GPS nyomkövető teszt - Derült égboltot kívánok!

2017.06.17. 16:09

molcsa

fokep.jpg

Mai történetünk főhőse Károly, és hiányzó társa, a GPS nyomkövető. Emberünk nagyon szereti az autóját, ezért már a mosdóba is azzal menne, ha tehetné. Egy szép, napsütéses napon elszaladt a madaras Tescoba, mert elfogyott az élesztő és a mandula otthon, pedig kedves felesége szeretett volna sütit készíteni a 3 édesszájú gyereküknek. Miután Karcsi elégedetten, de sietősen távozott a pénztártól – ugyanis otthonról már kétszer hívták, hogy hol jár -, a parkolóba érve keresni kezdte szeretett egyterűjét. Úgy rémlett neki, hogy a medve sorban hagyta, de ott hiába nézte, egyik kocsi sem volt ismerős neki. Ott állt a parkolóban, ölében egy kis szatyorral, és kétségbeesetten próbálta megtalálni ellopott autóját, hiába.

Veled is történt már ilyen? Reméljük nem. De szeretnéd átélni az érzést? Mindegy, hogy mit válaszolsz, a te autódat is elköthetik, és sajnos a hatóságok nem mindig akadnak a nyomára. De hogyan védekezhetsz egy ilyen helyzet ellen?

Beszereltethetsz riasztót, indításgátlót, rejtett kapcsolót, vagy bármilyen más lopásgátló eszközt, de sajnos tökéletes védelem nincs, legfeljebb nehezen feltörhető, de ki szeretné a kocsija árát kifizetni annak védelmére?
De mit szólnál, ha eltulajdonított autódnak a nyomára bukkanhatnál, különösebb megerőltetés nélkül? És ha ez kb egyszeri 7-8000 Ft-ba kerülne, majd évente 2-3000 Ft-ba?

Akármilyen hihetetlen, de van ilyen! És ő lesz mai tesztünk alanya: egy GPS nyomkövető! Na de ennyit a reklámról, most már tényleg nézzük mit kaptunk.

Tesztünk alanya itt elérhető!

 

Kicsomagolás

Ahogy azt már a kínaiaktól megszokhattuk, a csomagolás nagyon minimalista, de kinek kell agyoncsicsázott, drága doboz, amikor úgyis azt dobja ki először? Több szót nem is érdemel, nézzünk inkább be alá.

A barna tető alatt ott rejlik a bevezetőben félistenné avanzsált agytrösztünk, mellette a telepítéshez szükséges kábelköteg, a kétoldalas ragasztópárna és a kódrejtvényes kínangol nyelvű leírás. Utóbbit nem csak az elnevezéssel szidom majd, de erről később.

A gyártó cég dizájnerei nem erőltették meg magukat a tervező asztalnál. Egy fekete, fröccsöntött, barázdázott tetejű, műanyag ház rejti a lényeget, oldalán rögzítő füllel, és a végén egy kilógó kábelcsatlakozóval. Ennyi. Se több, se kevesebb. De ez is bőven elég, mivel nem fogjuk az ablakra ragasztani, hogy az összes tolvaj láthassa, milyen szép cucc nehezíti a munkájukat. Minden értelmes ember úgy elrejti, hogy még ő maga se találja meg, és az elvileg vízálló doboz ezt széles palettán teszi lehetővé – de, mivel a doboz összeillesztésénél nem találkoztam tömítő gyűrűvel, inkább csak cseppállónak mondanám.

Egy gumiajtó rejti a számunkra fontos helyet, a SIM kártya tartóját, a visszajelző LED-eket és a micro USB csatlakozót. Ez utóbbi csak töltésre használható, ugyanis egy 370 mAh kapacitású Li-po akku található benne, ami elég karcsúnak tűnik, de szerencsére nem eszik belőle nagyon sokat a szerkezet; de egyébként is, ezt csak azért rakták bele, hogy ha elvágnák a tápellátást, még akkor is megtalálhasd a járművedet. A szolgáltatói kártya behelyezése után egyből feléled, és a zöld és kék visszajelzés világítani, néha villogni kezd. Az a helyzet, hogy a leírás hihetetlenül ingerszegény, annyira, hogy például ezekről a LED-ekről szó sincs benne! Szerintem ennél azért adhattak volna bővebb tájékoztatást is…

Ha jól értelmezem a sematikus ábrát, a hozzá adott kábelkupacból a piros és a fekete a tápellátásról gondoskodik - plusz pont, hogy a piros kábelen egy előre szerelt biztosíték nyugszik, aljzattal együtt. A narancs színűt a gyújtáskapcsolóra kell bekötni, a sárgát pedig az üzemanyag pumpa vezérléséhez kell valahogyan behackelni.

Tesztüzem

Vegyesek az érzéseim iránta. Funkciókkal bőven el van látva a mi védő angyalunk, de sajnos ezek nagy részét nem sikerült megfejtenem; igen, nekem kellett kitalálni, mi és mire való, ugyanis ez a leírás kész katasztrófa! És akkor most szidjuk kicsit azt, aki megírta:

Csak egy példa: sokáig nem értettem milyen funkciót rejt, és vajon mi értelme lehet a „CUT OIL”-nak (szó szerinti fordításban "olaj elvágás"). Elvégre, ha valahogy sikerül is a motor kenését megszüntetnem, amit fogalmam sincs, hogyan lehetne egyetlen mozdulattal kivitelezni, akkor is csak magamnak okozok kárt, mert olaj nélkül a motor úgy be fog sülni 50 méteren belül, hogy az egész blokkot cseréltethetem. És ekkor gyulladt lámpa a fejem felett! A kis kínai, aki angolra fordította a leírást, az OIL alatt az üzemanyagot érti! Na ennyire érthetetlen az útmutatójuk!

Na de kanyarodjunk vissza a funkciókhoz. Ahogy azt fentebb említettem, van benne üzemanyag pumpa lekapcsoló funkció – de szépen megfogalmaztam -, illetve, ha van a SIM kártyádon mobilnet, akkor az APN beállítása után elvileg egy mobil applikációból is nyomon követhető a pozíciója. Na ezeket nem tudtam tesztelni, előbbit azért, mert nem akarom komolyabb szakértelem híján szétbarmolni a kocsimat, hogy aztán az udvarról se tudjak kiállni, utóbbit azért, mert a normál SIM méret miatt, csak egyetlen kártyával tudtam tesztelni, amin viszont nem volt elérhető internet. Viszont aki majd szeretné ezt a funkcióját használni, az Youtube-on talál majd segítséget, csak keressen rá az app nevére, az "LKGPS"-re.

De nem kell aggódni, tudok róla mást mesélni. Az A-GPS többnyire jól teszi a dolgát, és a GSM hálózati térerővel sem volt gondom. Viszont érdekes volt néha a pozíció meghatározása, ugyanis volt, hogy a lakásban látott műholdat, de volt olyan, hogy nyílt terepen, a kormányoszlop alatt egyáltalán nem. Mivel aznap be volt borulva, azt gyanítom, hogy a felhőket nem szereti. Egyébként, ha a ketyerénk nem tudja hol van, a legutóbbi ismert pozícióját küldi el SMS-ben, ha megkérdezzük tőle.

A leírás alapján – persze csak, ha jól értelmezem – beállítható „rezgés riasztás”, amikor is üzenetben, és/vagy egy telefonhívással értesít, hogy az autót elindították. Ezt szerintem sikerült beállítanom, de mégsem hívott motorindításnál. Fogadást azért nem kötnék a beállítás sikerességére. Nem tudom, lehet, hogy bennem van a hiba, de amikor csak annyit írnak le, hogy mit gépelj az SMS-be egy funkció beállításához, de nem írják oda mellé, hogy mit is takar egy-egy paraméter, én olyankor majdnem teljesen tanácstalan vagyok, fölöslegesen próbálkozni meg nem fogok, mert a pénz egyre csak pörög le a kártyákról. De lehet ez is a gyújtáskapcsolótól fogadott jelre riaszt...

Összegzés

Ez nem egy egyszerű dolog most, mert jó termékről van szó, és ennyi funkcióval nagyon megéri az árát, de a gyatra leírás és a bizonytalan GPS jelerősség miatt sajnos nem tudom nyugodt szívvel ajánlani. De ha azt nézem, hogy ez a nyomkövető halvány reményt nyújt számomra, ha ne adj Isten a cikk elejében említett szituáció engem is utolérne, mindenképpen megéri az árát! Ha mérlegelünk, inkább kifizetek egy 10000 Forint alatti összeget, minthogy bukjak több százezer, esetleg több millió Forintot.

Tehát, ha szeretnél esélyt kapni rá, hogy rátalálj az ellopott járgányodra, akkor mindenképpen ruházz be rá, még akkor is, ha más szolgáltatást nem is használsz majd a pozíció lekérésen kívül! Csak imádkozz, hogy ne borús napon kössék el a verdát!

Ha úgy érzed megéri, itt tudsz rendelni

 

12 komment