XK X251 drón teszt - Menő, brushless motoros állatság

2016.08.05. 08:00

mrgergoke

1464850559195042.jpg

Életem első brushless, azaz kefe nélküli motorokkal szerelt drónja. Annyira mondjuk nem vagyok tapasztalt pilóta, hogy menet közben észrevegyem, hogy másképp repül, mint a kefés motorosak, pedig ezt szokták mondani. Ettől eltekintve viszont elég sok előnye van a kefe nélküli motornak, bár az átlag felhasználó nem ezért fogja imádni ezt a 30.000 forintos gépet.

Azt olvastam az eddig számomra ismeretlen XK-ról (ha nem jönne át, ez a gyártó neve: XK Innovations), hogy elég jó cuccokat gyárt, normális márkának számít az RC világban. Már amúgy is régóta nem szereztem semmit a Gearbesttől, úgyhogy nemrégiben rendeltem egy nagyobb csomagot, amiben a múltkori pár dolláros apróságok voltak, ez a drón, meg egy okosóra. Elvégre mégiscsak az egyik legnagyobb kínai webáruház a Banggood mellett.

Szóval gondoltam, hogy mi lenne, ha lenne egy menőbb drónom is? Az érdekes az volt ezzel a darabbal kapcsolatban, hogy a 360°-os fordulásokat leszámítva mentes mindenféle okos funkciótól. Nem tud GPS vagy gyro alapján hazarepülni, nem főz kávét, nem villog, ha lemondott Orbán Viktor, és nagyon úgy tűnt, hogy a tervezők komolyan gondolták, hogy egy normális gépet dobjanak össze. ami pénzt rá kell költeni megvásárláskor, az az utolsó fillérig a meglévő, hasznos funkciók tökéletesítésére ment el. Szóval ezzel keltette fel a figyelmem. Meg a kinézetével. Szerintem baromi jól néz ki.

 

Bontogatás

Mindketten morcosak voltunk a DHL futárával. Ő azért, mert haza kellett mennie acélbetkós cipőért a melójához (csomagfutár wtf), hogy ne büntessék meg irgalmatlan módon, én meg azért, mert egy csomó pénzt kellett adnom neki, ha látni óhajtottam a gépem. Mi a tanulság? Mindig acélbetétesben menj munkába, és ne DHL-lel rendeld a drónodat, mert azok a csírák mindent megvámolnak, ha kell, ha nem.

1464850551317570.jpg

Lefutottuk hát a szokásos köröket, aláírtam 50 papírt, amiben legalább egy olyan volt, melyben a vesémet ajándékoztam el, aztán becipeltem a könnyű, de hatalmas dobozt a lakásba. Nagyon kulturált, elegáns doboza van. Minden lehetséges kiszerelés fel van tüntetve rajta, és beikszelték, hogy az enyém melyik. Szép renderképekkel tarkították az oldalát, és egyáltalán nincs gagyi kínai előérzete az embernek.

A dobozt kinyitva egy irgalmatlan nagy hungarocell tákolmány került elő, ami 3 részből áll. A felső elemet levéve a drón kerül elő, a középső elem alatt pedig ott figyel a távirányító a 4 darab pótpropellerrel, a töltővel, az adapterével (EU adaptert kaptam!), meg csavarhúzóval. Azért egy kicsit megilletődtem, amikor 6 darab elemet kellett a távirányítóba pakolnom, úgyhogy nekiálltam még feltölteni is őket. Rádobtam a gyári, 950 mAh-s akksit is a töltőjére, kigyulladt a piros LED is, ami jelzi, hogy töltés alatt áll az eszköz, aztán vártam.

1464850558250968.jpg

Volt időm megszemlélni a drónt közelebbről is, amíg nyomultak a milliamperórák a telepekbe. Élőben is nagyon jól néz ki. Az első, ami feltűnt, hogy jóval nehezebb, mint az előző ZC Toys gyártmány. Kézbe véve rögtön érezni, hogy stabilabb, határozottabb darab, kapásból valamiféle komolyságot kölcsönöz neki. Megforgattam kézzel a propellereket, és azt vettem észre, hogy ugrálva járnak. Olyan, mintha kis osztások lennének, amikbe ugrik a motor, ahogy forog. Egy szó, mint száz, elég meggyőzőnek tűnt elsőre.

 

Tesztüzem

Feltöltöttem a telepeket, és rácsörögtem haversrácra, hogy lenne-e kedve drónt reptetni. Én fotózok, ő repül. Háperszehogyméne. Remek, akkor kimegyünk a Váci úti Tesco mögé, úgyis arra lesz dolgunk. Kiértünk, elővettem a fényképezőt, felraktam az objektívet, beállítottam mindent, fél órát szenvedtem, mire ki tudtam erőszakolni a dobozból a véletlenül 90°-kal elforgatva belerakott hungarocell dobozt, további fél órán át szenvedtem, hogy az alját vissza tudjam zárni, aztán ahogy a kezébe adtam a gépet, rájöttem, hogy a város másik felén, töltőn felejtettem az akksit. Nincs olyan korhatár jelzés, ami elegendő volna az itt lefolytatott "beszélgetésünkhöz".

1459586851449217.jpg

Pár órával később, egy másik helyen, egy jóval kisebb parkban viszont sikerült kipróbálni. A távirányító enyhén bonyolult, de nem olyan vészes, ha az ember megtanulja, hogy mit mivel. A bal kar ugye gázkar, illetve függőleges tengely körüli forgás, a jobb kar pedig oldalazás, meg előre/hátra mozgás. A karok melletti 4 gombbal trimmelni lehet, tehát ha alapjáraton nem egy helyben lebegne a gép, akkor be lehet állítani, hogy ne mozogjon. A menüben igazából semmit sem tudtam csinálni, csak csipogott a gombokra, gondolom kiegészítők (pl.: FPV) kellene a működtetéséhez. A szemben lévő piros gombbal képet/videót lehet készíteni, ha van rajta kompatibilis kamera. Nagyon kemény ez a gomb, tiszta katapult hatása van. Közepesen erős rugó van a piros kalap alatt, állati király lenyomni. Kéne valami fegyver a gépre, és azt kéne vezérelni vele. Nagyon tuti.

A bal vállon lévő kétállású kapcsoló 5CH/Gyro elnevezésű, arra jó, hogy a bal szemben lévő kétállású kapcsoló érjen valamit. Ha előbbi be van kapcsolva, akkor utóbbival kikapcsolhatóak a giroszkópok, így megfelelően hosszú ideig nyomva 360°-os fordulásokat tesz a gép bármely irányba. Lent a videón majd látni is, szépen mondva próbálkoztunk vele. A jobb vállon lévő kapcsoló egész egyszerűen le tudja venni a tápot a motorokról, azaz ha nem jó állásban van, nem lehet repülni a géppel, még menet közben is le lehet verni az áramot vele. Ez egyfajta biztonsági funkció. Jobb szemben pedig a dual rate kapcsoló látható, amivel 2 agresszivitási mód között lehet váltani. Az erősebbik nyilván szeles időhöz jön jól.

1459586853756643.jpg

Volt azért egy erős szellő, amikor nekiálltunk a reptetésnek, és bár nagyon jól kontrollálható a gép, ezt hóttziher, hogy lakásban senki sem fogja reptetni. Ennek a gépnek valódi tér kell, nem is olyan kevés, mert úgy megy, hogy sokszor nem bírtam követni kamerával. Azért van olyan sok helyen megvagdosva a videó, mert számtalan alkalommal nem lehetett követni a tempóját. Rendkívül gyors és rendkívül ellenálló. Ez utóbbi mindkét értelmében helytálló, ugyanis a szélnek is nagyon jól ellenáll, illetve a kismillió fába repülésnek, zuhanásnak is. Bár a videón nincs rajta, nem egyszer megnyírtuk a fákat, többször is egy az egyben belehajtottunk a lombjába, aztán kis csattogás kíséretében a fél lombkorona a földön landolt a géppel együtt. Mondjuk semmi baja nem lett az eszköznek, szóval kezdők is nyugodtan megvehetik, ezzel igazi élmény lesz megtanulni repülni.

Az egyik hátránya, amit tapasztaltam, kifejezetten nagy hátrány, de nagyon könnyen orvosolható is. Az akksit egy számára kialakított sínbe, jobban mondva házba kell becsúsztatni, viszont repülés közben ez hajlamos csúszkálni benne. Mivel az akksi jelentős tömeg az egész gép tömegéhez képest is, ezért extrém súlypontváltozásokat is eredményez az elcsúszása. Mivel vagy 5 centit is képes arrébb csúszni egy-egy manőver alkalmával, ezért rendkívül ajánlott leragasztani, vagy egyéb módon rögzíteni. Ha elcsúszik, könnyen olyan dolgokkal szembesülhetünk, mint például az igen látványos fába csapódások, és propellertörések.

1459586850999541.jpg

Egy másik negatívum, amivel számolnunk kell, az a stabilitás úgy, mint egy helyben maradás. Akármennyire is azt várná az ember egy 30 ezres géptől, hogy szépen egy helyben fog lebegni, baromira nem így van. Legalább ugyanolyan nehéz volt egy helyben tartani, és szépen vezetni, mint az előzőt. Annyi könnyebbség van jelen esetben, hogy a távirányító gázkarának kell egy minimum erő, hogy elinduljon fel vagy le, így ugyanez a kar oldalirányba jóval könnyebben mozdítható úgy, hogy fel/le ne mozduljon egyáltalán. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy itt jóval könnyebb úgy forogni a függőleges tengely körül, hogy közben nem emelkedik/süllyed a gép, mint egy őrült. Abból voltak a legnagyobb balesetek.

A 360-as fordulások marhára nem voltak egyszerűek. Ezt könnyebb volt az előzőn kivitelezni, ahol 2 gombnyomás máris megcsinált egy ilyet. Ennél még nagyobb tér szükséges ehhez, de jóval látványosabb is. Tekintsétek meg:

 

Ami az üzemidőt illeti, ez sokkal jobb már, mint az előző, olcsóbb drón volt. A webshop szerint 12 perc körül van a játékidő, azt kell, hogy mondjam, 12 perc lazán megvan. Mi nyilván nem tudtuk ilyen kis térben extrém módon nyúzni (meg nem is mertük), de lehet úgy számolni, hogy 10-12 percig akkor bírja, ha szarrá van hajtva. Nyugisabb menetek alkalmával akár 15 percig is lehet húzni a dolgot. Mivel a motorok nem igazán melegedtek, szerintem nyugodtan lehet hozzá másik akksit is venni, így egy-egy töltés (kb. 60-80 perc) után akár fél óra környéki játékidőt is össze lehet hozni. Ez elég biztató azért.

Ide kattintva galéria nyílik!

 

Konklúzsön

Durván stabil, és mozgékony, nagy emelőképességű drónt szereztem, ami remek üzemidőket is produkál. Nem kell túlzottan félteni a becsapódásoktól, menő a távirányítója, mentes a kamu funkcióktól, jól néz ki, és amit csinál, azt jól csinálja. Nem mondom, hogy nem lehetne stabilabb, néha nem bántam volna, ha egy kicsit könnyebben egy helyben lehet tartani, de hát nem DJI Phantom szériáról beszélünk. A 30 ezres, amit le kell pakolnunk érte, az utolsó fillérig jó helyre megy, senki sem fogja megbánni a vásárlását, ajánlott termék.

Itt megvásárolható.

 

4 komment

Címkék: drón

A bejegyzés trackback címe:

https://rendeljkinait.blog.hu/api/trackback/id/tr578904922

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jackal_ 2016.08.08. 16:08:11

Jó a cikk:D néhány kiegészítés hozzá:
- a gyro alapján nem hazarepülnek a gépek csak stabilizálnak. Alap esetben minden gép, ami nem direkt versenyzésre lett kitalálva - ahogy ez sem - stabilizált (stabilized vagy attitude) módban repül, ha elengeded az iránykart, visszaáll középre, illetve nem is engedi túldőlni a gépet egy ponton
- ez a gép szerintem képes horizon módban repülni, ez egy félstabilizált mód, amikor engedi túldőlni a gépet, így tudsz flippeket csinálni
- ha átteszed acro módba (de hívják ratenek is), asszem ez itt a 3CH mód, akkor se stabilizáció se giroszkóp nincs (csak a gyorsulásmérő három irányban), bár a kínaiak szeretik kevergetni a fogalmakat, szóval ez a kipróbálásig sajna nem egyértelmű

Ez elég gáz, hogy csúszkál az akksi benne:( Egy specialitása van még egyébként az akksinak, hogy csak balance csatlakozó van rajta, fő táp nincsen, ezért a tömeges töltése lehet problémás. Viszont van a géphez Turnigy Nanotech 950mAh akksi (vagy valami hasonló kapacitású), ami belefér és normál tápcsati is van rajta, asszem magasabb C értékkel, azok is jók és elég olcsók, én hosszabb távon azokkal etetném.

Aki akar venni hozzá propellert, az arra készüljön, hogy nem szabvány, hanem valami elba**tt fura furat van benne, szóval akármi nem megy rá sajna.

Amit mondtál, hogy ki lehetne róla lőni valamit, nem is olyan elvetemült ötlet, ugyanis a Wltoys gépekhez van horgony, vízipisztoly és buborékfújó, ami elvileg felszerelhető az XK modellekre is, csak meg kell nézni a csatlakozókat:D

Az XK egyébként nem csak drónokat gyárt, hanem helikoptereket is, a Wltoys "prémium" márkája, bár azért igazából nem nevezném prémium gyártónak, mint a DJI-t, Bladet vagy a 3DR-t.

Kopter Géza · http://koptergeza.blog.hu/ 2016.08.08. 19:49:52

@Jackal_: Najo, ehhez nincs mar mit hozzatennem. :P

Talan csak annyit, hogy GPS es baro mentes geptol nem lehet elvarni h egyhelyben maradjon. Meg a 2X ennyibe kerulo versenygepeimet sem lehet magaban rabirni. A vicc viszont az, hogy nemi gyakorlassal az ember agya olyan szinten raall a korrigalasra, hogy eszre sem vesz mar egy enyhe szellot. Legalabbis en automatikusan helyre teszem.

Jackal_ 2016.08.08. 20:24:30

@Kopter Géza: Nekem ugyanez van a motortiltes gépeimnél, a kúszásra rááll az agyam és már úgy szállok fel, hogy döntöm hátra a gépet.

De a szarabb kamera platformok sem mindig maradnak egy helyben, lásd CX-20 nem BigFlysharkos vezérlője. Egy kicsit nagyobb K indexnél össze vissza kóvályog egy 2 méteres területen:D

Ferenc Valenta 2016.09.26. 22:52:20

Ez az egy helyben tartas egy erdekes dolog. Szerintem ez inkabb aerodinamika mint elektronika. Van nekem egy JJRC X1 es egy Hubsan H501S X4. A JJRC teljesen buta, csak gyro es gyorsulas-erzekelo van benne, nincs se GPS, se barometer, se magnetic north sensor, megis atom stabil vizszintesen. Megyek vele oldalra, visszahuzom a kart kozepre, megall egy helyben. (Persze ki kell trimmelni elotte) A magassag korrigalasa figyelmet igenyel.
A Hubsan teljesen mas. Lakasban reptetve a GPS nem mukodik, amugy is kikapcsoltam, barometer megy. Magassagot valamennyire tartja (nem eleg pontos belteren), oldalra teljesen gaz. Ha elindulok vele egy iranyba majd kozepre huzom a kart, siklik tovabb. Ellen kell kormanyozni hogy megalljon. Nagysagrendekkel nehezebb iranyitani! Persze kint jol mukodik a GPS hold meg headless mode.
süti beállítások módosítása