külön alkalmazással szinkronizálni tudjuk a névjegyeinket, és a fejegységről tudunk hívást indítani, illetve fogadni is. A hozzá kapott külső mikrofonnal jó minőségben, kényelmesen, és nem utolsó sorban szabályosan tudunk telefonálni menet közben. Egy másik app "Bluetooth hangszórót" varázsol az eszközből, a telefon hangját küldhetjük ki rá, a hallgatott zene adatait is megjeleníti, és váltani is tudunk köztük a fejegységről vagy akár a kormányról is.

 

Ugyanis a kormány gombjai továbbra is tökéletesen működnek. Tudok hangerőt állítani, számot, rádióadót váltani, némítani és a lejátszó alkalmazások között váltani. A gyári kijelző azonban sajnos nem maradt meg, de ez az én hibám. Az Eonon írta az oldalán, hogy csak 2006-tól gyártott kocsikban lesz jó, de nem olvastam el megfelelően az apróbetűs részt. Szerencsére egy másik kijelzővel és némi forrasztással orvosolható a dolog, alkalomadtán elvégzem majd az átalakítást.

img_20171121_171740.jpg

Az EasyConnection alkalmazás is egy hasznos jószág, Androidos vagy iOS-es készülékek képét tudjuk tükrözni vele az eszközre USB-n vagy WiFi-n, így nagy képernyőn tudunk videózni vagy játszani. Kezdeti beállításához USB kapcsolat kell, így ajánlott kivezetni egy USB portot a kocsiba. A megszokott apró késés itt is jelen van, ez a technológia sajátja, de amúgy remekül működik.

A kedvencem a tolatókamera. Egyrészt, mert a rendszámtartóba van integrálva, így nem kellett szétfúrni miatta a kocsit, másrészt pedig hatalmas segítség például párhuzamos parkolásnál. Ha hátramenetbe teszem az autót, automatikusan indul a kamera és lehalkul a zene, és segédvonalakat is kapok a távolság felméréséhez. Nagy a látószöge, pontosak a vonalak, ráadásul éjszaka is lát. Felbontása nem nagy szám, de a lényeg tökéletesen látszik sötétben is.

p1970011.jpg

Kapunk ekvalizer alkalmazást is, amiből külön szabályozható a mélynyomó és az egyes hangszórók hangereje. A gyári profilok mellett természetesen sajátot is létrehozhatunk. A hangminőségben semmilyen szinten nem történt visszalépés a gyári rendszerhez képest,  sőt, dinamikusabban szól azóta, teljesen meg vagyok vele elégedve.

Aki nem vizuális típus, megnézheti mindezt az alábbi videón is. (Ha valakit csak a használat érdekel, 4:55-től nézze)

Az OBD adapter feladata a kocsi hibakódjainak és belső méréseinek továbbítása, amit a fejegységen futó alkalmazással tudunk megjeleníteni. Így grafikus kijelzőn láthatjuk pl. a vízhőmérsékletet, nyomatékot, turbónyomást, levegő hőmérsékletet, akár egy versenyautóban. Végezhetünk otthoni diagnosztikát is a hibakódok olvasásával, szóval elég menő dolog. Ezek azonban elég olcsó eszközök szoktak lenni, a szervíz diagnosztikáját nem helyettesítik. A működés megbízhatatlan lehet, és akár a kocsit is összezavarhatják, mint az én esetemben is. Úgyhogy ajánlott a komolyabb darabok között nézelődni, ha valaki ilyet szeretne az autójába, én inkább lemondtam róla.

 

Összegzés

Eddig maximálisan elégedett vagyok az új rendszerrel, nagyon jól működik, és olyan extrákat kaptam általa, amikért még a legújabb autóban is komoly felárat kérnek. Mindezt egy 13 éves kocsiban. A rádió kb. 100.000 forintért jött áfa- és vámmentesen, a tolatókamerás rendszámtartóért 6.000 forintot kérnek a Banggoodon. Az OBD adapter a GearBestről van, és nem volt 1.000 forint sem, de nem is működött rendesen, így ez helyett valami komolyabb darabot ajánlok. Nem mondom, hogy olcsó projekt volt, de maximálisan megérte ezt a pénzt, hiszen egy régi autót felokosítottam vele a mai szintre. Összehasonlításként egy gyári rendszernél ennél bőven többet elkérnek felárként. Ha valaki hasonló projektben gondolkozik, az Eonont tapasztalataim alapján bátran tudom ajánlani.

A GA8151 fejegység itt megvásárolható >>

Egyéb fejegységek >>

R0008 autós kamera >>

Kamerás rendszámtartó >>

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://rendeljkinait.blog.hu/api/trackback/id/tr3413450885

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.