ZhiCheng ZC Toys Z1 drón teszt - Belépőkategóriás döfi

2016.06.30. 10:00

mrgergoke

201511231654401643.jpg

Már régóta érik a gép tesztje, de valahogy csak most jutottam el idáig. Sosem volt még quadcopterem, de a sors megáldott eggyel, ugyanis még tavaly ősszel nyertem egy ZhiCheng ZC Toys Z1-et egy Banggoodos nyereményjátékban. A képek alapján nem tűnt rossznak, meg egy gyors lecsekkolás után láttam, hogy az ára is 14.000 forint környékén volt (most már 10.000 sincs), és ebből arra következtettem, hogy már lehet vele valamit kezdeni, nem a legolcsóbb kütyüvel akarják kiszúrni az ember szemét. Értékelés még nem volt rajta, valószínűleg teljesen új termék volt, de nem vesztettem el a bizalmam benne.

 

Bontogatás

Eléggé meglepődtem, amikor hozta a postás a hatalmas csomagot. Nem számoltam vele, hogy ekkora doboza lesz, de legalább biztonságban utazott. Nem is volt semmi baja, amikor kivettem, és örömmel tapasztaltam, hogy teljesen össze van szerelve, éppen csak a lábai nincsenek rajta. Elsőre nem is raktam rá, hogy könnyebb legyen. Kaptam hozzá egy csavarhúzót szereléshez, egy USB töltőt, 4 darab pótpropellert, 3 lábat csavarokkal, 4 propeller védőt szobai használathoz, meg egy távirányítót.

201511231649514807.jpg

Az akksija egy 750 mAh-s, 3.7V-os darab, bármikor beszerezhető hozzá egy nagyobb kapacitású táp. A 3.7V tök általános feszültség, a csatlakozója is olyan, amit ezek az RC játékok használni szoktak, és olyan brutális erő van a kis ketyerében, hogy ha megszabadítjuk az alján figyelő kamerától és a lábaitól, akkor nyugodtan belerakhatunk akár kétszer ekkora akksit is, amivel azért jócskán kitolható lesz majd a játékidő. Na, de ne rohanjunk ennyire előre.

 

Tesztüzem

Sajnos az én esetemben korántsem mentek egyszerűen a dolgok, mivel alaplapot cseréltem, mire rájöttem, hogy a távirányító nem volt jó, aztán küldtek egy teljesen újat, amiben szintén a távirányítónak volt baja (hiányzott az elemtokból egy érintkező), meg le volt szakadva a drónban egy vezeték, amit meg kellett forrasztanom, de két rossz távirányítóból végül csináltam egy jót, úgyhogy szerencsésen eljutottam odáig, hogy kivihettem reptetni a jó időben.

Amíg én fotóztam, Csabi szórakozott vele. Ekkorra én már közepesen tapasztalt pilóta voltam, szobában is tudtam reptetni, pedig nem kicsi, nagyon durván reagál a gázadásokra, és igencsak okosan kell játszani vele. Szerencsére vannak ezek a műanyag propellervédők, így nem vertem össze sem a berendezést, sem a gépet, amíg hideg volt a szabadtéri repüléshez. Most viszont eljött a jó idő, és megnézhettük, hogy mit tud nyílt terepen a gép.


Újabb ritka alkalom, amikor érdemes elolvasni, hogy mit ír a kezelési útmutató. Tájékoztatást ad a hatmillió gombról a távirányítón, és még az apró betűs szövegben is vannak érdekes dolgok, amikről feltétlenül szükséges tudnunk, mert ama tudás hiányában heves anyázásba torkollhat a játszás. Megtörtént eset alapján. Először is érdemes megismerkedni a távirányító gombjaival nagyjából, hogy ha valami rögtön induláskor nem király, akkor tudjunk hova nyúlni javításért. Tegyük meg ezt az alábbi képen:

professional-drones-zhicheng-z1-2-4g-4ch-6-axis-gyro-headless-mode-rc-quadcopter-with-2.jpg

Szóval a bal kar az emelkedés-süllyedés, illetve a függőleges tengely körüli forgás, a jobb kar pedig az oldalazásoké, és az előre-hátra haladásé. A jobb oldali kar melletti két darab pöcök a trimmelésé, azaz ha magától megy egy irányba a gép, vagy forogni kezd, ezekkel lehet finomhangolni, hogy képes legyen egy helyben nyugodtan lebegni. A bal kar mellett van egy gomb a fotó és videó készítéséhez (microSD kártyára rögzít), illetve egy a fények állításához, meg a fejnélküli mód bekapcsolásához. A bal felső gomb segítségével 3 állásban lehet kapcsolni a mozgás agresszivitását a környezetnek megfelelően. Alapból mindig a legenyhébb módban kapcsol be, kétszeri megnyomásra pedig olyan agresszívvá válik, hogy esélytelen beltéren használni, az leginkább kissé szeles időhöz való. A jobb felső gomb megnyomása után pittyegni kezd a távirányító, és várja, hogy irányt adjunk neki a jobb karral. Mindegy, hogy a 4 közül melyik irányba nyomunk, arrafelé fog csinálni egy 360°-os fordulást. Ha a jobb gombot a távirányítóba befelé nyomjuk, akkor megkezdi az automatikus visszarepülést a kiindulási pozícióba. Lehet még kiszintezni is, ha nagyon elveszítené az egyensúlyát, és összevissza mászkálna.

201511231649516084.jpg

Na, miután így kiokosodtunk, elmondom, hogy kell indulni vele. Bekapcsolod a gépet, mire az villogni kezd. Bekapcsolod a távirányítót, mire az csipog egyet. Leteszed a gépet, és nem mozgatod, ez feltétele a távval való összekapcsolásnak (sokáig nem jöttem rá, ebből lett az anyázás). Ezután meggyőződsz róla, hogy a bal oldali gázkar tövig le van húzva. Utána feltolod maxra, és megint vissza nullába. Erre csipog egyet a táv, a gépen pedig villogásból folyamatos világításra váltanak a fények, jelezve, hogy összekapcsolódott a távirányítóval. Innentől pedig mehet a móka.

Több mindent nem tudtam kipróbálni sajnos, mire megszületett a cikk, de minden lényegesebb dolog megvan így is. A kamerát valamiért nem tudtam beüzemelni, hiába raktam bele formázott memóriakártyát, nem rögzített rá egyik gép sem semmit. Az automatikus hazatérésről pedig saját hanyagságom miatt nem tudtam, hogyan kell bekapcsolni, és nem volt nálam használati utasítás, hogy megnézzem, amikor kipróbáltuk.

201511231649529112.jpg

Igazság szerint viszont nem is érdekel egyik ilyen funkciója sem, mivel a kamera folyton előre néz (a feje állítható amúgy, és mások videóin tök jól működik) és úgyis zajos, rázkódós nulla felvétel lett volna, szóval nem nagyon hoz lázba. A hazatérést egy kicsit sajnálom, de majd ha legközelebb lesz rá alkalmam, kipróbálom. Szóval eljutottunk a felszállásig, és Csabi olyan elemi erővel tört a magasba, hogy majdnem a nyakam is tört utána, miközben próbáltam jelezni neki, hogy nem betontömböt reptet, hanem egy maximum 200 grammos, pillekönnyű kütyüt. Hiába, a gázkart annyira agresszívan reagál, hogy a függőleges tengely körüli forgást ki sem próbáltam az esetek 90%-ában, mert képtelenség úgy forgatni a gépet, hogy közben tartod a magasságot. Összevissza süllyedsz, emelkedsz, miközben csak fordulni szeretnél, és a vége valami légi katasztrófa lesz mindig.

201511231659304522.jpg

Szóval felszálltunk, és egyet értettünk mind a ketten abban, hogy állati jó mulatság repülni vele. Finoman szeles volt az idő, ezért hamar 3-as módba kapcsoltuk, és olyan gyönyörűen ellenállt a szélnek, hogy öröm volt nézni. Nagyon könnyen repked, rendkívül jól reagál, és meglepően stabil. Ez utóbbi tulajdonsága miatt különösen ajánlott kezdőknek, mert még a profik is megjegyzik a videóikban, hogy meg vannak illetődve, hogy milyen olcsó, és mégis milyen magabiztosan áll egy helyben, illetve mennyire jól kontrollálható. Én a gázkart továbbra is rettentő keménynek tartom, amivel nem is sikerült kevéske repülésem alatt megbarátkoznom annyira, hogy forogni is tudjak, de semmi para, mert erre találták ki a headless mode-ot. Ez azt jelenti, hogy a giroszkóp segítségével a gép megjegyzi a felszálláskor (vagy a mód bekapcsolásakor) aktuális állást, és még ha elforgatjuk is a függőleges tengely körül a gépet, az előre akkor is ugyanaz az irány marad. Érdemes tehát a környezethez mérni ezt. Tehát ha például egy mezőn, vagy parkban reptetjük, akkor nagy segítség lehet, ha megjegyezzük, hogy a park melyik oldala legyen az előre irány, mert akkor akárhogyan is áll a gép, az előre mindig abban az irányban lesz, így rengeteg kezdő baleset elkerülhető (szintén megtörtént eset alapján).

201511231649527048.jpg

Maga a repülés egy hatalmas élmény. Mivel a gép nincs meg 10.000 forint sem, nagyon könnyű, és rendkívül nehezen sérül, ezért nincs is az embernek folyton az az érzése, hogy nem meri igazán meghajtani, nehogy lezuhanjon, vagy nekimenjen valaminek. Persze a többi emberre érdemes azért odafigyelni, de ezt a gépet aztán nyugodtan lehet nyúzni. A 360°-os fordulásokkal még színesebbé lehet tenni a reptetést, és a környezetben álló csodálók is azt hiszik, hogy valami profi állat vagy, miközben csak egy gombot nyomkodsz, és mindent a gép csinál helyetted. Trollkodni mindig is egy életérzés volt.

A repülési idő kb. 8-10 perc egy akksival, de természetesen függ attól is, hogy mennyire ráncigálják. Beltéren simán teljesíthető a 10 perc, kültéren viszont már jóval nehezebben. Viszont hatalmas előny az, hogy a gépről leszerelhető a kamera, meg a lábak, és mivel a gép amúgy is extrém gyorsan emelkedik, és hatalmas erő van benne, nyugodtan belerakhatunk egy duplaakkora akkumulátort. Ezáltal lassabb lesz, könnyebben kezelhető, nem fog olyan durván emelkedni, amiből még akár az is következhet, hogy meg lehet barátkozni a tengely körüli forgással is. Csupa nyereség egy nagyobb akksi bele. Az alábbi galériában látható, hogyan néz ki belülről egy ilyen ketyere. Az első ilyen gép javításakor készültek a képek.

 

Konklúzsön

Az egyik legjobb vételem lenne, ha meg kellett volna vennem. Nem mondom, hogy 14 ezresért kapásból megvettem volna látatlanban, na de 10-ért így, hogy tudom, hogy milyen király, bármikor megvenném. Kicsit túlmegy a nagyon alap, belépőkategórián, de nem próbál profinak tűnni, ezzel szemben pedig nevetségesen olcsó. Az összeszereléstől elkezdve, a funkciókon át, a repülési élményig minden első osztályú (kivéve a kamerát, amit én nem tudtam beüzemelni), bátran ajánlom megvételre, nem fogtok csalódni benne!

Itt megvásárolható.

komment

Címkék: drón

A bejegyzés trackback címe:

https://rendeljkinait.blog.hu/api/trackback/id/tr538850694

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nbl 2016.06.30. 19:11:11

Üdv,

az akkut lehet látni vmelyik képen? Mert nekem nem sikerült felfedezni ... ha nem, tudnál róla képet feltenni, illetve a helyéről, hogy lehessen látni, mi fér be oda? 18650-es cellát vagy 10400-at nem lehet belekendácsolni vajon?

fda 2016.06.30. 19:56:11

"minden első osztályú"

A kamerája például használhatatlan, be se tudtad üzemelni.

Nbl 2016.06.30. 21:01:36

@fda: Nyelvtan 1-es, leülhetsz.

mrgergoke · http://rendeljkinait.blog.hu/ 2016.06.30. 21:02:29

@Nbl: Jövő héten dobj egy üzenetet erről a blog mail címére, és lefotózom neked, most nem tudom.

@fda: Rajtam kívül mindenkinek sikerült, és mivel nem fektettem különösebb energiát a dologba (lévén, hogy nem érdekelt), ezért úgy gondolom, hogy minden túlzás nélkül betudható user errornak.

fda 2016.06.30. 21:47:05

@mrgergoke: Lehet, hogy később megbánod. Vissza kellene küldeni, ha hibás.

CyberPunK 2016.07.01. 06:42:46

Forrasztgatni kell, és ez ajánlott vétel? Most ez az ember hülyének nézése vagy viccblog?

É2I 2016.07.01. 07:49:34

Alapból rossz a távirányító, a kamerát nem tudtad beüzemelni (nem tudom mi kellene egy on/off-on túl - talán valami lassabb/gyorsabb sd kártya kell bele), forrasztgatni kellett, stb.
Nos én nem mondanám ezután nagyszerűnek. Annak akinek pénzbe került, nincs szerelgetési tudása ambíciója, tutira elmegy a kedve az egésztől és még az sem vigasztalja, hogy "csak egy tízesbe" fájt.
Amúgy sok örömet a reptetéshez és köszönöm, hogy a tapasztalatokat megosztottad!

sapka 2016.07.01. 08:53:25

@fda: és a távirányító is ócska, kettőből kellett egyet csinálni.
és abből ítélve, hogy volt anyázás az elején, mert nem jött rá a tesztelő arra, hogy hogyan kapcsolódik össze a távirányító és a drón, még egy rendes leírás sincs hozzá.
tulajdonképpen egy 10.000 Ft-os vásári ócskaság. elég drága.

mrgergoke · http://rendeljkinait.blog.hu/ 2016.07.01. 12:05:26

@sapka: Valóban szerelnem kellett mindkettő esetén. Ahogy mondod: nem jöttem rá, el kellett volna olvasni a használati útmutatót, ahogyan azt írtam is. Azt is írtam, hogy kivételesen tényleg van értelme, mert ha elolvasom, tudtam volna. Nem mintha számítana.
Az egyetlen ok, amiért még így is azt mertem mondani rá, hogy remek vétel, az az, hogy azóta tömegével zúdítják rá az 5 csillagos értékeléseket. Ha 4.9-re értékelték, annyira szar csak nem lehet. Mindegy, tiszteletben tartom a véleményed.

takysoft 2016.07.01. 13:02:46

"alaplapot cseréltem, mire rájöttem, hogy a távirányító nem volt jó, aztán küldtek egy teljesen újat, amiben szintén a távirányítónak volt baja (hiányzott az elemtokból egy érintkező), meg le volt szakadva a drónban egy vezeték, amit meg kellett forrasztanom, de két rossz távirányítóból végül csináltam egy jót"

Emellett nem lehet telefonhoz kötni, és nem jön haza, nem érthető az útmutató.

Olvastad te a SAJÁT leírásod? Ezek alapján én senkinek sem merném ajánlani
Emellett a 10 perces repülőidő is fos.

Barátom: a drónoknak CÉLJA is van....
Egyesek kameráznak vele, mások versenyeznek vele. VR-sisakra kötik a kamera képét....

Ez meg a saját állításod szerint is úgy rázkódik, hogy csoda hogy repül, nem hogy még szép képet is csinálna.

Ez egy roncs. Nem jó vétel 10 ezerért, hanem egy lehúzás, ami bármilyen olyan célra, amire drónokat szoktak használni, konkrétan használhatatlan.

Értem én, hogy az írónak még nem volt drónja, de legalább utánaolvashatna, mire jók.
Mert ezzel max az 5 éves vérpistike játszik 5 percet az udvaron, és el van téve a sufniba úgy, hogy többet eszedbe se jut.

A Nokia 3310 is tök feje telefon, csak épp semmit se tud, amit egy mai telefon.

CyberPunK 2016.07.01. 13:06:23

@takysoft: Nono, tudsz vele hívást kezdeményezni és fogadni, illetve sms-t írni és olvasni. Ez meg házibarkács nélkül nem megy.

mrgergoke · http://rendeljkinait.blog.hu/ 2016.07.01. 13:08:31

Aha, és a Nokia ennek megfelelően kb. ingyen vihető, nem 70.000 forint, mint egy mai telefon. Értem én, hogy mit mondasz, de rettentően el vagy tévedve. Ez 10.000 forint, egy full kínai, névtelen gyárból származó játékszer, nem profi drón. A profi drónt DJI Phantom 4-nek hívják, és néhány százezerrel több. Ez játék, amaz pedig munkaeszköz. Ha egy quadcopter nem tud FPV-t, akkor már nem is repüljön?

Nem kívánok vitát nyitni, mindketten értjük a másik álláspontját, előrébb nem fogunk jutni.

CyberPunK 2016.07.01. 13:12:54

@mrgergoke: Ez egy négy csillagos értékelés: hii... received the drone within 2 weeks... unfortunately card reader is missing. it is supposed to be inclusive with the accessories as stated . I have not flying it... hopefully it works well.

Meg úgy általában a kínai webshopok értékelési rendszere olyan, mint nálunk bármilyen KSH statisztika.

mrgergoke · http://rendeljkinait.blog.hu/ 2016.07.01. 13:15:59

@CyberPunK: Oké, én megértem, amit mondasz, ne vedd meg. Én viszont kipróbáltam, és remek szórakozás reptetni. Ha valaki megveszi, és gondja lenne vele, a Banggood visszaadja a pénzét anélkül, hogy vissza kellene küldenie. Szerintem nehéz ezzel rosszul kijönni.

CyberPunK 2016.07.01. 13:24:31

@mrgergoke: Nem is venném meg, mert tudok olvasni a sorok között. Csak azt nem értem, hogy egy eredendően selejtes terméket (kettő távirányítóból kettő kuka) hogyan tudsz széles publikum előtt ajánlani. Hacsak nem fűződik hozzá anyagi érdeked, amit kétlek.

mrgergoke · http://rendeljkinait.blog.hu/ 2016.07.01. 13:29:09

@CyberPunK: Hát nézd, mivel semmit nem titkoltam el, a pénz csettintésre visszaszerezhető bárki által, tele van jó értékelésekkel a termék, és én minden felmerülő problémámat leírtam a termékkel kapcsolatban, úgy gondolom, hogy nyugodtan ajánlhatom. Én úgy gondolom, hogy azzal a 10 perces forrasztással, meg a távirányító megjavításával nem dolgoztam halálra magam, és jó üzlet volt.
Mivel ezek a problémák feketén-fehéren szerepelnek a cikkben, nem csak célozgatok rájuk, nyilván csak az fogja megvenni, aki szintén úgy gondolja, hogy neki ez még belefér. Ha más is úgy vélekedik, mint te, hogy ez egy selejt hulladék, akkor vállat von, nem veszi meg, és kész.
De hidd el nekem, hogy vannak nem kevesen, akik imádnak barkácsolni, és magunkban meg fogják köszönni nekem a tippet, mert szerintem 10.000 forint környékén ez az egyik legjobb cucc, amit kaptam. Embere válogatja.

Zsolt Hegedüs 2016.07.01. 21:34:33

Tegnap vettem egy golyóstollat. Nem került sokba, csak 10.000.-Ft volt.
Kipróbáltam, nem lehetett vele írni, ezért kivettem egy signettából a betétet, betettem, már majd nem jó lett. Ekkor vettem észre, hogy törött a rugója. Kicseréltem egy reklámtoll rugójára, jó lett.
Mindenkinek ajánlom a 10.000-es tollat, nagyon jó! ( annak aki eladja )

Zsolt Hegedüs 2016.07.01. 21:36:59

Ja, ez az értékelés után tuti nem veszem meg ezt a ..... drónnak nevezett selejtet.

Balt 2016.07.08. 14:58:46

@mrgergoke: Ránézésre kb. ugyanez tökben az X5C és nem tűnik rossznak.
süti beállítások módosítása