AFI A5 elektromotoros kamera stabilizátor - Cybergyerek

2017.09.06. 15:25

Jackal_

nyito-1.pngAz AFI A5 elektromotoros stabilizátor - vagy szakmaibb nevén gimbal - egy nagyon érdekes termék, amihez szerintem még sok embernek nem volt szerencséje. A videók minőségén nagyon sokat javít, érdekes használni, ráadásul olyan funkciókkal is felvértezték, mint a csuklómozgás követése. Igazi cybergyereknek éreztem magamat, a 21. század szerves részének. Az ilyen új technológiák azok, amelyek előre mozdítják a világot, és már az áruk is az elviselhető, 32.000 forintra csökkent, és a szokásos ÁFA és vámmentes Eu Express szolgáltatással ez is megvehető.

Itt megrendelhető >>

 

Kicsomagolás

Az átlagos felhasználók nagy ívben tesznek arra, hogy milyen dobozban, szatyorban, csomagolásban érkezik a termék, kivéve ha azt valami értelmesre is lehet használni. Amennyiben nem, mindenki letépkedni és mehet a kukába, ahová való. Az AFI A5 esetében azonban az elsőről van szó, ugyanis a gimbalt úgy tudjuk visszahelyezni a védelmet nyújtó puha szivacsrétegbe, hogy a kamerát sem kell róla levennünk, így egyszerre két drága elektronikai eszközt óv meg a külső behatásoktól.

1-10.jpg

Ha jobban körbe nézünk, akkor találunk még itt 2 db 18350-es, 800 mAh kapacitású akkumulátort, egy hozzá való töltőt, egy ellensúlyt, egy meglepő igényességgel kidolgozott USB kábelt, némi fejtágító papír anyagot, és egy AFI logós reklámlapot. A sallangot nélkülözve gyorsan feldobtam a két telepet a töltőmre, ami sajnos nem 18650-es formátum, pedig akkor itt is használhattam volna az elemlámpám áramforrásait.

1497512490114071_1.jpg

Az AFI A5 minősége meggyőző, mart alumínium test, alumínium akciókamera tartó, igényesen lefedett elektromotorok jellemzik. A nagy hőségben azért izzadt a kezem a fémen, valami puha felület talán jobb lett volna az alsó részre. A középen elhelyezett két gomb közül a felső a bekapcsolásért, az alsó pedig a vezérlésért felel. A hengertest alján pedig egy tripod helyet találhatunk, így akár állványra is szerelhetjük a készüléket.

A felső részen a kameratartó profil helyezkedik el, amelyen egy fém lefogatópánt halad át, ezt szintén fém csavarokkal szoríthatjuk meg, hogy a sínbe helyezett akciókamera ne tudjon elmozdulni. Nekem a Gitup Git2 és a Thieye T5e méretéhez képest egy kicsit nagy volt a profil, ezért emberesen meghúztam a tartópántot, de ez egyben azt is jelenti, hogy az ennél nagyobb készülékek is simán elfognak férni benne. A gimbal 120 grammig fogad kamerákat, ez pedig több mint elég gyakorlatilag az összes modellre.

 

Tesztüzem

Mielőtt elmélyednénk a használat rejtelmeiben, járjuk körbe kicsit, hogy egyáltalán mi az az elektronikus képstabilizátor és hogyan működik. Alap esetben három módon stabilizálhatjuk a videóképet: elektronikus képstabilizálással, szoftveres utóstabilizálással és gimballal. Az elsőt hívják EIS-nek, ami egy szoftveres megoldás, és a legtöbb kamera tudja ezt a funkciót, de maximális felbontáson nem használható, mert tulajdonképpen a képméret "csonkolásával" nyernek helyet, és ezen a területen történik meg a korrekció. A folyamat már a felvétel alatt is érezhető, nincs más dolgunk, mint a kamerán a funkciót bekapcsolni.

A második eset, amikor utómunkával, szintén egy szoftveres algoritmussal javíttatjuk ki a képen látható rezgéseket. Erre igen drága megoldások vannak, és általában vagy valamilyen képszerkesztő szoftverbe kell betölteni egy kiegészítőt, vagy egy konkrét szoftver végzi a stabilizálást. Ezek nem olcsó mókák, a ReelSteady - aminek a videója feljebb látható - 400 dollár, vagyis 104.000 forint, és ezt még be is kell töltenünk egy alkalmazásba, például  az Adobe After Effects-be, ami plusz költség, viszont szépen ki is szedi a felvételben látható remegéseket. A gond csak az, hogy elég sokat ront a minőségen, ahogy ez a fenti osztott képernyőn is látszik.

20170615150744_65440_1.jpg

Hogy a problémát megelőzzük, a felvétel készítse pillanatában is használhatunk elektromotorokat a kameramozgás kiegyenlítésére, az ilyen szerkezeteket hívják gimbalnak. Ennek lényege, hogy a három térbeli tengely mentén - ezeket pan, tilt és rollnak, vagy pitch, roll, heading-nek hívnak a filmes szakmában, illetve egyes esetekben az rc hobbiban is visszaköszönnek a kifejezések - a rezgéseket elektromotorok egyenlítik ki, illetve a készülékünket tartják szintben, hogy a felvételek ne legyenek ferdék.

Ehhez meglehetősen precíz technika kell, így a motoroknak is nagyon finom mozgásúnak kell lenniük. Ezért például működés közben sem hallatszik a hangjuk, így nem is zavarnak bele a felvételbe. Ezek a brushless erőforrások stabilizálják a kamerát úgy, hogy az mindig tartsa a horizontot vagy kövesse a csuklónk mozgását, attól függően, hogy milyen módba kapcsoljuk.

Hol lehet ez érdekes? Gyakorlatilag bárhol, ahol olyan mozgást kell felvennünk, amiben van vertikális kitérés, forgás vagy oldal irányú elmozdulás. Mivel a mai teszt alanya egy akciókamera gimbal, ezért feltételezhetjük, hogy a képalkotókat sporttevékenységhez is fogjuk használni, ahol mindig van rezgés és remegés. Jó példa erre a tavalyi síelésem, ahol egy GoPro Hero Black 4-gyel videóztam, és bár a színek például ragyogóak voltak, az anyagot letöröltem a hányingerkeltő ugrálás miatt. Ezért volt fájdalmas, hogy sem EIS-sel, sem pedig elektromotoros gimballal nem tudtam a rezgést csökkenteni. Ez más aktivitásra - például biciklizésre - is ugyanúgy igaz lett volna.

Most hogy tisztába tettük az alapokat, nézzük, mit tud az AFI A5. Alapvetően 4 módban használhatjuk, amelyet az különböztet meg, hogy melyik motort zárolja az elektronika, vagyis melyik tengely mentén tartja a középállást vagy éppen követi a kézmozgást. A lenti táblázatból ezt mindenki könnyedén kiolvashatja, de egy-egy példával el fogom magyarázni, melyik mire jó.

Mód Név Pitch  Roll Heading LED
Mode 1 félkövető mód zár zár követ egy villanás
Mode 2 mindent zár mód zár zár zár két villogás
Mode 3 minden követ mód követ követ követ három villogás
Mode 4 fordított mód zár követ követ folyamatos

 

jelolt.jpg
Leírva nagyon bonyolultnak tűnik, de élőben pofon egyszerű, mert látjuk a szerkezet mozgását. A Pitch hátul nézetben a jobbra eső motor, emiatt billen lefele vagy néz felfele a kamera, míg a roll miatt fordul el vízszintesből valamelyik irányba. A Heading pedig azt mondja meg, hogy merre néz a kamera, nem is bonyolult ugye? A négy módot ehhez alakították ki, és bekapcsolás után automatikusan az első módból kezd, illetve bekapcsolás után automatikusan ide is áll vissza. Hátulról nézve: pitch= jobb oldali motor; roll= hátsó motor; heading= karon lévő motor

Félkövető módban (mode 1) a kamera tartja a vízszintes és függőleges pozícióját, viszont ha forgatjuk a csuklónkat, akkor nagyon finoman elfordul abba az irányba, amerre a csuklónkat is forgatjuk. Ez például akkor jó, amikor egy olyan helyre szeretnénk belátni, ami takarásban van, így néztem be a templomba a fenti videón, ez jól példázza, milyen érdekes dolgokra lehet használni a félkövető módot.

Mindent zár módban (mode 2) az elektromotoros stabilizátor nem csinál semmi mást, csak tartja a vízszintet, és stabilizálja a kamerát, egyáltalán nem követi a kézmozgásunkat, ez a fenti videón a turista jelen látszik, nagyjából a 45. másodpercig. A minden követ módban  (mode 3) mind a billentés (pitch) mind az oldalforgás (heading) követi a kézmozgásunkat, ez látható a videó további részében, ahol a földre fordítom a kamerát, és ez vissza is köszön az árnyékomon. Így tudunk például egy fal tetejéről lenézni vagy szabadon pásztázni egy hídról.

Az utolsó, fordított módot (mode 4) arra találták ki, hogy a gimbalt fejjel lefele, a kamerát pedig megfordítva tartjuk, ilyenkor alá tudunk nézni tárgyaknak, hogyha éppen erre van szükség. A különböző opciók között az alsó gombbal tudunk körbe-körbe lapozgatni, de ezeket a LED különböző villogási módjai is visszajelzik.

20170615150744_15862_1.jpg

A gimbalt - bár gyárilag kalibrálva van - mi is újra beállíthatjuk, ha az egyik tengely irányában eltérést tapasztalunk. Ehhez nyomva kell tartanunk a funkció gombot, áram alá helyezni a gimbalt, majd horizontális irányban egyenesen tartani és várni 5 másodpercet. Ha a beállítás sikeres, a LED kigyullad és folyamatosan ég, ha nem, folyamatosan villog, ekkor ismételjük meg a fenti lépéseket.

 6-7.jpg

Az egymillió dolláros kérdés persze mindenki számára az, hogy az ő akciókamerája belefér-e az AFI A5-be. Erre a gyártó azt mondja, hogy GoPro3, GoPro3+, GoPro4 és GoPro5 termékekkel kompatibilis, vagy ezzel azonos méretű kamerákkal. Én egy Gitup Git2-vel és egy Thieye T5e-vel próbáltam, ezeket gond nélkül be tudtam illeszteni a tartóba és szinte biztos vagyok benne, hogy az SJCAM modelljei is bele mennek, de pl. a Xiaom Yi-t, annak fura formája miatt nem biztos, hogy tudja fogadni.

7-5.jpg

Az akciókamerák súlyát sem szabad figyelmen kívül hagyni, bár az AFI A5 teherbírását nem nevezném rossznak, lévén, hogy belemegy egy 105 grammos GoPro 5. A Gitup Git2 66, míg a Thieye T5e 58 gramm, ezeket ellensúly nélkül is gond nélkül kezelte, a maximális terhelhetőség 120 gramm. Amellett sem szabad szó nélkül elmenni, hogy egyes kamerák gombjait takarhatja tartószerkezet.

p1050168.jpg

Mindkét kamera esetében jobbról takart be, ez azt jelentette, hogy minden funkciót tudtam aktiválni, de a beállításokat nem tudtam megváltoztatni, ehhez ki kellett volna vennem a kamerát, ha akartam volna valamit állítani. Az, hogy mit takar ki az AFI A5, attól is függ, hogy a kamera hány gombos, a Gitup például három, a Thieye pedig négy, tehát nem egyformán következik be a funkcióvesztés. Ezt azzal előzhetjük meg, hogy bekapcsoljuk a képalkotók WiFi funkcióját, így menet közben is szabadon át tudunk mindent paraméterezni.

p1050169.jpg

A gimbal természetesen a fel-le irányú mozgásokat nem képes megszüntetni, ehhez ugyanis egy mechanikus segédkeretre lenne szüksége, ami a vertikális mozgást képes megszüntetni, de ezt alapból egyik ilyen szerkezet sem tudja. Ezért a lépések bár simák lesznek, a magasságkülönbségből adódó bemozgásokat nem fogja a videóból eltüntetni. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a DJI féle "advanced feture"-öket - mint például a telefonos élőkép vagy az applikáció alapú vezérlés - nem tudja, de cserébe nem is kerül 185.000 forintba, mint a neves konkurense.

 

Összegzés

Az AFI A5 gimbal nem okozott csalódást, tudja azt, amire kitalálták. Sokat javít a képminőségen, sőt azt kell hogy mondjam, hogy bizonyos sportok esetében ez teszi egyáltalán értékelhetővé és nézhetővé a videókat. Az nagyon valószínű, hogy a témára vissza fogunk még térni a tél folyamán, amikor síelés vagy más tevékenység keretein belül is meg tudjuk vizsgálni az eszköz hatékonyságát.

Nem sorolnám fel különösebben az előnyöket és a hátrányokat, mert ez még egy gyerekcipőben járó technológia, és kicsi a mintavétel ahhoz, hogy egyértelmű véleményt tudjak formálni. Az biztos, hogy ez a gimbal nálam jól működött, és hogy az ára már összemérhető a bele helyezett átlagos kameráéval, vagyis a nettó 32.000 forintot gondolkodás nélkül ki lehet adni érte, még magamnak is megvenném. Tény, hogy nagyon extra funkciókat az AFI A5 nem tud, cserébe nem is kell egy átlagos fizetést rááldoznunk, amit pedig ígér azt teljesíti is.

Itt megrendelhető >>

 

Szólj hozzá!

Címkék: kiegészítők elektronika

A bejegyzés trackback címe:

https://rendeljkinait.blog.hu/api/trackback/id/tr1412791304

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.