FM transzmitter teszt - MP3 a Zsiguliban? Igen!

2014.05.26. 10:00

mrgergoke

Ma arról olvashattok, hogy hogyan bírjuk rá Oldtimer Suzukinkat MP3 lejátszására a saját telefonunkról, vagy más lejátszóeszközünkről anélkül, hogy új rádió fejegységet vásárolnánk bele. Erre találták ki az FM transzmittert. Mi ez, és hogyan működik? Mindent megtudtok, ha Tovább olvastok! A Tovább gombra való kattintással egyúttal elismeritek, hogy felajánljátok a blog számára (zsebemnek) adótok 1%-át. Remélem, sokat kerestek, és becsületesek is vagytok!

Képek

 

Külsőségekben nem túl erős

A formatervet a Belkin nevű gyártó egyik készülékéről másolták. Kézbe fogva egy tipikus, fényes műanyag kínai termék. Annyira közönségesen néz ki, hogy már-már megsajnálom. Egy gomb, néhány LED, meg egy kapcsoló az oldalán, és ezzel véget is ért az interaktív része. Mi ez a készülék?

 

Most jó

Ez, kérem egy FM transzmitter. A dolga az, hogy a 3.5 mm-es jack csatlakozóján keresztül bemenő hanganyagot rádióhullámmá alakítsa. Az előre megadott 4 frekvencia közül szabadon választhatunk, hogy melyiken sugározzon, ezt pedig a legöregebb autós rádió is képes befogni. A megadott frekvenciák: 106.7, 107.1, 107.5, valamint 107.9. Ezek közül nagy valószínűséggel tudunk úgy választani, hogy más adó ne zavarjon be.

A használata rémesen egyszerű. Bekapcsoljuk, bedugjuk a zenelejátszó készülék jack csatlakozójába, elindítjuk a zenét, valamelyik frekvenciára kapcsolunk és oda hangoljuk az autó rádióját. Ha mindent jól csinálunk, a zenének szólnia kell az autó hangszóróin.

A termék tehát egy remek találmány, sok ember problémáját oldhatja meg 500 forintból. Bizony, $2 körüli áron megvásárolhatjuk, és hangulatot varázsolhatunk kedvenc zenéinkkel a legöregebb autóba is. Az anyaghasználata teljesen semleges számomra, nincs vele baj, de nagyon tömeghatása van. Ezt a hatást erősíti az összeszerelés minősége is, ugyanis a frekvenciakapcsoló környékén látható, hogy az illesztés korántsem olyan szoros, mint a többi helyen. De hát semmi gond, nem búvárkodni visszük, és nem is egy telefonról van szó, tehát nem éri meg ezen fennakadni.

 

Most nem jó

Alapvető problémája viszont a készüléknek, hogy nem képes sztereót sugározni, tehát az autóban minden egyes hangszóróból ugyanazt fogjuk hallani monóban. Ez felróható hiba, de ha valaki 500 forintot akar csak rászánni az autója modernizálására ilyen tekintetben, akkor meg is érdemli a monót, büntesse csak magát (van egy gyengébb büntetésfétisem). Erre a problémára olcsó megoldást jelenthet, ha megkérünk egy izmosabb ismerőst, hogy vágjon fülön tenyérrel arról az oldalról, amelyiken a számunkra kevésbé kedves fülünk van. Ha mindent jól csinálunk, akkor beszakad a dobhártyánk, így a térhangzással nem sok dolgunk lesz már. Aki mindkét fülét ugyanannyira szereti, az inkább vásároljon +500-ért egy jobb transzmittert.

 

Most jó

További pozitívum, hogy az ON/OFF gombja nem kicsit kétállású, hanem nagyon. Ez ilyen formában, magyarázat nélkül meglehetősen semmitmondó, ezért kifejteném. Mint a képeken is láttátok, kaptam hozzá szivargyújtós kábelt is (amiben egyébként nagyon könnyen cserélhetjük a biztosítékot is, ezzel is számoltak!). A kapcsoló KI állapotában működtethetjük a szivargyújtóról, a BE állapotában pedig két darab AAA-s elemmel, akksival táplálhatjuk. Ez remek megoldás, így aztán panaszra semmi ok nem lehet. Elvihetjük az autótól egész messzire (maximum kb. 15 méter, ha nincs akadály), ugyanis a jelszórása meglepően erős. Akadályok alatt értek például téglafalat, épületet, szakállas énekesnőket, stb.

 

Most nem jó

A legnagyobb baja talán az, hogy - ha szabad ilyet mondanom - úgy sugároz, mint egy stabil ökörhugyozás. Csálé, de legalább azt tartja. A sugárzás pontossága kábé +/- 0.2 MHz. Szóval ha bekapcsoljuk, akkor el kell kezdeni keresni az adást a megadott tartományon belül. Ezzel az a baj, hogy például az autórádiók digitálisan keresnek, és mivel a csatornák egy tizedes kerek értékekre vannak beállítva, lehet ebből problémánk. Hogy jobban megértsétek, mire gondolok, konkrét példát hozok. Tegyük fel, hogy autóban ülünk, és ott próbálkozunk ezzel a ketyerével mondjuk 107.9 MHz-en. A pontossága alapján a zenénket 107.7 és 108.1 között kell keresnünk. Mivel az autók nagy része (de javítsatok ki, ha tévedek) szerintem 0.1-es lépésközökkel keres, ezért ha a jelet ez az izé pl. 108.05-ön, vagy 107.78-on sugározza, az autó meg fogja találni, de nem fogja teljesen tisztán befogni. Ezzel tehát csak azt akarom mondani, hogy az analóg keresésű (gombos-tekerős) rádiók előnyt élveznek a kevésbé pontos eszközökkel szemben, mert ez a vacak úgy sugároz, ahogy éppen kedve van.

 

Összegzésképpen rendőrvicc

Azt ismeritek, hogy megállítja a rendőr az autós, és mondja, hogy közúti ellenőrzés van? Nem? Na, akkor most fogjátok. Szóval mondja neki, hogy kellenének a papírjai, meg a világítását akarja ellenőrizni. Papírok rendben, kapcsolja be az irányjelző fényeket, ő pedig szól, hogy jó-e.

- Bekapcsoltam, biztos úr!

- Most jó, most nem jó, most jó, most nem jó...

Na, de kanyarodjunk vissza a termékre. Ja, elnézést kérek minden rendőrtől, aki ezt olvassa. Nincs veletek semmi bajom! Na, szóval a transzmitter rossznak nem rossz, de jónak sem mondható. Azért nem, mert túl sok hülyesége van még az ára ellenére is. Van, aki szereti kínozni magát, és még fizet is érte. Én például ilyen vagyok. Jó, ennek csak a fele igaz,találjátok ki, melyik. Komolyra fordítva a szót, nem rossz ez a ketyere, de meg kell szeretni, ha együtt akarunk élni vele, mert elég gagyi. Nem mondom, hogy nem éri meg megvenni, mert akinek valami oknál fogva elég a monó is, és nem nagyon váltogatja a sugárzási csatornákat, annak például tökéletes lehet ez az 500 forintos befektetés. Ellenben aki sztereót akar minőségi hangzással párosítva, nos annak semmiképpen sem javaslom.

Itt megvásárolható egy csomó FM transzmitter.

Meg itt is.

Uff.

Címkék: kiegészítők elektronika