Ordro HDV-Z20 és HDV-F5 videókamera teszt - Olcsó húsnak híg a leve

2016.12.08. 08:00

Jackal_

nyito_1.jpgNem gondoltam volna, hogy videókamerát lehet kapni 22.000, illetve 27.000 forintért. Ennyiért viszont vannak egészen elfogadható akciókamerák is, vagyis az ár önmagában nem mond el semmit. Egyszerre teszteltem mindkettőt, hogy lássam, megéri-e a Z20 az 5.000 forintos felárat az F5-el szemben.

 

Kicsomagolás

A termékek dobozán még semmi turpisság nem tűnt fel, határozottan egy jobb videókamera benyomását keltik. A fronton a kötelező, szigorúan néző ázsiai férfit pillanthatjuk meg, aki próbál nagyon menőnek tűnni, hiszen a kamera is az. Érdekes módon az olcsóbbnak van nagyobb doboza, de a beltartalom lényegében megegyezik: kamera, egy szövet tok, a szükséges kábelek, egy távirányíó, néhány kínai nyelvű leírás és a kétnyelvű kézikönyv. Gyorsan fellapoztam az utóbbit és meglepve tapasztaltam, hogy Windows XP és Vista operációs rendszert emlegetnek benne, azaz újra él a retro. Ennél sokkal fontosabb, hogy megtaláltam a hivatalos weboldal címét, ahol azt hittem, hogy fent vannak a termékek. Csalatkoznom kellett, ugyanis egyiket sem találtam meg, tehát a műszaki paramétereket illetően nem támaszkodhattam biztos forrásra.

Kézbe véve a kamerákat különösen gagyi részlettel nem találkoztam. Aztán a tüzetesebb vizsgálat felderített néhány minőségi hiányosságot, ez különösen a HDV-F5 modellt érinti. A mikrofont fedő, fémet imitáló műanyag például elég olcsó hatást kelt, de említhetném az akkumulátor alatt megbúvó illesztősín ferdeségét is. Összességében az anyaghasználat jobb a HDV-Z20 esetében és fogásra is kellemesebb, kirívóan gyenge részletet nem találtam rajta. Ha az árat is a képletbe helyezem, akkor viszont mindkét kamera elfogadható minőségű.

Ne lepődjünk meg, hogyha a fenti termékeket Ordro és Andoer néven is megtaláljuk az interneten. Ez reklámozási és brandépítési szempontból előnyös lehet, de valójában nincs közöttük eltérés.

 

Tesztüzem

Egy videókamera elsődleges feladata nem meglepő módon a videók készítése. Ennél persze a mai eszközök sokkal többre képesek, elvárható a megfelelő minőségű fénykép készítése és a hozzá tartózó hang normális minőségű rögzítése is. Mielőtt kimentem terepre, ellenőrizni szerettem volna, hogy milyen hardverrel fogok dolgozni, mert ebből már sok mindenre lehet következtetni.

A HDV-F5 5 megapixeles 1/4 CMOS-t, míg a HDV-Z20 egy 8 megapixeles Sony IMX 179-es szenzort tartalmaz, tehát az oldalukra írt 24 MP a szokásos, interpolált érték, ezért azt meg sem próbáltam használni. Ettől még készíthet "stunning" videókat, ahogy a kézikönyvek írják, mert Full HD felbontáshoz ennél kevesebb is elég lenne, de sajnos nem ez a helyzet.

Ordro HDV-Z20 képei

A fotók esetében érdekes módon az olcsóbb modell jobban teljesített. Sajnos mivel egyik eszköz sem rendelkezik optikai zoommal, ezért folyamatosan tangó táncot kellett járnom a lefényképezendő terület előtt, hogy eltaláljam az ideális távolságot. Mivel ősz végén nehéz volt színekben gazdag témát találnom, ezért a képek között látható graffiti falat fényképeztem le. Ehhez viszont 6-8 méterre kellett eltávolodnom tőle, ami pont az úttest közepére esett. Másik furcsa dolog, hogy a kihajtható, 3 inches, rezisztív, érintőképernyős kijelzőn látott kép nem egyezik az elkészítettel. Eleinte azt hittem, hogy a gomb megnyomására mozdul el a kezem, de többszöri próbálkozás után sajnos rá kellett jönnöm, hogy nem erről van szó. Így viszont elég nehéz pontosan behatárolni a lefényképezendő téma határát.

Ordro HDV-F5 képei

A két kamera közül nekem a HDV-F5 képei tetszettek jobban, bár egyik sem közelíti meg egy jobb fényképezőgép minőségét. A Z20-nál minden képem jobb oldali harmada homályos lett, ami bosszantó, mert egyébként a tartalom nem lett volna használhatatlan. Egyedi hibára gyanakszom, de sajnos nincs két egyforma készülék, hogy ellenőrizzem. Ha választanom kellene, az F5-öt preferálnám, mert annál ezt a hibát nem tapasztaltam. Rejtély, hogy a drágább kamerával miért csak 7 MP-el lehet fényképezni, ha már 8 MP a szenzor. Észrevettem még egy érdekességet: a legtöbb választható felbontás képaránya 4:3 és nem 16:9, pedig sok esetben jobb lett volna az utóbbi.

 Kamera

 4:3-as arány

 16:9-es arány

 16:10-es arány

 HDV-Z5 / HDV-Z20

 24 MP 5600x4200
 20 MP: 5200x3900
 16 MP: 5200x3900
 12 MP: 4032x3024
 10 MP: 3648x2736
 8 MP: 3264x2448
 5 MP: 2592x1944
 3 MP: 2048x1536

 2 MP: 1920x1080

 7 MP: 3264x2048 


A videók kapcsán sem reménytelenül rossz a helyzet. Az elkészült anyag vállalható, amennyiben együtt tudunk élni az optikai zoom teljes hiányával. Nekem a stabilizátor nem igazán működött, ugyanúgy remegett a videó, mint amikor kikapcsolt állapotban hagytam.

A képminőség kapcsán említettek csak abban az esetben igazak, ha süt a nap és elégséges fény áll rendelkezésre. Abban a pillanatban, hogy ha egy picit is sötétebb van, drasztikusan leromlik, elkezd zajosodni a felvétel. Ezért beltérben sokkal rosszabbul használhatóak a kamerák, mint egyébként.

Az F-5 rendelkezik makro móddal, ami ebben az esetben annyit tesz, hogy a közeli képek nagyon életlenek lettek, pedig elég sokat játszottam a távolsággal. A Z20 kijelzőjén ugyan létezik a tájképet kijelző piktogram, ebből arra következtettem, hogy akkor biztosan van makro is, de sem a kézikönyv átböngészésével, sem a menü alapos átnézésével nem találtam meg.

d4368-1-c0f3-pyhv.jpg

A kijelzőn megjelenő ikonok nagyjából úgy néznek ki, mint a Dörmögő Dömötör újság kifestő rovata. Annyira elnagyoltak, mintha egy 6 éves gyerek rajzolta volna zsírkrétával. A felbontás szekció például egy lépcső, nagyjából 100x100 pixel felbontásban, olyan grafikával, amiért a 90-es évek elején a 20 in 1 Tetrist áruló kínait is felpofozták volna. A mode gombbal a Z20 esetében válthatunk videó, kamera, lejátszás módok között, ahol a kamera alatt a fényképezést kell érteni. Nem tudom, miért nem volt jó a "photo" szó, amit a többi gyártó használ.

Más zavaros dolgokat is felfedeztem használat közben. Az egyik ilyen, hogy ha lenyomjuk a record gombot, de nem kamera módban állunk, akkor automatikusan átvált oda. Ugyanez a photo gomb (igen, ide éppen ez van írva) megnyomásával már nem történik meg, tehát bizonyos esetekben a funkciók csak egy irányba működnek.

A blogok jellemzően dátumbélyegző nélkül készítik az anyagokat, ezért az F5-ön kikapcsoltam a funkciót. A Z20 esetében viszont csak a képeken lehet ez utóbbit megtenni, a videókon nem. Háromszor autóztam el a graffiti falhoz, mire elhittem, hogy tényleg nem tudom eltávolítani.

d2162-1-94dc-ploy.jpg

A display gomb arra jó, hogy az LCD kijelzőről levegyük a zavaró piktogramokat, így megnövelve a látható területet. A harmadik állásban lekapcsolja a beépített monitort, ami autós kamera funkcióban hasznos, ha akkumulátor időt akarunk megspórolni. Az LCD-t egyébként szabadon forgathatjuk a tengelyen, ez mindenképpen jó pont.

d2162-1-94dc-8xsl.jpg

Akkumulátorok terén van némi eltérés, az F5 külső, 1850 mAh-s, míg az F20 belső 1250 mAh-s áramforrást használ. Előbbi lényegesen tovább bírja, viszont kitüremkedik a kamerából. Ami a felvételi időket illeti, teljesen feltöltve az olcsóbb nagyjából 150 percig, míg a drágább durván két órán át marad működőképes.

A hangminőség teszteléséhez egy Boya BY-V01 külső mikrofont használtam. Én alapból nem éreztem használhatatlanul rossznak a beépítetteket sem, de azért a külső mikrofon hangtere mindig sokkal jobb, mint a gyáriak. A drágábbik modell ráadásul rendelkezik vakutartó sínnel, ami megelehetősen ritka ebben az ársávban. Ide illeszthető mikrofon, vaku vagy egyéb fényforrás. A Boya BY-V01 határozottan sokat ad hozzá a hangminőséghez, a beszéd sokkal tisztában hallható, a hangok sokkal inkább elkülönülnek egymástól, tehát érdemes használni.

 

Applikáció

A kamerák közül a Z20 Wifi-n keresztül az Lzxviewer (igen, így egyben) program segítségével érhető el. Sajnos az F5-ben nincs vezeték nélküli kapcsolat. Nem tudom, hogy az Ordro hol találta ezt az alkalmazást, de nem lennék meglepve, ha a cro-magnoni ősember programozta volna. Kedvenc menüpontom a system, ahol SEMMIT nem tudtam csinálni, csak a verziószámot nézhettem meg. Ne egy Photoshopot, sokkal inkább egy jegyzetfüzet bonyolultságú alkalmazást képzeljünk el. Az alapokat tudja, fényképezhetünk, videózhatunk és néhány, de nem az összes beállítást módosíthatjuk. Sajnos a dátumbélyegzőt innen sem tudtam kikapcsolni. 

Gondolkodtam, hogy mire használható egy kamera esetében az applikáció, aztán több dolog is eszembe jutott. Egyik, hogy nem kell időzíteni a felvételt és szemből is látjuk az orientációt. A másik, hogy ha például a természetben rejtve akarunk állatokat fotózni, akkor távolról tudjuk aktiválni a funkciókat.

Az sem elvetendő ötlet, ha egy tablethez csatlakozunk, majd annak mini HDMI portján keresztül a képet kitesszük egy nagyobb megjelenítőre, például egy televízióra. A táblagépen ráadásul szabadon állíthatjuk a kijelző fényerejét, egyből posztolhatjuk is az éterbe a képeinket, lehetőségeinknek csak a fantázia szabhat határt.

 

Összegzés

Nehéz lenne választanom a két kamera közül. Az Ordro HDV-Z20 Wifin keresztül állítgatható, nagyobb az érzékelője, felszerelhető vakuval, mikrofonnal és az általános minősége is jobb. Cserébe olyan hibákkal terhelt, mint a homályos kép, a dátumbélyegző kikacsolhatatlansága, a furán működő gombok. Ehhez képest az F5 egy őszintébb kamera; kevesebbet tud, de azt jobban. A fényképezés terén lenyomja nagyobb testvérét is, van makró módja, hosszabb az üzemideje, de az általános anyagminősége rosszabb. Egyik sem rendelkezik optikai zoommal és rossz fényviszonyok között, vagy zoomolva nagyon leromlik a felvételek minősége, mindkettő bosszantó hiányosság.

Az áruk hűen reprezentálja tudásukat, ennek tükrében azt mondanám, hogy teljesen reális az értük kért összeg. 22.000 és 27.000 forintért tényleg semmi mást nem lehet kapni. Ráadásul az Ordro HDV-F5 tényleg annyira olcsó, hogy aki nem engedhet meg magának mást, annak ez az egyetlen alternatíva.

 Az Ordro HDV-Z20 itt megvásárolható >>

Az Ordro HDV-F5 itt megvásárolható >>

A Boya BY-V01 itt megvásárolható >>

 

8 komment

Címkék: elektronika

A bejegyzés trackback címe:

https://rendeljkinait.blog.hu/api/trackback/id/tr1012015216

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

komolytalan samu 2016.12.08. 14:41:16

Miért venne bárki optikai zoom nélküli kínai gagyikamerát, amikor 30-40 körül márkás utazózoom (10-16x) fényképezőt kapni fullhd videoképességgel?

De tényleg! Miért?

guy 2016.12.09. 00:21:10

Most néztem egy népszerű magyar oldalon, és ÁFA-val már kapni 40.000.-Ft-ért Fullhd videórögzítésre képes 3x-os optikai zoom-os márkás fényképezőt. De ha elég a 720p, akkor kapni nagyobb optikai zoomos, márkás gépet is 20-30-ért...

Miazmás · http://miazmas.blog.hu 2016.12.09. 07:30:41

A vicc az, hogy 8 megapixellel az átlagember számára már nagyon jó képeket lehet(ne) csinálni. Azért elgondolkodtató, hogy miért rendel valaki két hitvány minőségű kamerát 50-60 ezezerért..... Csak azért, hogy megossza velünk a tudását? Ha megkérdez akkor megmondtam volna neki, hogy ne rendeljen. :)

Miazmás · http://miazmas.blog.hu 2016.12.09. 07:35:46

Ne legyen félreértés, én is szoktam kínai cuccokat rendelni fillérekért. De azoktól nem is várok túl sokat. Meg persze megvan az a termékkör amit érdemes és amit nem.

Phteven 2016.12.09. 08:29:37

Ez a kamera egy vicc. Aki ilyenben gondolkodik, annak jobban megéri egy használt, de normális minőségű cucc. A net tele van használt, de jó minőségű kamerákkal. (Én is egy ilyen madártól vettem, és ugyan így, madárként el is adtam, amikor már nem kellett.) A garancia nem kérdés, egyiknél sem lehet érvényesíteni. Optikai zoom nélkül egyszerűbb, ha a telefonjával fotózik, videózik az ember. Nem sokkal lesz rosszabb.

Netuddki. 2016.12.09. 08:37:51

Sok hűhó semmiért.
A blogíró belefeccölt annyi munkát, mint egy prohardveres a tesztbe. Csak az egésznek értelme nem volt. A végkövetkeztetést, hogy ennyiért márkás kamerára hajazó szemetet kapsz, e nélkül is le lehetett volna vonni.

20 ezret minek rákölteni olyasmire amit egy 20 ezerért kapható telefon is tud? Unalomig ismételt követelmény acélzottan fényképek, HD videók készítésére szánt eszközökkel kapcsolatban a jó optika. Ami minimum fókuszt tartalmaz, de hobby szinten az optikai zoom se árt. Eh!

Netuddki. 2016.12.09. 08:39:47

@Tibi !: Nem keverendő az akciókamerákkal, amik direkt e miatt fix fókuszos optikát tartalmaznak. De 20 ezerért még jobb fullHD akciókamerát se kapsz. Pedig abba a mérete miatt kevesebb műanyag kell.
süti beállítások módosítása