Már régebben is repültem a Hubsan közepes méretű modelljével és már akkor is nagyon megfogott. Ebben a 65-80.000 forintos sávban nem nagyon van olyan drón, amely 1080p kamerát, duális GPS pozíciótartást, telemetriát, képátvitelt és követés funkciót is ad az áráért. A remek minőség és a könnyű vezethetőség pedig felteszi az i-re a pontot.
Kicsomagolás
Matt fekete dobozba bujtatták a terméket. Az árért a csomagolás rendben van, bár az alkatrészeket határoló műanyag profilokat azért nem gondolták túl. Kapunk a szokásos drón, távirányító, töltő szentháromság mellé 8 darab propellert, egy gépkönyvet és a szerelgetéshez szükséges szerszámokat. A tartó alján bújik meg a palacsinta antenna, ami az 5.8 GHZ-es a képátvitelért felel.
A quadkoptert kézbe véve kifejezetten jó minőségű anyagokkal találkoztam. Általában a neuralgikus pont a leszállóláb szokott lenni. Ezt úgy oldották meg a fejlesztők, hogy kitolták a gép karjainak végébe, illetve egy átlátszó plexit illesztettek rá, amelyben színes ledek helyezkednek el. A világítótestek a vizuális kommunikációért felelősek, ide is visszajelzi a rendszer a különböző repülési állapotokat, ami nemcsak látványos, de praktikus is.
A kinézet nekem tetszik, persze ez szubjektív, biztosan lesz olyan, akinek nem jön be a matt fekete alapra festett aranyszín. Élőben még jobban néz ki, mint a képeken, és az alkotók olyan apró részletekre is figyeltek, mint a motorok színe, amely a pilótafülkével harmonizál. Akinek ez nem tetszene, annak ott van a fehér, csajosabb verzió.
Tesztüzem
Az első dolgom az volt, hogy felhelyezzem a motortengelyre a propellereket. Itt nem valami agyonbonyolított keresztcsavaros vagy stiftes megoldásra kell gondolni, hanem önszorító propellerekre. Egy ujjal megpörgetjük a légcsavart és már készen is vagyunk. Nemcsak pofonegyszerű, hanem biztonságos is, hiszen a menet kiképzése forgásiránnyal ellentétes, így biztosan nem fog lerepülni a levegőben.
A fenti megoldás harmonizál a Hubsan jelmondatával: „fast and easy for anyone to fly” - gyorsan és egyszerűen mindenkinek, aki repül. Ez a hitvallás az egész tesztet végigkísérte, ugyanis minden adja magát, pont úgy működik, ahogy azt előre gondoltuk.
Mielőtt nagyon belemerülnénk a repkedésbe, fontos néhány dolgot megemlítenem az akkumulátorral kapcsolatban. Ez egy 2 S 2700 mAh kapacitású áramforrás, ami nagyjából 15-20 perc repülést tesz lehetővé. Ez többnyire valós érték, ugyanis a GPS stabilizált gépek sokkal energiatakarékosabban repülnek, mint a kézi irányításúak. A hideg azonban jelentősen csökkenti a kapacitást, ezért télen 10-12 perc után már érdemes leszállnunk. Ezeket az adatokat a kijelzőn is nyomon követhetjük. Akkor kezdjünk el aggódni, ha az akkumulátor feszültség 7 voltnál kevesebb, vagyis cellánként 3.5 alá csökken.
A másik fontos tudnivaló, hogy az akkumulátorokat sosem szabad felügyelet nélkül tölteni. Amikor működik a töltő, ne menjünk el otthonról és ne hagyjuk magára. Mivel az áramforrás a fehér, balansz dugón keresztül töltődik, amely maximum 1 A áramot képes elviselni, ezért ez akár 3 órát, vagy többet is igénybe vehet. A fentiekre figyeljünk oda, ugyanis ez nem egy játék drón, használjuk felelősséggel.
Távirányító
A termék egyik vitathatatlan előnye a sokrétűség. Ennek központi eleme pedig a távirányító, ahonnan a funkciókat kapcsolgathatjuk. Kétféle is létezik belőle, az alap és a professzionális, nekem ez utóbbihoz volt szerencsém. A két egység között a fő különbség az ár, mivel a jobb táv nagyjából 15-20.000 forinttal emeli meg a költségeinket. A további eltéréseket a táblázatban láthatjátok.
Megnevezés |
Alap távirányító |
Professzionális távirányító |
irányítási távolság |
500-800 méter |
1.500-1.800 méter |
képernyőfelbontás |
480x272 pixel |
1080 p |
képernyőméret |
4.3 inch |
3.7 inch |
áramforrás |
4 db AA elem |
8 db AA elem vagy 2 S |
árnyékoló |
nincs |
van |
A fentiekből kettőt emelnék ki, az elem kontra akkumulátort és a hatótáv kérdését. Én egy év alatt legalább 60 darab elemet dobtam ki. Ez költségben nem sok, de elég idegesítő, hogy állandóan lemerülnek, nem lehet őket feltölteni, és elmenni értük is fölösleges időkidobás.
A hatótávot én eleinte egyszerűen nem hittem el. 1500 métert a sokkal drágább modellek szoktak tudni, például a címben is párhuzamba állított DJI Phantom 3. Ezért felvettem a kapcsolatot néhány magyarországi tulajdonossal és kaptam is egy remek képet, amin 1298 méter szerepel és itt még volt kép. Nyilván ez idealizált körülmények között érhető csak el, de a lényeg, hogy a maximális hatótáv akár valós is lehet.
Fussuk át a főbb kezelőszerveket, mert a leírás csak angolul tárgyalja ezeket. Ökölszabály, hogy a két állás közül a lenti szinte mindig a kikapcsolt állapotot jelzi. A bal felül található, A-val jelölt kapcsoló fenti állásban aktiválja a headless módot, ilyenkor a gép orientációtól függetlenül arra repül, amerre az irányító kart mozdítjuk.
A második kétállású, GPS feliratúval válthatunk altitude hold és a GPS hold módok között. Előbbi csak a magasságot, utóbbi a pozíciót is tartja a koordináták alapján. A magasságtartás funkció nem kikapcsolható, mert a vezérlőbe épített barometrikus szenzor mindig aktív. A jobb oldali Home gomb felső állása aktiválja az RTH, vagyis a hazatérés módot. Ilyenkor a gép arra a pozícióra repül vissza, ahol a GPS műholdakat befogta (első felszállás helye). Ez automatikus, de a távirányítóról bármikor megszakítható.
A B-vel jelzett kar a follow me-t, vagyis a követést aktiválja. Ez kizárólag akkor fog működni, hogy ha GPS módban vagyunk. Ilyenkor a távirányító szolgál kiindulási pontként, a bekapcsolás pillanatában feljegyzett távolságot fogja mindig tartani a gép. Ezt le is teszteltem, futkároztam fel és alá a mezőn, sőt próbáltam közeledni lebegő játékszeremhez, de a távolságot kis késéssel mindig korrigálta. Aki kellően extrovertált, az akár selfiezhet is vele, vagy például felveheti magát sportolás közben.
A középső sorban elhelyezkedő gombok elsődlegesen a menüt vezérlik, az ebbe való belépéshez az enter gombot kell nyomnunk 1.5 másodpercig. Rövidebb nyomásra elindítja a videót, amelyet később újra meg kell nyomnunk, ekkor íródik le fizikailag is a micro SD kártyára. Fényképezni az exit gomb megnyomásával lehet.
A foglalat elhelyezése elég szerencsétlen, ugyanis a gép alján található nyílásban semmilyen biztonsági retesz nincs. Ha odaverjük a gépet, akkor jó esély van arra, hogy a kártya kiesik belőle.
Van két misztikus T1-T2 potméter a vállakon. Ezzel nem tudunk csinálni semmit, ugyanis nincs stabilizátor a gépen. A távirányító a Hubsan X4 H109 S modell alap távirányítója is, amire szerelhető gimbal, ott a tilt és a pan tengelyeket mozgatja.
Bal és jobb alul párosával helyezkednek el a trim gombok, ezekkel a kúszásokat lehet korrigálni, de valójában erre nincs szükség, mert a GPS alapú pozíciótartás mindent megold.
Tesztrepülés
Az első dolog a felszállás előtt az iránytű kalibrálása . Az angolul „compass dance-nek” csúfolt művelet közben a gépet a vízszintes és függőleges tengely mentén kell forgatnunk, e nélkül ugyanis nem fog felszállni. Nem kell megijedni, nem bonyolult a művelet, és a távirányító is segít a compass calibration 1 és 2 feliratok kiírásával. Előbbi a vertikális, utóbbi a horizontális forgatást jelenti. Csináltam egy videót, hogy segítsek a beállításban.
A második lépés az arm-disarm, vagyis a motorok élesítési szekvenciájának megtanulása. A gázkart balra le, míg az irányítókart jobbra le kell húznunk, ekkor forogni kezdenek a propellerek. Fontos, hogy ugyanez a mozdulatsor le is állítja a motorokat, akár a levegőben is. Ez egyrészt rossz, mert lezuhan tőle a gép, másrészt, ha elviszi a szél, akkor deaktiválni tudjuk így megelőzve a baleseteket. Ráadásul elveszteni sem fogjuk madarunkat.
A zseniális a gépben az, hogy a kijelzőre mindent visszaír a rendszer. Kapcsoljuk át GPS módba, alul pirossal megjelenik a funkció és ez minden más beállításra is igaz. Ez azt jelenti, hogy azonnal rendelkezésre állnak a repülési információk, legyen az magasság, távolság, GPS koordináták, műholdak száma vagy éppen az akkumulátor- és távirányító feszültség. A kijelző ráadásul színes, és kiírja a videófelvétel hosszát is.
A repülési tulajdonságokat a „kellemesen nyugodt” szavakkal tudnám jellemezni. Nincs semmi stressz, pontosan tartja a pozícióját, 15-20 km/órás szélben még vígan repked, de ez azért a felvételeken meglátszik. Ezzel el is érkeztünk a gép leggyengébb pontjához, a kamerához. Papíron 1080p felbontás 30 FPS mellett. Megnéztem a bitrátát is, mert általában a több adat jobb képminőséget feltételez, ez olyan 19.000 kilobit másodpercenként, ami lehetne magasabb.
Ez azt jelenti, hogy a videók egy gyengébb 1080p akciókamera minőségét hozzák, amivel azért már lehet értékelhető, ha nem is minőségi felvételeket készíteni. Ez ebben az árkategóriában egyáltalán nem rossz, a konkurensek még sokkal rosszabb felvételeket készítenek.
A képek 2048x1536 pixel felbontásúak, ami nem túl sok, valószínűleg egy Sunplus SP5K kamerával van dolgunk. A Hubsan egyébként becsületesen bevall minden paramétert, így a fájladatok itt is sokatmondóak: f/2.8-as apertúra méret, 1/125-ös expozíciós idő, ISO-50-es érzékenység mellett. A legnagyobb baj az velük, hogy nagyon összemosódnak a részletek, nem elég élesek a kontúrok, emiatt nagyon temperahatásúak a képek. Aki nagy rajongója Munkácsy festményeinek, annak tetszeni fog, mindenki más viszont életlennek fogja találni.
A kinézet kapcsán már megemlékeztem a ledekről. Szerintem rendkívül jó ötlet volt, hogy a karok végébe kerültek, ez ugyanis lehetővé teszi a repülést szürkületben is, ami kifejezetten fontos télen, a korai sötétedés miatt. A fényforrások 15-20 féle különböző színkombinációt képesek megjeleníteni, amelyek jelentését a leírásban kell keresnünk.
Összegzés
Ha egyszerűen akarom összefoglalni a Hubsan H501S-ről kialakult véleményemet, akkor a hibákkal kell kezdenem, mert ebből van kevesebb. A kamera nem gimballal stabilizált, a képen a nem tökéletesen kiegyensúlyozott propellerek miatt a rezgésekből adódó hullámzások látszódnak. Ez tulajdonképpen ebben az árszegmensben normális. A felvételek lehetnének jobbak, ahogy a kamera felbontása is, de akkor többe is kerülne. A hátrányok itt véget is érnek, ha képesek vagyunk eltekinteni attól, hogy ez nem egy légi felvételekre kihegyezett, repülő kamera, mint mondjuk a DJI Phantom 3 vagy a Yuneec modelljei.
Nézzük akkor a pozitívumokat. Remek fények, alkalmas éjszakai repülésre is. Olcsó, kiemelkedő ár/érték aránnyal rendelkezik, hosszú az üzemideje. Teljes körű telemetria, élőkép, extrém nagy hatótávolság a kategóriájában, jó minőség, tonnányi elektronikus funkció, duális, nagyon pontos GPS pozíciótartás, követési mód és még folytathatnám naphosszat.
A Hubsan H501S alap távirányítós modelljét 64.000 forintért, ráadásul EU raktárból vásárolhatjuk meg. A nagyobbért sem kell sokkal többet fizetnünk, most akciósan 74.500 forintba kerül. Ha nincs pénzed DJI Phantom 3-ra, és képes vagy lemondani a szuper éles képekről, akkor 100.000 forint alatt ez a modell maximálisan ajánlott.
Hubsan H501S alap távirányítóval itt megvásárolható >>
Hubsan H501S professzionális távirányítóval itt megvásárolható >>