Kínai telefon garanciáztatása - egy Cubot One kálváriája

2014.09.03. 15:00

mrgergoke

A mai (ami igazából tegnap előtti kéne, hogy legyen) egy teljesen szokatlan cikk. Nem sokan tudtak róla az online ismerőseim közül, hogy június körül meghibásodott egy Cubot One a környezetemben. Felkértek rá, hogy intézzem el a garanciázást.

Már akkor tudtam, hogy ennek a fele sem tréfa, na de az, ami június eleje óta történt, az kritikán aluli. Ha valaki kíváncsi volt, hogy hogyan megy a gariztatás Kínában (vagy inkább itthon?), az feltétlenül olvassa el a cikket. Rengeteg tapasztalatot lehet gyűjteni belőle az én hülyeségeimből tanulva, időt lehet majd spórolni, bizonyos nagyon kellemetlen helyzeteket felkészültebben lehet fogadni.

A helyzet tulajdonképpen az, hogy ez nem kifejezetten a telefon kálváriája volt, hanem az enyém. El tudja képzelni mindenki, hogy mennyi kényszerű telefonálgatással, meg e-mailírogatással jár egy echte kínai telefon garanciális ügyintézése. Az viszont nem hiszem, hogy bárki is gondolná, hogy valójában mennyi kell érte szenvedni.

Előzetesben annyi instrukciót adnék, hogy a szokásos Dropbox mappában linkelt fájlokat érdemes olyan rendben megnyitni, ahogyan írok is róluk. Ha hamarabb megnézitek őket, lelőhetitek a poént.

 

Elromlott a telefon, de megjavítom

Június eleje körül írt a gazdája nekem, hogy a telefon furcsaságokat csinál. Újraindulgat, aztán jó egy ideig, megint újraindul, de hogy ezt már zavaróan sokszor csinálja. Mint kiderült, néhány órás közökkel. Eljuttatta hozzám a telefonját, megnéztem, tényleg újraindul folyton, van, amikor még boot (bekapcsolás) közben. Gondoltam magamban, hogy ez pite, sok ilyen döglődő rendszert láttam már. Egy root, egy custom recovery, majd egy friss, főzött rendszer rá, és minden a helyére kerül. Jobb lesz, mint új korában. Mindez meg is lett volna, de a telefon annyira meg volt hülyülve, hogy nem jött össze. Semmi gond, van nekünk a jó öreg SP Flash Tool, majd az megoldja minden problémánkat. Ezzel sikerült is új rendszert varázsolni rá, de még sokkal rosszabb lett, mint az elején volt. Mostantól már boot-olni sem tudott, azaz odáig nem jutott el a telefon, hogy felálljon a rendszer. Remek, ettől rosszabb már csak az lehetne, ha letégláznám. Nem akarok teljesen szakmai részletekbe menni. Aki bütykölt már Androidot, az tudja, hogy ilyenkor milyen lehetőségeink vannak; mindent kipróbáltam.

 

Azt nem lehet, szóval írok a boltnak

Ezt követően írtam a boltnak, ahol vettem (ComeBuy). Az oldalról annyit érdemes tudni, hogy van Németországi raktáruk, így egyes termékek esetében mind árban, mind időben jobban jövünk ki, ha onnan vásároljuk. Sajnos nem miden termékük elérhető a német raktárban, de próba szerencse. Rá is lehet szűrni a német készletre. Árban azért jöhetünk ki jobban, mert a piackutatások.hu információjának megfelelően a németek csak 19% áfát fizetnek a mi 27%-unkkal szemben. A különbség egy 50.000 forint értékű telefon esetén 4000 forint. Ezen felül mi még fizetünk 1500 forint ügyintézési díjat, amit a mai napig nem tudok feldolgozni. Ilyet itthon a DHL (német posta) nem kér el, szerintem Németországban sem. 5500 forint különbség lehet kapásból csak árban. További különbség, hogy Németországból egy hét alatt megkaptam a telefonokat, sokkal gyorsabb a postázás, nincs vámkezelés sem.

Két megjegyeznivalóm van a fenti bekezdéshez. Az első és fontosabbik az, hogy ezek csak mezei kalkulációk, amik a saját tapasztalatomra épülnek, nem törvényszerű számítások! A második az, hogy a cikk minden része a saját tapasztalatom, nem fizetett le a bolt. Mindegy, még úgysem hiszi el senki. Majd a végén.

Írtam a boltnak (kb. minden nap cseteltünk az online felületükön) és szóvá tettem, hogy elromlott a telefon, de amíg lehet, bízok benne, hogy ez mind szoftveres probléma, és itthon javítható. Kértem szíves megértésüket, és közöltem, hogy nem szeretném visszapostázni, ha nem muszáj, meg konyítok is némileg a szoftveres dolgokhoz, mi vóna, ha elküldenék nekem a szervizük gépes cuccait, amikkel ők is javítani szoktak? Csodák csodájára tényleg küldtek nekem egy flash programot, hasonlót az SP Flash Tool-hoz, kaptam hozzá leírást is, hogy hogyan használjam, mindent biztosítottak a telefon javításához. A probléma az volt, hogy így sem sikerült megjavítani. Rá kellett jönnöm, hogy ez a hiba túltesz a képességeimen, és valószínűleg nem is szoftveres eredetű.

 

Újra beszélek a bolttal, ebből posta lesz

Miután közöltem a részleteket a telefon gazdájával, írtam a boltnak is, hogy semmi sem használt neki, ebből valószínűleg visszaküldés lesz, akármennyire is rettegek a gondolattól. Ők bólogattak sűrűn, hogy minden oké, nyugodtan postázzam vissza, megadták a címet is:

PR. China
Dongguan City
Liaobu Zhen Shilong Keng Huangkeng Industrial Zone Jinyuanxin Load Nr. 51
Erhalter: Mr. Deng Shao Hong
PLZ 523428

Érdekesség, hogy a PLZ gyanús volt nekem, rá is kérdeztem cseten, és tényleg a Postleitzahl (irányítószám németül) rövidítése.

Elkezdtem böngészni a posta.hu díjazásait, hogy valamit mégis ki tudjak hozni a telefon gazdájának feladás előtt. Sajnos a posta csodálatos részletességgel, és kiemelkedő érthetőséggel bíró díjtáblázatából nem sok konkrétumot tudtam kiszedni, úgyhogy azt mondtam, hogy sacc 5000 forint lesz a kiküldés. Elmentem hát a postára, és mondtam, hogy mit szeretnék ezzel a kábé 500 grammos csomaggal. Az ügyintéző néni nagyon rendes volt, tájékoztatott mindenről, és egész normális árat hozott ki nekem a Magyar Postához képest. Nem egészen 3000 forint egy Kínába menő küldeményért követési számmal együtt szerintem nem rossz.

Illesszétek be az RR229562453HU követési számot IDE, és nézzétek, mit dob ki:

DÁTUMINFORMÁCIÓK
2014.06.03
13:30
Budapest 8 posta

Küldemény információ
Küldemény postai átvétele / Item accepted

2014.06.04
13:07

Küldemény információ
Célországba elküldve / Item sent abroad

2014.06.07
08:51

Küldemény információ
Célországba megérkezett / Arrived in the destination country

 

Nem tudom, hogy az itthonról Kínába menő forgalom miatt van-e így, de vegyük észre, hogy a mai napig ez a végső státusza a követési számnak. Nem írták ki, hogy kézbesítve, de 19-én beszéltem először a bolttal, és akkor szóltak, hogy amúgy már ott van a teló, és javítanák is, ha küldök 12.51 dolcsit szállításra nekik. Tök véletlenül elfelejtettek szólni, hogy ott van a telefon, csak fizetnem kéne. Ezt kicsit rossz néven vettem azért, főleg, hogy a kinti árakhoz képest ez a közel 3000 forintos szállítási díj elég sok. Elgondolásom szerint mondjuk maximum 7 munkanap alatt odaért. Ha ez nem elképesztő, akkor Csipkés Zoltán és Vámpír Ágnes esete sem az.

 

Javítják és visszaküldik... ha rájuk szólsz

Innentől hosszú lazsálós időszakom következett, ugyanis nem tudtam mit csinálni, csak várni. Miután utaltam nekik PayPal-on, elküldtem nekik a tranzakciós számot, meg leírtam mellé, hogy a vidéki címemre küldjék, csekkolták, elfogadták, majd szóltak, hogy 20-25 munkanapot kell várnom. Ezzel megint nem lehet mit csinálni, ez van.

Július 1-jén érdeklődtem, akkor még nem volt semmi, azt írták, hogy még javítják. Utána 13-án írtam nekik, 14-én jött a válasz, hogy ja-ja-ja már meg van javítva, és holnap küldik is. Ezt sem tudom mire vélni. Ki van fizetve a szállítás, meg van javítva a telefon, de nem küldik vissza, csak ha emlékezteted őket, hogy kellene. 17-én írtam, 18-án jött a válasz, hogy elpostázták, és mellékelték a követési számot: RS129795013NL

Nagyszerű, el van intézve minden, már csak meg kell várni. Elképesztő, 1 napos rekordidő alatt itt volt (gondolom expresszként küldték, ezért is lehetett drága). Mármint itt, az országban. Itt kezdődött az igazi tortúra. 6 további naptári napot vett igénybe, amíg kikerült a következő felirat:

2014.07.31
08:22

Küldemény információ
Vámköteles küldemény NAV regisztráció / Under postal customs procedure

2014.07.31
12:04

Küldemény információ
Adatbekérés a vámkezeléshez a címzettől / Addressee contacted

 

Ettől tartottam. Azt hiszik, hogy ez egy új telefon. Semmi gond, megvan az eredeti vásárlási checkout oldal a ComeBuy-os fiókomban, megvan a postai feladóvevény, sőt, mint címzett, jogom van kérvényezni akár e-mail-ben, vagy telefonon, hogy nyissák ki a csomagot és nézzenek bele. A gazdája elég hanyag módon kezelte, ugyanis minden szélen lekopott a festék, közel sem nézett ki újnak. Kb. negyed éves mivolta ellenére egy erősen használt 1.5 évesnek nézett ki.

 

Kálvária

Augusztus 5-én írtam az első levelem a posta@postaimport.hu címre, ahová minden vámügyintézéssel kapcsolatos dokumentumot, észrevételt, megjegyzést, kérés küldeni kell. Alább olvasható a levelezésünk:

 

Tisztelt Hölgyem/Uram! 

A RS129795013NL ragszámú küldeményem most érkezik be külföldről, de a vámon megfogták. Mivel egy meghibásodott, majd Kínába küldött és megjavított telefonról van szó, melyre még a vásárláskor kifizettem a törvényeknek megfelelő adókat, így most nem indokolt a vámon tartása. A vámpapírjait mellékeltem a csomagban, remélem a kínaiak nem vették ki belőle. Ha mégis, tudom elektronikusan is bizonyítani, hogy az ÁFA- és vámkötelezettségeimnek eleget tettem. A termék németországi raktárból származik, és az adókat a termék kifizetésekor felszámolták nekem, mivel ők is importálják Németországba a telefonokat. Azaz egyben kifizettem mindent. A telefon megérkezése már rendkívül időszerű lenne, ezért arra kérem Önt, hogy az ügy mielőbbi lezárását szem előtt tartva segítsen nekem!

Köszönettel,

XY
 
Tisztelt  XY!

Rendelt ,vásárolt termék vám +  áfa  köteles. Amint a országba  berkezik  a  magyar törvények lépnek hatályba. Ezek  alapján igazolni kell  a  vámhatóság felé a  áru értékét/számla,banki átutalás,igazolási link, vissza  igazolás  a  rendelésről/! Ezek  alapján vámkezel a  hivatal és szabja  ki a fizetendő összeget.
Okmányok beküldésére  20 nap áll rendelkezésére.


Tisztelettel:
Néni/bácsi
Magyar Posta  Zrt
Üzleti Vezérigazgató-helyettesi terület
Termékmenedzsment és Fejlesztési Igazgatóság
Nemzetközi Posta Kicserélő Központ
Import Kicserélő Osztály
Email:postaimport@posta.hu


Tisztelt Néni/bácsi!
 
Úgy vélem, nem olvasta el kellő részletességgel tegnapi levelem. A termékre vásárláskor kifizettem az összes adót, amit ki kell, most csupán garanciális javítás céljából küldtem külföldre. Az pedig magától értetődő, hogy egy telefonra nem fizet az ember kétszer áfát. Kiemelném a tegnapi levelemből, hogy ,,még a vásárláskor kifizettem a törvényeknek megfelelő adókat, így most nem indokolt a vámon tartása". Tehát a telefon volt már vámolva/áfázva, de most, hogy a javításból érkezik vissza, megint megakadt a vámon. De mint írtam, ilyen esetben (ha bizonyított, hogy az adott termékre be vannak fizetve az adók) a címzett nem köteles még egyszer adót fizetni.
Az adót ugyan nem a magyar hatóságoknak fizettem be, hanem rögtön a szállító cég (DHL) végezte a dolgot Németországban. Ezzel természetesen nem változott semmi, mivel a termék az Európai Unión belül nem áfaköteles.
Tehát a termékre kifizettem már mindent, de mivel ez nincs ráírva a dobozra, megfogták. Ezért kértem Önt, hogy segítsen nekem a mielőbbi továbbengedésében.

Üdvözlettel,

XY
Itt pár napos szünet következett, mert nem reagáltak a levelemre. Én közben a postai ügyintézőnek telefonáltam sokszor, papírokat szereztem, alkottam nagyon. Nézzétek meg a képeket, alább a link:

Garis papírok

Ezeket a papírokat mellékelve írtam újabb levelet, minthogy a legutolsóra nem reagáltak:
Tisztelt Hölgyem/Uram! 

Az RS129795013NL ragszámú küldeményem most érkezik be külföldről, de a vámon megfogták. Mivel egy meghibásodott, majd Kínába küldött és megjavított telefonról van szó, melyre még a vásárláskor kifizettem a törvényeknek megfelelő adókat, így most nem indokolt a vámon tartása. A termék németországi raktárból származik, és mint említettem, cseregaranciás termék, melyre az import áruk adói nem vonatkoznak.
Telefonos ügyintézőjük segítségét kértem, aki azt mondta, hogy ha tudom bizonyítani, hogy Németországból származik a termék, akkor semmi gond, mellékeljem a képet róla, és tovább fogják engedni hozzám a telefont.
Mellékeltem a megfelelő dokumentumokat, melyekben egyértelműen írják, hogy a termék Germany to Europe típusú az oldal rendszere szerint. Remélem, így már problémamentes az ügyintézés.

Köszönettel,

XY


Tisztelt  XY!

Garanciális  javítás esetében az előző  vámkezelés  okmányait  és  a  vissza  küldéskor  kapott postai feladó vevényt  kéri  a  vámhivatal. 


Tisztelettel:
Néni/bácsi
Magyar Posta  Zrt
Üzleti Vezérigazgató-helyettesi terület
Termékmenedzsment és Fejlesztési Igazgatóság
Nemzetközi Posta Kicserélő Központ
Import Kicserélő Osztály
Email:postaimport@posta.hu



Tisztelt Néni/bácsi!

Mint említettem, a készülék Németországból érkezett, ezért nálam nem történt semmiféle vámkezelés, így erről papírt sem tudok adni. EU-s tagországok között nincs ÁFA, én pedig bizonyíthatóan Németországból rendeltem.
A visszaküldés postai feladóvevényét mellékletben csatoltam.
Tegnap beszéltem megint az ügyintézőjükkel, aki újfent utánanézett a dolgoknak, hogy tudjon nekem segíteni. Így már tiszta a kép számomra. A mellékletben van a feladóvevényem, amivel bizonyítom, hogy én tényleg kiküldtem a csomagot a megadott címre. Ott van egy másik dokumentumban, hogy valóban Németországból származik, és ugyanebben a dokumentumban benne van a készülék egyedi azonosítója, az IMEI száma. Ügyintézőjük szerint ez pontosan elegendő ahhoz, hogy bizonyítsam a készülékről, hogy nem csalás útján hozzám kerülő, ÁFA-mentesített ketyere.
A telefon dobozára kívülről is rá volt írva az IMEI szám, de szerintem az akkumulátora alatt biztosan ott van. Ügyintézőjük azt is a tudtomra adta, hogy jogom van indítványozni a készülék kibontását a tartalom ellenőrzésére. Ezzel élnék is, megkérem Önöket, hogy bontsák ki a csomagot, és ellenőrizzék az IMEI-számot. Azt is észrevehetik, hogy a telefon egyértelműen nem új készülék, ugyanis a tulajdonosa finoman szólva sem bánt vele kesztyűs kézzel; tele van ütés- és kopásnyomokkal.
Remélem, ennyi adat fejében tovább engedik a csomagot, és elhiszik nekem, hogy nem feketén akarok árut behozni. Ha legközelebb ilyesmire kerül a sor, kiküldés előtt sokkal figyelmesebben gyűjtök adatot, hogy gyorsabban menjen a dolog.

Üdvözlettel,

XY 


Tisztelt Néni/bácsi! 

A posta.hu oldalán az van kiírva, hogy az RS129795013NL ragszámú küldeményre megküldött papírok feldolgozás alatt állnak, de már 5 napja. Ilyenkor mi van? Továbbengedik a vámosok végre a küldeményt? Legutolsó levelemre nem is kaptam választ a postaimporttól.

Üdvözlettel,

XY



Tisztelt XY!

Mai nap a kézbesítő postára kiküldtük a küldeményt.

Tisztelettel:

Néni/bácsi


A fenti levél 8. hó 12-én jött. Ha megnézitek a követési számot:

2014.08.13
19:47
Budapest 8 posta

Küldemény információ
Letétbe helyezve / Deposited

 

Igazat mondott, viszont két bökkenő is volt. Az egyik felismerés villámcsapásként hasított belém, szinte tudtam, hogy ennek itt még közel sincs vége.

Tisztelt Néni/bácsi! 

Köszönöm a gyors választ. Azt megkérdezhetem, hogy Budapest #egyik cím# vagy #vidék, másik cím# a kézbesítési cím? Ha a Budapesti, akkor fel kell érte utaznom, és nagyon fontos lenne tudnom.

Köszönettel,

XY 

 

Tisztelt  XY!

A Budapesti  címre ment  a  küldemény. Bp 70 postán van. 

Tisztelettel:
Néni/bácsi
Na ekkor kezdtem el azon gondolkodni, hogy veszek egy köbméter benzint, és meglátogatom a kínaiakat személyesen. Mindössze annyi történt, hogy hiába mondtam, hogy ne a régi címemre (ahová vásárláskor postázták) küldjék vissza, hanem az új lakcímemre, nem foglalkoztak vele. Miért is gondoltam, hogy jó helyre küldik, és elolvassák, amit írok nekik?
Elkezdtem gondolkodni, hogy most mi legyen. Mivel a régi címem egy kollégium volt nyáron is 0-24 órás portaszolgálattal, ami át is veszi a küldeményeket, rákérdeztem a portás ismerősömnél, hogy jött-e valamim, átveheti-e ingyen, mi a helyzet. Nemsokára visszaírt, hogy igen-igen, hoztak nekem egy csomagot, de nem akarja átvenni, mert 14.000 forintot kértek érte.
Ezt követően arra gondoltam, hogy az összes zsebpénzem benzinre költöm. Annyi történt, hogy a kínaiak félrecímezték a küldeményt, ami tévesen megvámoltak, hiába küldtem el többször is az összes vámmentességet igazoló okmányt.

Innentől telefonálások sorozata következett, napokon át csak telefonáltam, vagy e-mail-eket küldözgettem. A postától átküldtek a vámkezeléssel foglalkozó osztályukra, onnan a NAV-hoz, onnan pedig vissza a postához. Amikor azt mondta a NAV-os ürge, hogy fel kellene hívnom a postát, és beszélnem velük, akkor egy picit mérgi voltam, és mondtam neki, hogy nem, ő pedig jobban teszi, ha segít, mert több hivatalra elegendő benzint vásároltam. Na utána akkor tényleg segített, és szereztem egy csomó telefonszámot. Ezeket a cikk alján közlöm, hátha valakinek hasznára válnak, mert máshol nem elérhetőek.
Annyit hozzátennék az egészhez, hogy nem tudom leírni, hogy innentől honnan hova küldtek, kiket hívtam fel milyen sorrendben, stb. Annyira összekavarodtak már ezek a dolgok, hogy aznap este sem tudtam megmondani már. Miközben telefonáltam mindenkinek, írtam a NAV-nak egy mail-t is:
Üdvözlöm!

Van egy külföldről érkező küldeményem RS129795013NL ragszámmal. A csomag
egy telefont tartalmaz, melyet több hónapja vásároltam egy weboldalról,
egy Frankfurti raktárból, Németországból. A telefon meghibásodott, majd
garanciális ügyintézés miatt visszaküldtem egy megadott kínai szervizbe.
Javítás után ők visszapostázták nekem, és a küldemény szokás szerint
megakadt a postai vámon. Telefonáltam, e-mail-eztünk, minden történt.
Tájékoztatott a postai ügyintéző, hogy milyen papírokra van szükségem,
ha bizonyítani szeretném a vámhivatal felé, hogy a csomag valóban egy
használt, cseregaranciában visszaérkező terméket tartalmaz, mely a
hatályos törvények szerint a cseregarancia miatt adómentességet élvez. A
tájékoztatás után beszereztem minden papírt, és többszöri megkeresésemre
nem reagálva, egész egyszerűen megvámolták. Ma értesültem róla, hogy a
budapesti lakóhelyemre kivitte a postás a csomagot, majd 14, ismétlem
TIZENNÉGY ezer forintot kért érte.
Minthogy többször is bizonyítottam a termék vámmentességét, és legutolsó
leveleimre válasz sem érkezett, nem tudom mire vélni ezt a magatartást.
Kérelmeztem azt is, hogy bontsák meg a csomagot, és nézzenek bele (az
ügyintéző tájékoztatott, hogy jogomban áll kérni ezt). Ellenőrizzék a
telefon egyedi azonosítóját, melyet én is fel tudok mutatni a
vásárláskor kapott elektronikus számlámban, valamint nézzék meg, hogy a
telefon finoman szólva is ütött-kopott, esély sincs rá, hogy új készülék
legyen.
Mellékletben ismételten elküldöm az összes szükséges dokumentumot,
remélve, hogy csak valami félreértés történt. Ellenkező esetben jogos
panasszal fogok élni téves vámkezelés miatt.

Üdvözlettel,
XY
 
 
Tisztelt XY!
 
Külföldi küldemény vámkezelésével kapcsolatos kérdésére az alábbi tájékoztatást adom.
 
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV) Váminformációs Központja általános vámjogi tájékoztatást nyújt. A központ nem rendelkezik olyan adatbázissal, amely alapján a küldemények vámkezelését nyomon lehet követni.
 
Tájékoztatom továbbá, hogy a postaforgalomban érkező csomagok vámkezelése a NAV 2. számú Repülőtéri Igazgatósága hatáskörébe tartozik. A vámkezeléssel kapcsolatos észrevételeit megteheti az alábbi internetes oldalon belül a 2. számú Repülőtéri Igazgatósághoz tartozó elérhetőségeken:
http://www.nav.gov.hu//data/cms236036/59_2_A_Nemzeti_Ado__es_Vamhivatal_Regionalis_VP_foigazgatosagai_es_a_felugyeletuk_alatt_allo_VP_igazgatosagok_kozerdeku_informacioi.pdf , vagy a 06-1-297-2460 telefonszámon.
 
 
 
Felhívom figyelmét továbbá arra, hogy tájékoztatásom a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény értelmében kötelező erővel nem bír!
 
A jelen üzenetben található információk bizalmasak és üzleti titoknak minősülhetnek. Kizárólag a címzett, illetve az általa meghatalmazott(ak) használhatják fel. Ha a jelen üzenetnek nem Ön a címzettje, felhívjuk figyelmét, hogy annak jogosulatlan felhasználása, másolása, terjesztése vagy a tartalmával való visszaélés szigorúan tilos. Ha jelen üzenetet tévedésből kapta, kérjük, haladéktalanul értesítsen bennünket az alábbi telefonszámon vagy e-mail címen. Köszönöm.
 
Tisztelettel:
 
NAV Váminformációs Központ Munkatársa
Telefon: 06 40 346262
email: vam.info@nav.gov.hu
internet: http://www.nav.gov.hu

  

Este ment a legutóbbi mail-em egy az egyben a 2. Repülőtéri Igazgatóságnak. Ez egy afféle elosztóközpont, ahová megérkeznek a külföldi küldemények, és átvilágítják, meg szortírozzák őket szerintem.

FONTOS INFORMÁCIÓ!

Közben kiderült azért egy s más a telefonálások közben. Például az, hogy ha gariztatni akarsz valamit külföldön, akkor hogy egyértelműen tudd bizonyítani visszafelé, hogy vámmentes, ki kell tölteni valami papírt feladáskor. Én erről egy büdös szót sem tudtam, ti most már tudjátok. ITT elérhető a letölthető doksik között Magánszemély Vámkezelési nyilatkozata néven. Ezzel a linkkel le is tudjátok tölteni. Szerintem ez az a papír, de nem adtak részletes tájékoztatást a dologról. Fontos információ vége.

Ezzel sikerült elintéznem, hogy visszaküldjék a postai letétből (mivel a portás ugye nem vette át) a küldeményt a 2. Repülőtéri Igazgatóságnak, és újra vámkezelés alá helyezzék. Megint elküldtem minden dokumentumot. Ja, azt el is felejtettem mondani, hogy hatalmas piros pont a kínaiaknak, hogy megkértem őket, hogy készítsék el nekem .pdf-ben a vásárlásról szóló számlát úgy, hogy rajta van a telefon egyedi IMEI azonosítója, így még egy 60. módon tudom bizonyítani, hogy ez az a telefon, amit anno megvettem. A csetes asszisztens nagyon rendes volt, viszonylag rövid beszélgetés után rábólintott, és este jött is mail-ben a pdf. Közben még azt is felajánlották nekem, hogy kifizetik az áfa felét, de mondtam, hogy én ugyan nem fogok egy fityinget sem adni a NAV-nak. Már megkapták a jussukat.

Ezután ismét postai levelezés következett. Néha kissé egyoldalú a dolog, mert időnként leszarnak, és nem válaszolnak. De legalább egy automatikus mail mindig megköszöni a türelmemet. A végére mondjuk már nem volt mit köszönni.

 

Üdvözlöm!

Mi hír van a csomagról?

Köszönettel,
XY

 

Üdv!

Nem érkezett válasz a levelemre!

Üdvözlettel,
XY

 

Tisztelt Ügyfelünk!

Az Ön által beküldött levelet a dokumentumokkal együtt továbbítottam az illetékes területnek.

Ismételten rákérdeztem az ügyre, a vámos kollégák péntekig fognak választ adni.

Türelmét megköszönve,

Üdvözlettel:

blablabla

 

Tisztelt Uram!

Mára ígértek nekem választ, de ahogyan sejtettem, ma sem érkezett egy büdös szó sem Önöktől. Nem (kizárólag) Önt hibáztatom az ügyintézés kritikán aluli sebességéért és minőségéért, de én, mint egyszerű polgár nem tudok többet tenni az ügyben, mint amit már megtettem. Nagyon kérem, Uram, hogy tegyen végre határozott lépéseket (ha kell, küldjön felszólítást), hogy az ügy végére jussunk, mert nincs min totojázni. Akármelyik vámos kolléga kinyitja a szemét, láthatja, hogy a papírok eredetiek, és megkérdőjelezhetetlenül bizonyítják a csomagom vámmentességét. Nincs miről beszélnünk.
Ennek ellenére én csak telefonálgatok, írogatom a leveleket, és mégsem történik semmi.
Ha Ön sem segít rajtam, az biztos, hogy azt a telefont soha nem kapom vissza. Kérem, csak most az egyszer tegye meg, hogy foglalkozik egy egyszeri ügyfelük személyes problémájával. Rengeteget segítene nekem.

Reménykedve,

XY

 

Tisztelt XY!

Szíves elnézését kérem a hosszas ügyintézés miatt, abszolút megértem a csalódottságát.

Ismételten felvettem a kapcsolatot a vámos kollégákkal és azt a tájékoztatást kaptam, hogy mindenképpen felveszik Önnel a kapcsolatot a mai napon.

Köszönöm szépen a türelmét.

Üdvözlettel:

#Azért nem másolom már be, mert csak a helyet foglalja ez a sok postai baromság#

 

Ezen a napon természetesen senki sem vette fel velem a kapcsolatot, de mint széles látókörű ember, sejtettem, hogy most már történni fog valami. A nyomkövetés oldalon pár nap leforgása alatt ennyi jelent még meg:

2014.08.22
10:41

Küldemény információ
Indító nemzetközi feldolgozó központba érkezett / Item in office of exchange

2014.08.22
11:35

Küldemény információ
Megküldött dokumentumok feldolgozása / Processing customs documents

2014.08.29
19:17
Budapest 8 posta

Küldemény információ
Letétbe helyezve / Deposited

2014.09.01
17:12
Budapest 8 posta

Küldemény információ
Postán kézbesítés regisztrálva / Delivery at post office registered

 

És a nagyon fent linkelt Dropbox mappában lévő (sok helyen kettőskereszttel módosított) .docx fájlt kaptam 29-én. Azután megint megpróbálták kivinni a kollégiumba, de letétbe került megint, elballagtam érte személyesen, és átvettem.

Jól be volt csomagolva, működik, vége a kálváriámnak. Ne mondja senki, hogy végigcsinálta volna helyettem. Több, mint 3 teljes hónapig tartott mindennel együtt.

 

Konklúzió

Megérte, vagy sem? Sokan azt mondanák, hogy abszolút nem. Főleg, ha nem csak elolvasnák ezt az egészet, de végig is csinálnák azzal a rengeteg idegeskedéssel. Én azt mondom, hogy megérte. Egyrészt azért, mert ilyen hosszú cikket semmi másról nem tudtam volna írni, csak a NAV-ról, meg a jó öreg Magyar Postáról. Ezúton köszönöm nekik, mint hivataloknak, és egyenként minden munkatársuknak, aki érintett a dologban. Köszönöm nekik, hogy ennyit tanulhattam. Minden irónia nélkül. Legközelebb tudom, hogyan kell csinálni, mert elsőre irgalmatlanul megszívattak.

Mi a véleményem a boltról? Tekintve a segítőkészségüket, és azt, hogy most már tudom, hogyan kezeljem őket, simán vásárolnék tőlük újra. Aki beszélgetett, vagy ügyintézett már kínaival, az tudja, milyenek. Magukhoz képest ez a csapat szerintem egész normális, merem ajánlani a boltot bárkinek.

Ha ez nem történik meg, talán senki sem írta volna le, hogy mit szenvedett egy gariztatással, mire sikerült visszakapnia a telefonját. Egy szolidabb tapsot azt hiszem, megérdemlek.

 

Az első három a posta mindenféle száma. Szükség esetén bármelyiket fel lehet hívni anyázás céljából.

Valamilyen központ 06 1 478 8500
Ügyfélszolgálat 06 1 478 8850
Még egy valami 06 1 478 8853

06 1 297 2460
2. Repülőtéri Igazgatóság

06 1 297 2479
2. Repülőtéri Igazgatóságtól ide irányítottak

06 1 421 7235
Gy. Ákos
NAV vámügynökség

 

Uff.

5 komment