XLR DMX512 2.4G vevő teszt - Kábel többé nem kell soha

2017.05.23. 15:36

molcsa

dsc_8581.jpg

Iskolai színpadi műveinkhez egyre komplexebb világítást használunk. Az egyes lámpákat hagyományos XLR kábellel (értsd: mikrofon kábel) kötjük egy láncra sorba, és a parancsokat a DMX protokoll szerint küldjük a fénypultról. Csakhogy a fénypult messze van a színpadtól, kábelünk pedig mindig kevés, ezért kerestünk vezeték nélküli megoldást. Az XLR DMX512 2.4G vevő már a nevében is hirdeti, hogy nekünk találták ki. Nézzük meg, hogy beváltja-e a hozzá fűzött reményeket. Ha igen, meg is vásárolhatjuk itt, a Tomtop oldalán.

Kicsomagolás

Remek papírdobozban érkezett a vevő, az 5 V-os táp és rövid használati utasítás. A dobozon már szerepel minden fontos információ az eszközről. A „Made in China” felirat mellett ott a fontos „CE” jelölés is, ami biztosít arról, hogy a termék megfelel a rá vonatkozó európai előírásoknak. Ez egy vezeték nélkül kommunikáló eszköznél különösen fontos.

dsc_8577.jpg

A doboz belsejében kedvesen angolul hálálkodik a gyártó, hogy őt választottam, de a használati utasításnak csak a német változatát tették a dobozba. Igaz, egy a német raktárból érkezett árunál ez nem meglepő. Szerencsémre a Tomtop oldalán angol nyelven is le van írva röviden minden, amit fontos tudni erről az eszközről.

dsc_8579.jpg

Ez a vezeték nélküli DMX vevő nincs 9 cm hosszú, és igen erős fém váz adja a testét. Strapabíróbbnak tűnik, mint a legtöbb XLR kábelem csatlakozója. A cső végén a műanyag kupak szintén elég erős. Az egyetlen gomb pedig - amivel a kívánt csatornát lehet beállítani - be van süllyesztve a fém vázba, így lehetetlen véletlenül elállítani vagy letörni.

dsc_8584.jpg

Egyedül az 5 V-os táp csatlakozójával nem vagyok egészen elégedett. A fém vázon a luk átmérője nagyobb, mint a csatlakozó, így a kábel rángatásakor az elektronikára forrasztott foglalat eléggé terhelődik. Más részről viszont a táp csatlakozójának fém része olyan hosszú, hogy bedugott állapotban is kilóg a foglalatból a fém vázig is. Így rángatáskor a táp negatív szára hozzáér a fém vázhoz. Ez normál körülmények között nem szabadna problémát okozzon, de ilyen érzékeny technikáknál nem örülök az ilyen igénytelenségnek.

A táp csatlakozójának fajtáját még a megrendeléskor kellett kiválasztanunk. Bár a webáruházban a leírás „UK plug”-ot emleget, természetesen az volt a dobozban, amit választottam.

Tesztüzem

Sorba kötött lámpa hegyek DMX vezérlése nem olyan egyszerű. De ha már sikerült a vezérlőkkel és beállításokkal megbarátkozni, akkor az egyik kábel kicserélése erre a vevő eszközre (és a hozzá tartozó adóra) már nem jelent problémát.

dsc_8580.jpg

A vevő használata rém egyszerű a megfelelő DMX adóval. Ilyen adót a Tomtop is kínál. A lényeg, hogy az adó és a vevő is azonos azonosítóra (ID) legyen állítva, és már is működik a kommunikáció. A megfelelő frekvencia és sáv választását elintézik a kütyük egymás között. A leírás szerint 126 csatorna közül választja ki a legmegfelelőbbet, de ezzel nekem nem kellett foglalkoznom, mert megoldotta a program maga. (Pár hét múlva lesz lehetőségem arra, hogy kipróbáljam, hogy 12 külön vezeték nélküli mikrofon mellett is könnyen talál-e szabad csatornát. Majd beszámolok az eredményről.)

Az adón és a vevőn hét csoport-azonosító állítható be. Az azonos csoportba tartozó adók és vevők kommunikálnak egymással. Több vevőt is be szabad állítani azonos csoportra, de több azonos csoportban levő adó már zavart okoz a rendszerbe.

dsc_8578.jpg

Csoport-azonosítót az egyetlen gomb nyomkodásával lehet váltani, és a világító LED jelzi, hogy melyik csoportban van éppen a vevőnk. Mivel a gomb süllyesztett, ezért egy hegyes tollra, vagy egy vékony csavarhúzóra van szükségünk a kapcsolgatáshoz. A csoport-azonosítók és LED színek kapcsolata a következő:

  1. Piros
  2. Zöld
  3. Sárga (Piros + Zöld)
  4. Kék
  5. Lila/Magenta (Piros + Kék)
  6. Cián (Zöld + Kék)
  7. Fehér (Piros + Zöld + Kék)

Amikor a beállított csoportban a vevő DMX jel érkezését észleli, akkor villogó zöld fénnyel adja tovább a DMX jelet a kütyünek, amire rá van kötve. Több dolgunk nincs is, a már megszokott DMX vezérlővel vezéreljük tovább a fényeinket. Akár a színház legutolsó sorából is. Szabad szemmel nem tudtam késlekedést észre venni, és a sorba kötött nyolc színpadi lámpát is simán vezérelte. (Valahol olvastam, hogy több tucat sorba kötött eszköznél már felléphetnek hibák. De ezt én nem tudtam még tesztelni.)

Talán egy negatívumról kell itt még beszámolnom: a LED egy sötét színházteremben olyan zavaró lehet, hogy le kell ragasztani szigetelőszalaggal. Így viszont nem tudni, éppen melyik azonosítóra van állítva.

dsc_8574.jpg

 

Összegzés

Ez a nagyon strapabíró vezeték nélküli DMX vevő mindenképp megéri az árát. A megfelelő adóval együtt remekül kiváltja valamelyik hosszú XLR kábelünket. Egyetlen adó-vevő párossal sok fejfájást megspórolhatunk, és a fények vezérlése visszakerülhet a színház leghátsó sorába.

Professzionális színházi körülmények között nem tudom, hogy megállja-e a helyét, de száz fős diákszínpadunknak nagy-nagy segítségére van.

Megvásárolható a Tomtop oldalán.