Hubsan X4 H501S advanced drón teszt - Ha nincsen pénzed DJI Phantomra

2016.12.14. 08:00

Jackal_

20160105144913_8859a.jpgMár régebben is repültem a Hubsan közepes méretű modelljével és már akkor is nagyon megfogott. Ebben a 65-80.000 forintos sávban nem nagyon van olyan drón, amely 1080p kamerát, duális GPS pozíciótartást, telemetriát, képátvitelt és követés funkciót is ad az áráért. A remek minőség és a könnyű vezethetőség pedig felteszi az i-re a pontot.

 

Kicsomagolás

Matt fekete dobozba bujtatták a terméket. Az árért a csomagolás rendben van, bár az alkatrészeket határoló műanyag profilokat azért nem gondolták túl. Kapunk a szokásos drón, távirányító, töltő szentháromság mellé 8 darab propellert, egy gépkönyvet és a szerelgetéshez szükséges szerszámokat. A tartó alján bújik meg a palacsinta antenna, ami az 5.8 GHZ-es a képátvitelért felel.

A quadkoptert kézbe véve kifejezetten jó minőségű anyagokkal találkoztam. Általában a neuralgikus pont a leszállóláb szokott lenni. Ezt úgy oldották meg a fejlesztők, hogy kitolták a gép karjainak végébe, illetve egy átlátszó plexit illesztettek rá, amelyben színes ledek helyezkednek el. A világítótestek a vizuális kommunikációért felelősek, ide is visszajelzi a rendszer a különböző repülési állapotokat, ami nemcsak látványos, de praktikus is.

A kinézet nekem tetszik, persze ez szubjektív, biztosan lesz olyan, akinek nem jön be a matt fekete alapra festett aranyszín. Élőben még jobban néz ki, mint a képeken, és az alkotók olyan apró részletekre is figyeltek, mint a motorok színe, amely a pilótafülkével harmonizál. Akinek ez nem tetszene, annak ott van a fehér, csajosabb verzió.

 

Tesztüzem

Az első dolgom az volt, hogy felhelyezzem a motortengelyre a propellereket. Itt nem valami agyonbonyolított keresztcsavaros vagy stiftes megoldásra kell gondolni, hanem önszorító propellerekre. Egy ujjal megpörgetjük a légcsavart és már készen is vagyunk. Nemcsak pofonegyszerű, hanem biztonságos is, hiszen a menet kiképzése forgásiránnyal ellentétes, így biztosan nem fog lerepülni a levegőben.

p1010316.JPG

A fenti megoldás harmonizál a Hubsan jelmondatával: „fast and easy for anyone to fly” - gyorsan és egyszerűen mindenkinek, aki repül. Ez a hitvallás az egész tesztet végigkísérte, ugyanis minden adja magát, pont úgy működik, ahogy azt előre gondoltuk.

Mielőtt nagyon belemerülnénk a repkedésbe, fontos néhány dolgot megemlítenem az akkumulátorral kapcsolatban. Ez egy 2 S 2700 mAh kapacitású áramforrás, ami nagyjából 15-20 perc repülést tesz lehetővé. Ez többnyire valós érték, ugyanis a GPS stabilizált gépek sokkal energiatakarékosabban repülnek, mint a kézi irányításúak. A hideg azonban jelentősen csökkenti a kapacitást, ezért télen 10-12 perc után már érdemes leszállnunk. Ezeket az adatokat a kijelzőn is nyomon követhetjük. Akkor kezdjünk el aggódni, ha az akkumulátor feszültség 7 voltnál kevesebb, vagyis cellánként 3.5 alá csökken.

20160106154039_2432.jpg

A másik fontos tudnivaló, hogy az akkumulátorokat sosem szabad felügyelet nélkül tölteni. Amikor működik a töltő, ne menjünk el otthonról és ne hagyjuk magára. Mivel az áramforrás a fehér, balansz dugón keresztül töltődik, amely maximum 1 A áramot képes elviselni, ezért ez akár 3 órát, vagy többet is igénybe vehet. A fentiekre figyeljünk oda, ugyanis ez nem egy játék drón, használjuk felelősséggel.

 

Távirányító

A termék egyik vitathatatlan előnye a sokrétűség. Ennek központi eleme pedig a távirányító, ahonnan a funkciókat kapcsolgathatjuk. Kétféle is létezik belőle, az alap és a professzionális, nekem ez utóbbihoz volt szerencsém. A két egység között a fő különbség az ár, mivel a jobb táv nagyjából 15-20.000 forinttal emeli meg a költségeinket. A további eltéréseket a táblázatban láthatjátok.

20160326191516_68702.jpg

 Megnevezés

 Alap távirányító

 Professzionális távirányító

 irányítási távolság

 500-800 méter

 1.500-1.800 méter

 képernyőfelbontás

 480x272 pixel

 1080 p

 képernyőméret

 4.3 inch

 3.7 inch

 áramforrás

 4 db AA elem

 8 db AA elem vagy 2 S
 Lipo akku

 árnyékoló

 nincs

 van

A fentiekből kettőt emelnék ki, az elem kontra akkumulátort és a hatótáv kérdését. Én egy év alatt legalább 60 darab elemet dobtam ki. Ez költségben nem sok, de elég idegesítő, hogy állandóan lemerülnek, nem lehet őket feltölteni, és elmenni értük is fölösleges időkidobás.

14705879_1416167091746787_7798031445530527939_n.jpg

A hatótávot én eleinte egyszerűen nem hittem el. 1500 métert a sokkal drágább modellek szoktak tudni, például a címben is párhuzamba állított DJI Phantom 3. Ezért felvettem a kapcsolatot néhány magyarországi tulajdonossal és kaptam is egy remek képet, amin 1298 méter szerepel és itt még volt kép. Nyilván ez idealizált körülmények között érhető csak el, de a lényeg, hogy a maximális hatótáv akár valós is lehet.

20151113160506_8431.jpg

Fussuk át a főbb kezelőszerveket, mert a leírás csak angolul tárgyalja ezeket. Ökölszabály, hogy a két állás közül a lenti szinte mindig a kikapcsolt állapotot jelzi. A bal felül található, A-val jelölt kapcsoló fenti állásban aktiválja a headless módot, ilyenkor a gép orientációtól függetlenül arra repül, amerre az irányító kart mozdítjuk.

A második kétállású, GPS feliratúval válthatunk altitude hold és a GPS hold módok között. Előbbi csak a magasságot, utóbbi a pozíciót is tartja a koordináták alapján. A magasságtartás funkció nem kikapcsolható, mert a vezérlőbe épített barometrikus szenzor mindig aktív. A jobb oldali Home gomb felső állása aktiválja az RTH, vagyis a hazatérés módot. Ilyenkor a gép arra a pozícióra repül vissza, ahol a GPS műholdakat befogta (első felszállás helye). Ez automatikus, de a távirányítóról bármikor megszakítható.

20151010180214_1679.jpg

A B-vel jelzett kar a follow me-t, vagyis a követést aktiválja. Ez kizárólag akkor fog működni, hogy ha GPS módban vagyunk. Ilyenkor a távirányító szolgál kiindulási pontként, a bekapcsolás pillanatában feljegyzett távolságot fogja mindig tartani a gép. Ezt le is teszteltem, futkároztam fel és alá a mezőn, sőt próbáltam közeledni lebegő játékszeremhez, de a távolságot kis késéssel mindig korrigálta. Aki kellően extrovertált, az akár selfiezhet is vele, vagy például felveheti magát sportolás közben.

20160326191531_02892.jpg

A középső sorban elhelyezkedő gombok elsődlegesen a menüt vezérlik, az ebbe való belépéshez az enter gombot kell nyomnunk 1.5 másodpercig. Rövidebb nyomásra elindítja a videót, amelyet később újra meg kell nyomnunk, ekkor íródik le fizikailag is a micro SD kártyára. Fényképezni az exit gomb megnyomásával lehet.

A foglalat elhelyezése elég szerencsétlen, ugyanis a gép alján található nyílásban semmilyen biztonsági retesz nincs. Ha odaverjük a gépet, akkor jó esély van arra, hogy a kártya kiesik belőle.

20160326191458_3620.jpg

Van két misztikus T1-T2 potméter a vállakon. Ezzel nem tudunk csinálni semmit, ugyanis nincs stabilizátor a gépen. A távirányító a Hubsan X4 H109 S modell alap távirányítója is, amire szerelhető gimbal, ott a tilt és a pan tengelyeket mozgatja.

Bal és jobb alul párosával helyezkednek el a trim gombok, ezekkel a kúszásokat lehet korrigálni, de valójában erre nincs szükség, mert a GPS alapú pozíciótartás mindent megold.

 

Tesztrepülés

Az első dolog a felszállás előtt az iránytű kalibrálása . Az angolul „compass dance-nek” csúfolt művelet közben a gépet a vízszintes és függőleges tengely mentén kell forgatnunk, e nélkül ugyanis nem fog felszállni. Nem kell megijedni, nem bonyolult a művelet, és a távirányító is segít a compass calibration 1 és 2 feliratok kiírásával. Előbbi a vertikális, utóbbi a horizontális forgatást jelenti. Csináltam egy videót, hogy segítsek a beállításban.

A második lépés az arm-disarm, vagyis a motorok élesítési szekvenciájának megtanulása. A gázkart balra le, míg az irányítókart jobbra le kell húznunk, ekkor forogni kezdenek a propellerek. Fontos, hogy ugyanez a mozdulatsor le is állítja a motorokat, akár a levegőben is. Ez egyrészt rossz, mert lezuhan tőle a gép, másrészt, ha elviszi a szél, akkor deaktiválni tudjuk így megelőzve a baleseteket. Ráadásul elveszteni sem fogjuk madarunkat.

p1010528.JPG

A zseniális a gépben az, hogy a kijelzőre mindent visszaír a rendszer. Kapcsoljuk át GPS módba, alul pirossal megjelenik a funkció és ez minden más beállításra is igaz. Ez azt jelenti, hogy azonnal rendelkezésre állnak a repülési információk, legyen az magasság, távolság, GPS koordináták, műholdak száma vagy éppen az akkumulátor- és távirányító feszültség. A kijelző ráadásul színes, és kiírja a videófelvétel hosszát is.

A repülési tulajdonságokat a „kellemesen nyugodt” szavakkal tudnám jellemezni. Nincs semmi stressz, pontosan tartja a pozícióját, 15-20 km/órás szélben még vígan repked, de ez azért a felvételeken meglátszik. Ezzel el is érkeztünk a gép leggyengébb pontjához, a kamerához. Papíron 1080p felbontás 30 FPS mellett. Megnéztem a bitrátát is, mert általában a több adat jobb képminőséget feltételez, ez olyan 19.000 kilobit másodpercenként, ami lehetne magasabb.

Ez azt jelenti, hogy a videók egy gyengébb 1080p akciókamera minőségét hozzák, amivel azért már lehet értékelhető, ha nem is minőségi felvételeket készíteni. Ez ebben az árkategóriában egyáltalán nem rossz, a konkurensek még sokkal rosszabb felvételeket készítenek.

A képek 2048x1536 pixel felbontásúak, ami nem túl sok, valószínűleg egy Sunplus SP5K kamerával van dolgunk. A Hubsan egyébként becsületesen bevall minden paramétert, így a fájladatok itt is sokatmondóak: f/2.8-as apertúra méret, 1/125-ös expozíciós idő, ISO-50-es érzékenység mellett. A legnagyobb baj az velük, hogy nagyon összemosódnak a részletek, nem elég élesek a kontúrok, emiatt nagyon temperahatásúak a képek. Aki nagy rajongója Munkácsy festményeinek, annak tetszeni fog, mindenki más viszont életlennek fogja találni.

A kinézet kapcsán már megemlékeztem a ledekről. Szerintem rendkívül jó ötlet volt, hogy a karok végébe kerültek, ez ugyanis lehetővé teszi a repülést szürkületben is, ami kifejezetten fontos télen, a korai sötétedés miatt. A fényforrások 15-20 féle különböző színkombinációt képesek megjeleníteni, amelyek jelentését a leírásban kell keresnünk.

 

Összegzés

Ha egyszerűen akarom összefoglalni a Hubsan H501S-ről kialakult véleményemet, akkor a hibákkal kell kezdenem, mert ebből van kevesebb. A kamera nem gimballal stabilizált, a képen a nem tökéletesen kiegyensúlyozott propellerek miatt a rezgésekből adódó hullámzások látszódnak. Ez tulajdonképpen ebben az árszegmensben normális. A felvételek lehetnének jobbak, ahogy a kamera felbontása is, de akkor többe is kerülne. A hátrányok itt véget is érnek, ha képesek vagyunk eltekinteni attól, hogy ez nem egy légi felvételekre kihegyezett, repülő kamera, mint mondjuk a DJI Phantom 3 vagy a Yuneec modelljei.

Nézzük akkor a pozitívumokat. Remek fények, alkalmas éjszakai repülésre is. Olcsó, kiemelkedő ár/érték aránnyal rendelkezik, hosszú az üzemideje. Teljes körű telemetria, élőkép, extrém nagy hatótávolság a kategóriájában, jó minőség, tonnányi elektronikus funkció, duális, nagyon pontos GPS pozíciótartás, követési mód és még folytathatnám naphosszat.

A Hubsan H501S alap távirányítós modelljét 64.000 forintért, ráadásul EU raktárból vásárolhatjuk meg. A nagyobbért sem kell sokkal többet fizetnünk, most akciósan 74.500 forintba kerül. Ha nincs pénzed DJI Phantom 3-ra, és képes vagy lemondani a szuper éles képekről, akkor 100.000 forint alatt ez a modell maximálisan ajánlott.

Hubsan H501S alap távirányítóval  itt megvásárolható >>

Hubsan H501S professzionális távirányítóval itt megvásárolható >>

 

 

komment

Címkék: drón

A bejegyzés trackback címe:

https://rendeljkinait.blog.hu/api/trackback/id/tr4412023217

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ferenc Valenta 2016.12.15. 00:07:48

Ez a quad mindent tud, de semmit sem jol :)

1. Nem eleg agilis. Furcsa az iranyitasa, nem konnyu vezetni. Nem tud egyszerre max sebesseggel elore vagy hatra es kozben kicsit oldalra menni. Max sebesseggel ereszkedes kozben sem iranyithato. (de legalabb jol stabilizalja magat) Nagy a tehetetlensege, tullovese. Meg lehet szokni, de nem jo.

2. Standard taviranyitonak nagy a holtjateka. Precizios iranyitas nehez. A profi verzioval meg nem megy az update. A dront nagyjabol lehet updatelni, de valamit, talan a receivert csak a taviranyiton keresztul lehetne, az nem mukodik.

3. Nem eleg stabil a GPS hold. Szelcsendben jo, ha van egy kis szel, mar fennal a veszely hogy belefujja egy faba. Nem biztonsagos kozel menni dolgokhoz, es ez problema, mert a kamera nagyon nagy latoszogu. A Phantommal nincs ilyen problema!

4. A barometeres altitude hold sem eleg stabil. Belteren nincs GPS, jo lenne ha mukodne.

5. A hullamzas a rotor altal generalt rezgesek miatt van, interferal a rolling shutterrel. Nem gimbal kell (persze az sem artana), hanem valami csillapitas, gumi tartok stb. Fixen be van epitve a muanyag hazba, remenytelen megoldani.

Fele annyiba kerul, mint a Phantom, de negyed annyira sem jo :(
(Probalj ki egy Phantomot vagy hasonlo kategoriat! Eg es fold a kulonbseg) Gyakorolni, jatszani azert nem rossz, munkara alkalmatlan.
Elonyei:

1. Megbizhato! Mindig meg kell varni 12 holdat mind a ket GPS-en, 7V-nal vissza kell hozni, es nincs problema. Azt csinalja amit kell. Ha elmegy a jel, GPS-sel precizen visszajon.

2. A muanyag eleg erosnek tunik. Nincsenek eles hajlatok, ahol ezek el szoktak torni. De ha megis, minden kaphato hozza.

3. Nem tul nehez. Ha bekovetkezik a legrosszabb, akkor sem okoz nagy kart.

Jackal_ 2016.12.15. 10:35:18

Szia.

1. Az, hogy mennyire agilis valami, nézőpont kérdése, attól függően, hogy mi a cél, amire veszed. Ez egy cruiser gép, engem nem zavart a sebessége, tény, nem egy racer, de a Phantom sem az. Ráadásul a 3. generáció 4 cellás LiHv akkumulátorokkal szerelt, tehát már csak a feszültség különbség miatt sem lehet azonos az agilitásuk.

2. Én csak az Advanced távval repültem. Ezeket direkt nem szoktam updatelni, mert azt akarom, hogy a teszt olyan legyen, mint amikor valaki laikusként kihozza a boltból, kibontja, repül vele és ennyi. Tudtommal a H501S-nek nincsen olyan hibája, ami miatt updatelni kellene. Ellenben a P3 Standard hatótáv gondjait pont az utolsó előtti firmware frissítés okozta. 50-100 méter egy akkor 170.000 forintba kerülő géppel... Láttam, repültem is ilyennel, elég kiábrándító.

3. A Phantomnak a GPS holdját én is stabilabbnak találtam, de ez el is várható 2-3x magasabb árért. Szerintem a Hubsannak sem rossz, de erre vonatkozólag objektív tesztet elég nehéz folytatni.

4. Beltérbe ez a gép nem való. A Phantomnak sincs beltérben GPS vétele, az újabb modellek is ultrahangos szenzorral (vagy a gagyibbak infravörössel) oldják meg beltérben a tárgyelkerülést. Repültem Phantom FC40-el a régi nagyvásártelepi csarnokban, gondolom nem meglepetés, hogy nem volt ott sem GPS. Sőt az XK Detectnek sem volt.

5. A remegést ki lehetne venni propeller balanszer megoldással, illetve a motorok is járhatnának finomabban és egyenletesebben, ez tény. De ebben az árkategóriában minden gép ilyen vagy rosszabb. Abban igazad van, hogy a gimbal az ilyen magas frekvenciás remegéseket nem veszi ki, ehhez a motortartó bakon lévő felfogatást kellene megváltoztatni, ezt javítom a cikkben.

Elég sok Phantommal repültem, nem is írtam a cikkben, hogy jobb a Hubsan. A kérdés az, hogy mennyiért jobb és hogy melyik változattal hasonlítjuk össze. Phantom 3 Std: 150.0000 Ft, P3 Advanced 200 körül elérhető EU-ból. Ez arányaiban azt jelenti, hogy a Standard árához képest az alap Hubsan ára 43%, Advancedhez képest 32,5%. Az Adv. aránya 53,3% és 40%.

Azért az elvárható, hogy valami, ami több, mint kétszer drágább, jobb is legyen:D

Skywatcher 2016.12.15. 12:03:21

Nem vagyok drónos, de érdeklődöm a téma iránt. Úgy látom, már lassan megvalósul az a scifi álom, hogy mindenki fölött egy drón repked majd, mint egy hűséges légi-kutya, fotózza, filmezi, figyeli, riasztja, parkolóhelyet keres, stb stb. Ugyan a fenti drón kapcsán sok értelme nincs ennek a táv-tartó, follow-me funkciónak, 20 perces akkuidő esetén. Vicces ez a bicajozó, végtelen távolságot bebarongoló páros, aki cipeli magával a drónt, egyszercsak elengedi, majd 20 perc múlva elrakja a hátizsákba és cipeli tovább :)
Najó, értem a lényeget, fél napos akkuidővel ezt hasznos funkciónak találnám.

A minap olvastam, hogy már ahhoz is engedély kell valami hatóságtól, hogy a saját udvarom hátsó részében 5 percet repkedjek. Ez most akkor igaz, és ha veszek egy ilyet, minden alkalommal engedélyeztetni kell, mikor ki akarok menni a Dunakanyarba röpködni?

Ferenc Valenta 2016.12.16. 00:12:46

@Skywatcher: 20 percenkent akkut kell cserelni, kb 10 masodperc, es lehet tovabb repulni. Na jo nem, mert megint meg kell talalni a GPS jelet, az 1-2 perc is lehet.
Engedelyezes: teljes a kaosz. Hallottam sztorikat, de nekem meg nem volt problemam.

Ferenc Valenta 2016.12.16. 00:37:01

@Jackal_:

1. Szerintem nem az erejevel van problema, hanem a szoftverrel. Pl nem all meg azonnal, meg tobb metert "siklik" tovabb. Jon lefele, par meter magasan meg akarom allitani, kepes siman belecsapodni a foldbe, ha nem fekezek. Egyebkent eleg szepen emelkedik, van ereje, csak a vezerles lomha, nem jol hangolt.

2. Egyik update, hogy ne kelljen minden akkucsere utan compass-t kalibralni. Sok javitas nem volt, az igaz, es ez felment USB-n keresztul, nem kellett a taviranyito hozza.

4. Pedig de, azert van benne barometer, hogy GPS nelkul is tudjon magassagot tartani, belteren. Nagyjabol mukodik, de nem az igazi.

Egyebkent nem fikazni akarom. Talan a kategoria legjobbja, en is azert vettem. Csak valahogy ugy erzem, hogy egyesiti a racerek es a professzionalis kamera platformok hatranyait :)

Netuddki. 2016.12.16. 09:06:55

@Skywatcher: Ha olyan videót akarsz csinálni, amit valaha vissza is akarsz nézni, 1 forintot nem érdemes olyan kamerás kopterért adni amin fix a kamera, nemhogy 75ezret. Nézd meg a videót, én szóltam.

Szabályozás meg jelenleg nincs.

Netuddki. 2016.12.16. 09:14:11

"A hideg azonban jelentősen csökkenti a feszültséget, ezért télen 10-12 perc után már érdemes leszállnunk."

Látszik nem igazán vagy otthon a témában, ezért írsz butaságokat.

Először is, nem tárolod a gépet repítés előtt órákig a szabadban, nincs ideje jelentősen lehűlni.
Másodszor, a lítium akkumulátor kapacitása (és nem a feszültsége) nem csökken jelentősen 0 fok felett a hőmérséklet csökkenésével.
Harmadszor, repülés közben a nagy áramok miatt az akku melegszik, nem is keveset. Repülés végén kézzel megfogva lehet érezni mennyire felmelegszik.

Jackal_ 2016.12.16. 10:38:30

@Tibi !: A kapacitásban igazad van, nem a feszültség csökken, javítottam is, a másik kettőben viszont tévedsz.

Ha berakod az autód csomagtartójába a drónt és kiautózol egy 30 percre lévő mezőre, már ott lehűl. Elég kevés embert ismerek, aki egy akkumulátorral megy ki repülni. Ha a hőmérséklet nulla fok alatt van és lerakod a földre az akku tartódat, akkor ott bizony gyorsan kihűl és ez minden további akkumulátornál, ami később kerül a gépbe, hatványozottan igaz lesz. Én jellemzően mellényzsebbe rakom őket, hogy ott melegedjenek.

Az akku annyira melegszik amekkora terhelést kap. Ha egy helyben lebegsz, ahogy a kameraplatformok szoktak, ez nem olyan jelentős. Egy takarékos, 800-900 KV-s motor 8-10 A-val elvan, a racerek akksijai sokkal inkább melegednek, ahol a csúcsáram összesítve 100 A fölé is mehet egy maximum gázadásnál. Ráadásul azt is figyelembe kell venni, hogy a földfelszínen mért hőmérséklet sokszor magasabb, mint mondjuk 200 méteren.

Jackal_ 2016.12.16. 10:48:46

@Ferenc Valenta:

1.Igen, ezt a siklásos dolgot én is tapasztaltam, de szerintem ez tolerálható.

2. Az akkucsere utáni compass kalibráció tud bosszantó lenne, de egyébként meg 1 perc:D

4. Akkor félre értettem amit írtál, én azt hittem, azt reklamálod, hogy beltérben miért nincs GPS:D A tapasztalatom az, hogy az Alt. Hold. funkció eléggé ritkán működik jól. A Syma X8HC, MJX X102H és a JXD 509W esetében is táncba lehetett vinni, ráadásul ezek olcsó szenzorok, elég ha full gázzal veretsz 15 másodpercig, már attól meg tudnak bolondulni. Sajnos a Naze 32-nél sem jobb a helyzet, én eltöltöttem vele 2 délutánt, hogy beállítsam az Alt. Hold.-hoz tartozó PID-eket és vagy mindig pattogott vagy süllyedt, de igazából sosem volt jó, pedig az egy programozható vezérlő.

Jackal_ 2016.12.16. 11:06:37

@Skywatcher: A gyakorlatról tudok nyilatkozni, mivel nem vagyok jogász.

Elvileg kijött 1995. évi XCVII.tv. módosítása, ami 2017.01.01.-től lép hatályba. Viszont nincsen hozzá végrehajtási rendelet, szóval senki nem tudja, mi lesz pontosan.

Ez úgy néz ki a gyakorlatban, hogy:
- ha olyan helyen repülsz, ahol senkit nem zavarsz, nem foglalkoznak veled. Puszta közepe, város széle, modell reptért és így tovább
- ha távolabb eső helyen, ahol vannak emberek, például kilátók, meg ilyenek, akkor az emberek általában rácsodálkoznak és ennyi, ebből még nem volt konfliktus, de ésszel kell csinálni
- ha nagyobb városok belterületén repkedsz, abból lehet baj, mert egyrészt okozhatsz kárt, másrészt tuti valaki rád hívja a rendőrséget.

Rendőrség kapcsán: a rendőrök a bejelentésre hivatalból kijönnek és mondják, hogy pakolj össze és menjél el és nagyjából ennyi. Volt olyan, hogy lefoglalták a kártyát, amire a felvétel készült, aztán 3 nap múlva vissza adták üresen, esetleg ejnye-bejnye. Jellemzően jó fejek, szigorúan néznek, figyelmeztetnek aztán megy mindenki a saját dolgára, de ez nagyon függ attól, hogy hol csinálod és hogy te hogy reagálod le a helyzetet. Az aki szándékosan provokál vele, meg végig repül a Hősök Terén, ne csodálkozzon, ha előveszik.

Nyilván a gyerek 10.000 forintos, szénkefés, Tesco-s drónját nem fogja lefoglalni a hatóság.

Ferenc Valenta 2016.12.16. 16:44:13

@Tibi !: Jol mondod! Sajnos nem csak a video, az allokepek sem jo minoseguek. Az emlitett rezonancia miatt olyan gorbek lettek a villanyoszlopok, es az epuletek it, hogy nem hittem a szememnek.
FPV iranyitashoz jo azert. Fura egy szerkezet ez. Nem mondom hogy rossz, de meg nem jottem ra, hogy mi celbol keszult.

Ferenc Valenta 2016.12.16. 17:01:46

@Jackal_: Hat toleralhato ugyan, csak meglepo, mert harmadennyibe kerulo brushless dronok precizebben iranyithatoak. Belteren eleg nagy problema.
Barometer: van egy Reely Shadow 2.0 dronom is (most EUR 299, en EUR 104-ert vettem Conrad-ban, akku nelkul), az szepen tartja a magassagot. Meg lehet csinalni jol is.
Szerintem a legnagyobb problema, mint szinte az osszes olcso dronnal, a szoftver.

Jackal_ 2016.12.16. 19:54:51

@Ferenc Valenta: Harmad ennyibe kerülő brushless drónok mint a...Melyik? JJRC X1, XK X251, Aosenma CG035. Ezek azok, amik elsőre eszembe jutnak és 25-30.000 körül kaphatóak (a másodikról itt az RKB-n is volt teszt). Az első kettővel rendelkezem, a JJRC híresen rosszul repül, az XK nem annyira, sőt azt szerettem, de folyamatosan húzott valamelyik irányba (és láttam még 2 ilyet, amelyik szintén) és sajnos a V2-V3 verzióból az acrot is kivették...

Senki nem repül beltérben ekkora drónnal. Nem is oda való. Egyetlen ilyen helyzetet tudok elképzelni, ha egy tornaterem méretű helyen kell forgatnod, de azt meg nem egy Hubsannal fogod megtenni (max a H109-el), mert nem arra való.

Sok ismerősömnek van H501S modellje, mindenki szereti, ezek a hibák a gyakorlatban nem igazán érvényesülnek. Ebben az ársávban ez magasan a legjobb drón, még magamnak is megvenném, csak azért nem teszem, mert van már itthon 10 másik:D

A Reely Shadow 2.0-t nem ismerem, tehát arról nem tudok nyilatkozni, de a Conrad híresen drágán árulja a drónokat és jellemzően átbrandelt modelleket. Persze 104 EUR-ért nagyon jó vételnek tűnik.

Ferenc Valenta 2016.12.16. 20:35:22

@Jackal_: erre a kettore gondoltam :) X1 nekem is van, egyetlen problema a "yaw lag", ettol eltekintve messze a legjobban repulo, legprecizebben iranyithato, legagilisebb dron amit valaha lattam. Rengeteget hasznalom itthon, egy regi iPad mini-re szoktam vele landolni. A Hubsannal ez teljesen lehetetlen, siman levegoben tartani is izzaszto. (Kulteren GPS-sel viszont gyerekjatek) Hallottam hogy vannak problemas X1 peldanyok, nekem mindketto hibatlan.

En megvettem a H501S-t es rengeteget hasznalom. Aki dicseri, annak tenyleg csak azt tudom mondani, hogy probaljon ki mast is es hasonlitsa ossze. A hardver egyebkent OK, tervezem is hogy ha megint eltorik az X1, akkor a belet atepitem vagy egy H501S, vagy egy HMX280 hazba.

A Conrad valoban vicces, van nekik H501S is atbrandelve: www.conrad.de/de/revell-control-navigator-quadrocopter-rtf-1428464.html
EUR 399-rol indult nehany honapja :) Nem tudom otthon lehet-e kapni, en Munchenben vagyok. A Shadow pedig Follower UAV neven is fut. Egyebkent sem draga, tekintve hogy siman a Phantommal egy kategoria, de igy kulonosen jo vetel volt.

Jackal_ 2016.12.16. 20:41:16

@Ferenc Valenta: Hú ezért mit fogsz kapni a DJI hívektől, hogy a Phantommal egy kategória:D

Ferenc Valenta 2016.12.16. 21:18:54

@Jackal_: Na jo, a Phantom 2 szintjen van, nem a 4 szintjen. Kicsit nagyobb, nehezebb, kicsit rovidebb a repulesi ideje, egyebkent ugyanazt tudja. Atom stabil, szelben is ugy megall a levegoben, mint ha oda lenne ragasztva.

Netuddki. 2016.12.17. 09:54:49

@Jackal_: Az akku repülés közben, jó esetben "csak" 4C-6C folyamatos terhelést kap, de inkább nagyobbat. Ennek következtében rendesen melegszik. Ez ellen nem tudsz mit tenni. Mindegy hogy lebegsz vagy jobban meghajtod.

Ferenc Valenta 2016.12.18. 01:05:04

@Tibi !: Ha 20 percig repul, az atlagban csak 3C. 15 percnel 4C, 10 percnel lenne 6C, de gondolom ezt ki tudod szamolni :) Ez az atlag, termeszetesen a csucs sokkal nagyobb is lehet. A Shadow 2.0-ban 10C a max az elektronika meretezese alapjan.

Patya22 2017.01.14. 08:28:20

Sziasztok
Sikeresen megrendeltem én is egy ilyet magamnak az alap standard távval, úgy gondolom ez jó lesz eldönteni, hogy majd milyen irányban folytassam a későbbiekben, de felmerült bennem pár kérdés amire hátha ti tudjátok a választ...:
- Láttam fent a bangoodon olyan kábelt amivel két akksit lehet felcsatlakoztatni a quadkopterre amivel így hosszabb repülési időt lehet elérni... Ez működhet??
- A másik pedig, hogy ha később szeretnék hozzá VR szemüveget, akkor honnan, milyet, mennyiért érdemes??

Köszönet a cikkért, sokat segített a választásban és gondolom fog a beüzemelésben... :)

Patya22 2017.01.24. 17:46:39

Hali jár erre néha még valaki? :(

Jackal_ 2017.01.24. 18:30:07

@Patya22: Szia, igen. Válaszolok a fenti kérdésedre:
- nincs értelme feltenni még egy akkumulátort. Egyrészt jobban stresszeled vele a motorokat, tehát csökkenni fog az élettartama, ráadásul a súlynövekedéssel alapból esik az üzemidő, ezt nyújtod majd ki a második akksival, vagyis nem lesz arányos a növekedés. Működni fog, de romlanak a repülési paraméterek is.
- A VR szemüveg történet egyelőre kiforratlan technológia, de szerintem te az FPV szemüvegre gondolsz. A Hubsan szerencsére szabvány frekvencián kommunikál, de sajnos a telemetria adatokat csak a kijelzőre adja vissza, a szemüvegre nem. Én olyat vennék ami: állítható fókusztávolságú, két antennás (diversity), esetleg van benne DVR, hogy fel tudd venni a képet.
süti beállítások módosítása