Vásárlói erkölcs

2014.01.22. 15:04

mrgergoke

Őszintén szólva egy gyakran felmerülő, mégis kevésbé érdekes témáról van szó. A vásárlói erkölcs a refundokkal (pénz megtérítése) kapcsolatos. Gyakori kérdés, hogy mikor kérhetünk refundot. Az alábbi szöveg összefoglalóan próbál választ adni a refundokkal kapcsolatos mindenféle kérdésre (bár itt leginkább az olcsó eBay-es termékekről van szó, mindjárt rájöttök, hogy miért). Ezek általában úgy kezdődnek, hogy:

- Meddig kell várnom, hogy kérhessek...

- Már eltelt x nap, de még nem jött meg a csomagom, ilyenkor kérhetek...

- A kiküldött termék nem olyan színű/működésű, mint amilyet rendeltem, kérhetek...

- Meg akarok gazdagodni a visszakapott pénzekből, kérhetek...

- Stb.

...refundot, vagy mi a teendő ilyenkor?


Nos, kezdjük ott, hogy ha valami nem olyan, mint kéne lennie (önhibánkon kívül), akkor nyilvánvaló, hogy valami kártérítést szeretnénk. Lehet a probléma is kicsi vagy nagy, a refund is lehet full vagy partial. Ha az eBay-es refundokról beszélünk, meg kell jegyeznem, hogy a legnagyobb eladók (de szinte általánosan mindenkire igaz) kérdés nélkül visszaadják a pénzed. Tök mindegy, mit írsz nekik, hogy miért kéred vissza a pénzed, visszaadják. A refund szó számukra biztosan megmozgat valami tudatalatti algoritmust, mert akármit írok egy üzenetbe, ha refundot kérek benne, akkor a válaszlevélben hatszor elnézést kérnek minden okozott kellemetlenségért (beleértve globális felmelegedést és azt, hogy szar a hétfőm), rögtön küldik a refundot, nézzem meg 2-3 nap múlva. És így is tesznek. Részben érthető: több száz levelet kaphatnak napi szinten, ezért néha akkor is refundolnak, ha nem is kéred, nem tudják az összes levelet tüzetesen átolvasni, csak küldik a sablonüzeneteiket, meg a pénzed.

Szinte minden kínai eladó listázásaiban ott szerepel a leírás alján, hogy ha 30 vagy 31 napig nem látod a vásárolt terméket a kezeid között, akkor visszaadják a pénzed (ez maximum pár ezres tételig megy kérdés nélkül!). Nekik sem teljesen mindegy azért, hogy mennyi pénzt adnak vissza. A nagyobb értékű vásárlások esetén már normális kézzel gépelt, nem-sablon levelet kapsz ha probléma adódna.

Mivel a kínaiaknak bevett szokásává vált ez a ,,felelőtlen" refundolás, és az eBay-nél sem gyökerek dolgoznak, be kellett vezetni valamiféle védelmet a csalók szűrésére. Ezt olyan nagyon nem hirdetik, és hivatalos forrásként én sem láttam még sehol leírva, de úgy hírlik (és így is lenne logikus), hogy aki túl gyakran kér vissza refundot, azt kidobja az eBay. Úgy tudom, hogy megnézik, milyen értékelésű eladóktól kért az illető refundot, hányan kértek ugyanerre a termékre refundot, és ha sokszor előfordul, hogy egy senki által nem panaszolt eladó, szintén nem panaszolt termékére kér valaki refundot, akkor gyanússá válik és kidobják előbb-utóbb. Szerintem figyelmeztetésben is részesítik az illetőt, nem rögtön kidobás jár érte de még egyszer mondom, erről semmiféle biztos adatom nincsen.

 

Összefoglalva: nincsenek írott szabályok, hogy mikor kérhetünk refundot, mikor nem. Mindenki saját maga döntse el, hogy jogos-e. Remélem, mindenkinek van annyi esze, hogy nem húzza le a kínaiakat a semmiért.